Kariera

Sektor nowoczesnych usług poszukuje specjalistów. Nie ilość, a jakość się liczy

08 lipiec 2020

Już nie niskie koszty zatrudnienia, a odpowiednie, specjalistyczne kwalifikacje przyciągają do Polski inwestorów z branży usług nowoczesnych.

źródło: fot. pixabay, www.pulshr.pl

  • Sektor usług nowoczesnych w Polsce tworzy obecnie 1513 centrów obsługi procesów biznesowych (BPO), usług wspólnych (SSC/GBS), IT oraz centrów badawczo-rozwojowych (R&D).
  • W ciągu ostatniego roku pod względem zatrudnienia branża urosła o 10 proc. Podobna dynamika utrzymuje się od kilku lat.
  • O ile w roku 2016 sektor tworzył około 214 000 stanowisk pracy, dziś jest to 338 000. Jest to druga pod względem wielkości zatrudnienia gałąź gospodarki w Polsce.

Z najnowszego raportu ABSL Sektor Usług Biznesowych w Polsce wynika, że w 2019 r. centra usług biznesowych tworzyły każdego miesiąca 2550 nowych miejsc pracy. Do tej pory inwestorów przyciągały niskie koszty zatrudnienia. Jednak teraz przestały być magnesem. Wraz z rozwojem branży usług nowoczesnych rosną pensje, ale i oczekiwania wobec pracowników.

Co ciekawe, branża ta może być jedną z tych, które dzięki pandemii mocno urosną. Sprzyjać będą temu światowe trendy, takie jak nearshoring, czyli zlecanie obsługi biznesu podmiotom geograficznie bliższym miejscu jego prowadzenia. Tendencja do skracania łańcuchów dostaw w światowej gospodarce może spowodować, że polskie centra przejmą zlecenia płynące do tej pory do Azji. Spodziewa się tego blisko połowa (45 proc.) badanych przez ABSL firm. Pośród 970 firm posiadających w Polsce centra usług biznesowych, 71 proc. to inwestorzy zagraniczni, zatrudniający czterech na pięciu pracowników branży (82 proc.). 

Specjaliści poszukiwani 

Jednak jak wskazują dane ABSL, nie wszyscy zainteresowani będą mieli szansę na pracę w tej branży. Sektor usług nowoczesnych przechodzi rozwój zarówno ilościowy, jak i jakościowy. Do niedawna jednym z głównych argumentów na rzecz lokowania kolejnych inwestycji w Polsce były niskie koszty pracy. O ile początkowo polscy pracownicy wykonywali na rzecz międzynarodowych korporacji przede wszystkim prace administracyjne, dziś coraz częściej odpowiedzialni są za skomplikowane procesy biznesowe, badania i rozwój. Jak wskazuje raport ABSL, niskie koszty zatrudnienia przestały być najważniejszym atutem Polski. Dziś zagranicznych inwestorów przyciągamy m. in. znajomością języków obcych, kreatywnością pracowników i tzw. bliskością kulturową....

czytaj więcej: www.pulshr.pl


autor: KDS

źródło: www.pulshr.pl