Praca
Umiejętność współpracy najbardziej doceniana przez polskich pracodawców
07 listopad 2018
Umiejętność współpracy, dobrej organizacji czasu pracy i komunikacji to kompetencje miękkie pracowników najbardziej pożądane przez polskich pracodawców – potwierdzają badania przeprowadzone przez ManpowerGroup.
źródło: pixabay
Zdolność współpracy najbardziej doceniają firmy z Polski północnej, o
komunikacji mówią przedsiębiorstwa z regionu południowo-zachodniego, a
obsługa klienta jest najważniejsza dla firm z Polski południowej. W
ujęciu globalnym najbardziej pożądaną cechą jest umiejętność
komunikacji.
Co drugi polski pracodawca za najbardziej wartościową cechę pracownika
uważa umiejętność współpracy (źródło: „Niedobór Talentów 2018”). Na
podium najbardziej pożądanych tak zwanych kompetencji miękkich jest też
dobra organizacja czasu pracy (potwierdza 49% firm) i umiejętność
komunikacji (44%). Dla porównania w ujęciu globalnym dla pracodawców
najważniejsza jest umiejętność komunikacji (57%), współpracy (55%),
rozwiązywania problemów (53%).
– Jednym z kluczowych czynników warunkujących zapotrzebowanie na
wskazane kompetencje miękkie jest dynamicznie postępująca automatyzacja
procesów oraz przetwarzanie i wymiana danych na dużą skalę. Coraz
częściej pracujemy w zespołach, które są zróżnicowane pod względem
zarówno wiedzy czy umiejętności, jak również wieku, pochodzenia
etnicznego, (nie)pełnosprawności, stylu życia. Możemy również
uczestniczyć w różnych formach zespołowego działania, na przykład być
częścią zespołu wirtualnego lub rozproszonego. Umiejętność sprawnej
komunikacji i współpracy w zespole są zatem kluczowe, by ludzie w
organizacjach efektywniej realizowali procesy i osiągali cele.
Ukierunkowanie organizacji na poszukiwanie innowacji i efektywności
sprawia, że umiejętność rozwiązywania problemów jest pożądaną
kompetencją. Pracownik, którego cechuje ta umiejętność, sam inicjuje i
nieustannie szuka najlepszych rozwiązań i dlatego właśnie jest cenny dla
organizacji – mówi Agnieszka Krzemień, ekspert ds. zmiany kariery z ManpowerGroup. – Organizacje
cenią pracowników, którzy wykazują się wysokim poziomem umiejętności
obsługi klienta. Firmy, które nie potrafią wysłuchać potrzeb swojego
klienta i dobrze dopasować produktu i usługi do jego oczekiwań, a potem
utrzymać jego lojalności, będą ponosiły straty. Przedsiębiorstwa
przegrają na rynku z firmami, które wiedzą, jak ważne jest
ukierunkowanie na klienta i realizacja usług na najwyższym poziomie.
Obecnie pracownik jest rozliczany za efekt końcowy swoich działań, a
współczesny manager oddaje mu coraz więcej odpowiedzialności i swobody w
działaniu, dlatego ważne jest, by dobrze zarządzał swoją pracą,
optymalnie wykorzystywał czas w pracy i był efektywny. Coraz częściej
spotykamy się w organizacjach ze strukturami macierzowymi, coraz
częściej pracujemy jednocześnie nad kilkoma projektami, w różnych
zespołach, mamy kilku przełożonych i to dodatkowo wymusza na
pracownikach konieczność skutecznego wyznaczania i realizowania
priorytetów oraz sprawnych działań – dodaje Agnieszka Krzemień.
