Praca

Idealny szef, czyli kto? Zobacz, jaki powinien być dobry manager

17 październik 2019

Zmiana pracy nikogo już nie dziwi. Coraz częściej mówi się o millenialsach, którzy przeciętnie raz na dwa lata zmieniają pracodawcę. Ich wymagania względem managerów są dużo większe niż kiedyś. Zobacz, czego pracownicy oczekują od swojego szefa.

źródło: fot. pixabay

Rynek pracownika rządzi się swoimi prawami. Przede wszystkim to pracownicy, a nie rekruterzy, mają wymagania wobec przyszłych pracodawców. Mogą sobie na to pozwolić, ponieważ w Polsce brakuje specjalistów i osób o konkretnych kwalifikacjach do pracy. Niejeden manager, który musiał pożegnać się ze swoim pracownikiem, wie, jak trudno było znaleźć odpowiednią osobę na jego miejsce. Dlatego większość szefów woli zatrzymać kompetentną osobę niż przeprowadzać proces rekrutacji od początku.
Dobry manager rozumie potrzeby pracowników

Pełnienie funkcji managera wymaga nie tylko znajomości rynku pracy, ale również – zrozumienia pracowników. Chociaż warunki gry dyktują głównie millenialsi, nie należy zapominać o osobach z innych grup wiekowych. Szef, który potrafi pogodzić interesy pracowników w różnym wieku ma większe szanse na uniknięcie zwolnień i konfliktów.

    - Nie same zróżnicowanie wiekowe jest istotne, lecz sposób zarządzania ludźmi. W firmach, gdzie osoby starsze traktowane są jako mentorzy, specjaliści z bogatą wiedzą, którzy mają za zadanie wspierać i kształcić młodszych pracowników, łatwiej jest zapewnić wysoki poziom efektywności pracy – mówi w rozmowie ze Strefą Biznesu dr Kaja Prystupa-Rządca, ekspertka w dziedzinie zarządzania z Akademii Leona Koźmińskiego. – Kluczem jest stworzenie takich warunków, by pracownicy chętnie dzielili się ze sobą wiedzą. Wtedy proces uczenia się organizacyjnego będzie wspierał rozwój firmy – dodaje ekspertka.

Skompletowanie zgranego i efektywnego zespołu stanowi nie lada wyzwanie. Sęk w tym, że pracodawcy zabiegają głównie o młodych pracowników. Zdają sobie sprawę z tego, że sukces na rynku pozostaje uzależniony od znajomości nowych technologii i umiejętności ich wykorzystania w praktyce, a to konik millenialsów, czyli dzisiejszych dwudziesto- i trzydziestolatków. Dlatego managerzy w pierwszej kolejności wybierają często ludzi przed czterdziestką.

Millenialsi vs. perennialsi. Ich interesy można pogodzić

Nastawieni na wyniki szefowie inwestują w młodych pracowników, mimo że Kodeks pracy zakazuje dyskryminacji ze względu na wiek. (Mówi o tym artykuł 11. kp.) Nasuwa się pytanie, jak wykorzystać potencjał perennialsów, a więc współczesnych czterdziestolatków. Kaja Prystupa-Rządca uważa, że managerzy powinni postawić na ich wiedzę i doświadczenie.

    - Niestety, często pracowników z dużym stażem traktuje się jako niepotrzebnych, na przykład jako takich, którzy nie mają wiedzy o najnowszych technologiach. Jednocześnie jednak często zapomina się, iż to właśnie oni kształtowali branżę i posiadają niezbędną dla organizacji wiedzę – tłumaczy eksperta z Akademii Leona Koźmińskiego.

Pierwszym krokiem dobrego managera powinna być próba zrozumienia różnic pokoleniowych. Szef, który rozumie i akceptuje potrzeby swoich pracowników, jest w stanie skutecznie zarządzać zespołem. Nie da się uniknąć rotacji na rynku pracy bez wyjścia naprzeciw oczekiwaniom osób zatrudnionych. Czego więc potrzebują millenialsi, a czego perennialsi?

    - Millenialsi mają silną potrzebę ciągłego rozwoju swoich kompetencji, zdobywania nowych doświadczeń, dużej autonomii oraz elastyczności. W efekcie często zmieniają pracę – statystycznie mniej więcej co dwa lata. Natomiast dla perennialsów najważniejszym czynnikiem jest zapewnienie bezpieczeństwa i stabilności zatrudnienia. Ponadto, w przypadku osób w wieku emerytalnym istotna staje się możliwość bardziej elastycznych form zatrudnienia, np. również na etacie – wyjaśnia Kaja Prystupa-Rządca.

Współczesny szef jest elastyczny

Idealny manager powinien wiedzieć, jak wykorzystać wiedzę na temat swoich pracowników. Z jednej strony musi nauczyć się delegować zadania, a z drugiej strony – pozwolić swoim podwładnym na samodzielność. Jednocześnie nic nie stoi na przeszkodzie, aby zaakceptować pracę zdalną lub telepracę (pracę wykonywaną regularnie poza zakładem pracy). Pracodawcy muszą także zdać sobie sprawę z tego, jak dużą rolę pracownicy przywiązują do formy zatrudnienia. ...

czytaj więcej: www.strefabiznesu.pl


autor: Anna Bartosiewicz

źródło: www.strefabiznesu.pl