Niepełnosprawni

Miliony czekają na kreatywnych przedsiębiorców. Wystarczy, że masz pomysł, jak pomóc niepełnosprawnym

16 październik 2019

Przybywa osób, które mimo niepełnosprawności żyją aktywnie. A mogłyby żyć jeszcze aktywniej. Są czynne zawodowo i osiągają dochody, więc dla wielu firm są potencjalnymi klientami. Różnica polega na tym, że mogą oczekiwać nieco innych produktów, dostosowanych do swoich potrzeb.

źródło: fot. pixabay

Twoja firma może uzyskać finansowe wsparcie w opracowaniu produktów czy technologii, które ułatwią życie tym, którym na co dzień nie jest łatwo.

Mówiąc o niepełnosprawnościach pojawia się obraz osoby na wózku. Jednak nie można się ograniczać tylko do takiego schematu. Poza wózkersami – jak sami o sobie mówią – są też osoby z wszczepionymi protezami, niesłyszące lub niedosłyszące, niewidzące lub niedowidzące, głuchonieme czy cierpiący na choroby takie jak Alzheimer. W Polsce żyje nawet 5 mln osób z niepełnosprawnościami.

Pamiętajmy też, że każdy z nas może choćby czasowo zostać osobą „niepełnosprawną”. Niebawem rozpocznie się sezon narciarski i zapewne nie wszyscy z szusowania wrócą bez gipsu. Poza tym ograniczoną mobilność mają też kobiety w ciąży, osoby z dziećmi w wózkach czy nawet osoby słabsze fizycznie, które przemieszczają się z ciężkim lub nieporęcznym bagażem. Grupa osób jest bardzo szeroka i pole do nowych rozwiązań, które im mogą pomóc, szerokie.

Trzeba mieć też na względzie, że długość życia się wydłuża i nasze społeczeństwo się starzeje. A w gronie seniorów jest coraz większa otwartość na korzystanie z nowych technologii, bo te znacznie im ułatwiają życie. Takie – niby banalne – rozwiązania, jak wysoki kontrast stron internetowych czy „lektor” czytający treści na stronie, to dla wielu osób jedyny dostęp do informacji.

Jest jednak druga strona medalu: o ile polskim przedsiębiorcom nie można odmówić kreatywności, to jednak wielu z nich nie dysponuje adekwatnym do ambicji kapitałem. I właśnie tu naprzeciw wychodzi PARP oferując wsparcie w ramach programu Dostępność Plus. To jeden z wielu aspektów rządowego wsparcia osób z ograniczeniami funkcjonalnymi (fizycznymi, poznawczymi). Polega on na mobilizowaniu przedsiębiorców, aby mogli zaoferować produkty likwidujące bariery.

- Cechą charakterystyczną konkursów dedykowanych programowi Dostępność Plus, w odróżnieniu od standardowych, jest nastawienie na rezultat projektu – innowację produktową, ułatwiającą użytkownikom końcowym, czyli potencjalnym klientom przedsiębiorców realizujących takie projekty, funkcjonowanie w społeczeństwie – wyjaśnia Anna Forin, dyrektor Departamentu Usług Proinnowacyjnych w PARP.

PARP dofinansowuje współpracę firmy z jednostką naukową. To pierwszy etap. Drugi polega na dofinansowaniu wdrożenia wypracowanych rozwiązań. Co ważne, efektem końcowym nie musi być wynalazek na miarę Nobla – nie należy się bać słowa „innowacyjność”. To może być ulepszony produkt, który twoja firma już oferuje. Z innowacyjnością zapewne masz do czynienia na co dzień, choć nie zawsze zdajesz sobie z tego sprawę. Najważniejsze jest to, że dzięki produktowi finalnemu, który stworzy twój zespół, komuś będzie się żyło łatwiej....

czytaj więcej: www.businessinsider.com.pl


autor: PARP

źródło: www.businessinsider.com.pl