Pracodawcy przysługuje ze środków PFRON miesięczne dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego, o ile pracownik ten został ujęty w ewidencji zatrudnionych osób niepełnosprawnych. Miesięczne dofinansowanie nie przysługuje m.in. w przypadku, gdy miesięczne koszty płacy (składki ZUS, podatki) zostały poniesione przez pracodawcę z uchybieniem terminów, wynikających z odrębnych przepisów, przekraczającym 14 dni.
PFRON żąda zwrotu dopłat do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych najczęściej z powodu opóźnienia w opłacaniu przez firmę składek ZUS za pracowników. W wielu przypadkach żądania te dotyczą sytuacji sprzed wielu lat. To spowodowało wątpliwości co do okresu, w którym PFRON może domagać się zwrotu dofinansowania. Pracodawcy najczęściej wskazywali na przepisy Ordynacji podatkowej o 5-letnim okresie przedawnienia. Powoływali się przy tym na art. 60 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o finansach publicznych. Zgodnie z tym przepisem środki publiczne stanowią nieopodatkowane należności budżetowe, do których zaliczane są dopłaty do pensji, mimo, iż nie zostały wymienione wprost w tym przepisie. Natomiast zgodnie z art. 67 ustawy do należności określonych w art. 60 ww. ustawy mają zastosowanie przepisy działu trzeciego Ordynacji podatkowej. Wskazane regulacje przewidują 5-letni okres przedawnienia.
Dłuższy okres dochodzenia należności PFRON początkowo wywodził z unijnych przepisów dotyczących pomocy publicznej (jest nim okres 10 lat). Takie stanowisko zostało jednak zakwestionowane przez WSA w Warszawie. Następnie PFRON odwoływał się do przepisów Kodeksu cywilnego w zakresie terminów dochodzenia należności.
Po wyroku NSA z 10 września 2020 r. pracodawcy mogą mieć pewność co do obowiązującego ich prawa odnoszącego się do okresu przedawnienia....
źródło: www.inforfk.pl