– W Polsce widzimy też niższy niż w ujęciu globalnym odsetek firm,
dla których ważne są umiejętności zarządzania i przywództwa. Uzyskany
wynik może być niepokojącym sygnałem, że nad Wisłą nadal dominują
organizacje z wyraźnie hierarchiczną strukturą i dyrektywnym sposobem
kierowania na poziomie zarządczym. Płaskie struktury są coraz częściej
uznawane za bardziej efektywne. W takim środowisku pracownik ma większą
inicjatywę i sprawczość działania, a umiejętność zarządzania może być
częściej wykorzystywana w pracy na co dzień, nawet jeśli pracownik
formalnie nie pełni roli managera. Umiejętność zarządzania dotyczy nie
tylko kierowania ludźmi, zespołem, lecz także projektami, procesami – wyjaśnia ekspertka.
Jakie kompetencje miękkie są ważne dla firm z sześciu regionów Polski?
Umiejętność współpracy, czyli numer jeden w zestawieniu ogólnopolskim,
jest najbardziej doceniana przez pracodawców z Polski północnej –
wskazało na nią 60% firm z tego obszaru. Najmniejsze uznanie znajduje
natomiast w regionie centralnym (41%). Zdolności organizacyjne są
najbardziej pożądane przez firmy z Polski centralnej (58%), najmniej z
południowo-zachodniej (42%). Jakich jeszcze kompetencji miękkich
poszukują polscy pracodawcy? Umiejętność rozwiązywania problemów jest
najważniejsza dla przedsiębiorstw z Polski południowo-zachodniej (54%),
natomiast o obsłudze klienta mówią firmy z południa (35%). Najwyższy
odsetek firm, które wskazują na umiejętności przywódcze i zarządzania
jest zlokalizowany w południowo-zachodniej części kraju – odpowiednio
25% i 28%.
– Kluczowym czynnikiem warunkującym różnice w deklaracjach
pracodawców jest rodzaj działalności biznesowej, który dominuje w danym
regionie. Wpływ mają też procesy migracyjne w danym obszarze kraju oraz
jego struktura demograficzna. Kompetencje miękkie wskazane przez
polskich pracodawców to kompetencje uniwersalne, które determinują
sukces w życiu zawodowym bez względu na region, branżę i wielkość firmy.
Osoby, u których są one rozwinięte na wysokim poziomie to atrakcyjni
pracownicy na rynku pracy. Miękkie kompetencje sprzyjają rozwojowi
zawodowemu, zdobywaniu osiągnięć zawodowych, czy też przebranżowieniu
się. Zdecydowanie trudniejszym i bardziej czasochłonnym jest
wykształcenie kompetencji uniwersalnych niż zdobycie fragmentu wiedzy,
by na przykład dobrze obsłużyć system lub maszynę. Bez względu na
postępującą automatyzację atrakcyjność tych kompetencji na rynku będzie w
najbliższym czasie niezmiennie wysoka, ponieważ są one ściśle związane z
efektywną pracą z ludźmi, a to ludzie osiągają cele dla organizacji. Te
kompetencje są wykorzystywane w pracy zarówno do kierowania zespołami,
jak i do współpracy z nimi. Automatyzacja wspiera uzyskiwanie pożądanych
rezultatów, jest narzędziem w rękach człowieka – dodaje Agnieszka Krzemień.
Jakie działania mogą podjąć firmy, które mają trudności w rekrutacji pracowników o pożądanych kompetencjach miękkich? – Rekomendowanym
działaniem jest zaplanowanie polityki rozwoju talentów wewnątrz
organizacji, w tym programów rozwojowych dla mniej i bardziej
doświadczonych pracowników. Dodatkowo, kluczowe jest umożliwianie zmiany
ścieżek kariery wewnątrz organizacji, czyli zwiększenie mobilności
pracowników w ramach firmy – tłumaczy ekspertka ManpowerGroup. – Warto
w organizacjach tworzyć zróżnicowane zespoły, które składają się z osób
mających wysoko rozwinięte kompetencje miękkie oraz tych, które dopiero
je rozwijają. Takie środowisko pracy i współpracy opartej na wymianie
doświadczeń wspiera rozwój pracownika – dodaje...