Przebranżowienie - kiedy się na nie zdecydować? Co musimy wziąć pod uwagę przy zmianie zawodu? Rozmowa z ekspertką Jolantą Jastrzębską
11 maj 2021
O tym, kiedy warto się przebranżowić, jakie pytania należy zadać sobie, zanim zdecydujemy się na zmianę zawodu, czym jest reskilling i upskilling i kto jest najbardziej poszukiwany na rynku pracy w czasie pandemii rozmawiamy z Jolantą Jastrzębską, ekspertem ds. rozwoju i zarządzania karierą z Right Management (ManpowerGroup).
źródło: fot. pixabay
Zmiana branży chyba niejednemu pracownikowi przeszła przez myśl. Nie każdy jednak ma odwagę zamienić te rozważania w czyny. Co jest najczęstszą przyczyną zmiany zawodu wśród tych, którzy na ten krok się zdecydowali?
Przyczyny przebranżowienia zawsze są różne i zdeterminowane indywidualnym podejściem oraz oczekiwaniami pracownika: chęcią otrzymania wyższych zarobków, potrzebą lepszego dopasowania się do rynku pracy, brakiem zainteresowania obecnym zajęciem czy wypaleniem zawodowym. Ważnym aspektem jest również aktualna sytuacja gospodarcza. Obecnie, w dobie pandemii COVID-19, funkcjonowanie firm w niektórych branżach jest utrudnione, a pracownicy zmuszeni są do szukania nowego pracodawcy lub właśnie przebranżowienia się.
Często nie mówi się o przebranżowieniu, a zamiast tego używa takich terminów jak reskilling i upskilling. Co one oznaczają?
Przebranżowienie oznacza zmianę branży lub zawodu, natomiast terminy reskilling i upskilling związane są z rozwojem umiejętności, realizowanym również w ramach aktualnej specjalizacji. Niekoniecznie wiążą się więc z podjęciem zatrudnienia w innej niż dotychczas branży.
Reskilling oznacza rozwój w nowym obszarze, czyli na przykład nabywanie umiejętności związanych z innowacyjnymi technologiami, które pojawiły się w organizacji. Z kolei upskilling to pogłębianie umiejętności, które już mamy. Oba rodzaje pracy nad kompetencjami są niezwykle ważne w obecnym świecie, gdzie dynamiczne środowisko biznesowe wymaga ciągłego uczenia się.
Dziś, w czasie pandemii, niestety rynek pracy bardzo się zmienił. Czy w związku z tym widzimy, że ludzie częściej podejmują się zmiany zawodu niż jeszcze kilka lat temu?
Według różnych badań, przeprowadzonych jeszcze przed pandemią, deklaracje chęci przebranżowienia się składało około 50 proc. ankietowanych. Obecnie, w czasach pandemii, wyniki badań portalu pracuj.pl (kwiecień 2020 i wrzesień 2020) wskazują, że 64 proc. respondentów jest otwartych na szukanie pracy w różnych branżach i dopuszcza możliwość przekwalifikowania się, a ponad 40 proc. badanych byłoby skłonnych podjąć pracę wymagającą niższych kwalifikacji.
Jakie pytania powinniśmy sobie zadać, zanim zdecydujemy się na zmianę zawodu? Zanim podejmiemy ostateczne kroki, przybliżające nas do nowej branży, niezbędne jest przygotowanie indywidualnej strategii dotyczącej rozwoju dalszej kariery. Zadanie sobie określonych pytań nie wystarczy – trzeba również popracować nad znalezieniem odpowiedzi na nie. Nad jakimi obszarami warto się zatem pochylić?
Przeanalizowanie swoich zainteresowań i potrzeb
oraz zidentyfikowanie własnych preferencji zawodowych. Jakie obowiązki
lubimy, które zadania sprawiają nam satysfakcję, a które zawsze będą dla
nas trudne? Czy wolimy pracę opartą na kontakcie z ludźmi, czy może
fascynują nas liczby i tabele?
Ustalenie celu długoterminowego, czyli wybranie stanowiska,
grupy stanowisk lub firm, które wydają nam się interesujące niezależnie
od wykształcenia czy doświadczenia.
Wykonanie audytu swojej kandydatury: zdefiniowanie mocnych
stron, umiejętności, wykształcenia i dotychczasowego doświadczenia
zawodowego.
Zebranie informacji i zdefiniowanie, co jest potrzebne do
objęcia wymarzonego stanowiska. Pomocne w tym może być sprawdzanie
wymagań w ogłoszeniach o pracę oraz rozmowy z osobami pracującymi na
podobnych stanowiskach.
Porównanie tego, co już mamy (umiejętności, wykształcenie,
doświadczenie) z tym, czego brakuje nam do zdobycia wymarzonego
stanowiska.
Przeanalizowanie, w jaki sposób można ewentualne braki uzupełnić – jakie szkolenia odbyć, jakie dodatkowe doświadczenia zdobyć.
Ustalenie alternatywnej ścieżki kariery.
Weryfikowanie swoich analiz z realnymi potrzebami rynku, czyli uczestnictwo w rozmowach o pracę z rekruterami czy pracodawcami.