Biznes
Zmiana już jest odczuwalna. Tak niepewność gospodarcza wpłynęła na pracowników
01 luty 2023
Niepewność gospodarcza spowodowała, że pracownicy rzadziej decydują się na zmianę pracy. Oczekują bowiem poczucia bezpieczeństwa, ale i możliwości rozwoju, mówią w rozmowie z PulsHR.pl Jolanta Woś-Farouni i Andrzej Paschek z PwC Service Delivery Center.
źródło: Canva.pl
- Jak pozyskiwać specjalistów? PwC Service Delivery Center z jednej strony szuka doświadczonych specjalistów na rynku pracy, a z drugiej – inwestuje w rozwój zawodowy naszych pracowników.
- Wskaźniki dotyczące rotacji nie pozostawiają wątpliwości – pracownicy rzadziej obecnie decydują się na zmianę pracy. Niepewność gospodarcza powoduje, że ludzie oczekują poczucia bezpieczeństwa w miejscu pracy, w którym dodatkowo chcą się rozwijać.
- Nie wszyscy pragną wyłącznie pracy zdalnej. Najbardziej preferowanym modelem pracy jest praca hybrydowa. Są i tacy, którzy chcą pracować codziennie w biurze.
Sektor nowoczesnych usług biznesowych zatrudnia ok. 400 tys. osób w Polsce. Nie zatrzymała go pandemia, wojna w Ukrainie ani obecna sytuacja gospodarcza. Czy w 2023 roku nadal będzie się rozwijać w tak szybkim tempie?
Andrzej Paschek (AP), dyrektor zarządzający PwC Service Delivery Center: - Sektor nowoczesnych usług biznesowych nadal się rozwija i wszystko wskazuje na to, że to się nie zmieni. Paradoksalnie im trudniejsza sytuacja w światowej gospodarce, tym bardziej sprzyjające warunki rozwoju i ekspansji branży nowoczesnych usług biznesowych. Można więc oczekiwać, że trend ten będzie kontynuowany w 2023 roku.
Jak dużego wzrostu możemy się spodziewać?
AP: - W ciągu najbliższych dwóch lat spodziewamy się wzrostu zatrudnienia z 400 tys. do 500 tys. pracowników. Takie wnioski płyną z raportu ABSL (Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych - przyp. red.). Tym samym stajemy się jednym z największych sektorów gospodarczych.
Co spowodowało, że branża nabrała wiatru w żagle? Wzrost zatrudnienia w 2022 roku był większy, niż zakładano
AP: - Czynnikiem, który bardzo mocno wpłynął na rozwój sektora usług wspólnych, jest pandemia. Utwierdziła ona podejmujących decyzje w przekonaniu, że praca nie musi być wykonywana w biurze w Nowym Jorku, Londynie czy Amsterdamie. Możemy efektywnie pracować zdalnie z dowolnego miejsca na świecie. Potrzebni są ludzie z odpowiednimi kompetencjami, wiedzą, motywacją i otwartą głową. Miejsce pracy natomiast nie ma już takiego znaczenia.
"Cały czas prowadzimy rekrutacje we wszystkich obszarach"
PwC Delivery Service Center wpisuje się w ten trend? Jakie macie plany rekrutacyjne?
Jolanta Woś-Farouni (JWF), dyrektor HR w PwC Service Delivery Center: - Cały czas prowadzimy rekrutacje we wszystkich obszarach, którymi się zajmujemy: audycie finansowym, podatkach czy procesach księgowych i HR-owych. W ubiegłym roku udało nam się pozyskać ok. 400 pracowników. Stawiamy na absolwentów szkół wyższych, ale poszukujemy również osób z doświadczeniem. Klienci oczekują od nas coraz bardziej kompleksowych usług, dlatego skupiamy się mocno na rozwoju i podnoszeniu kompetencji zespołów.
AP: - W 2023 r. chcielibyśmy zwiększyć naszą załogę o 200 osób – z 1,8 tys. do 2 tys. pracowników. Jednak nie rozmiar rekrutacji i liczba zatrudnionych pracowników są dla nas priorytetem. Ważny dla nas jest rozwój kompetencji na potrzeby kompleksowych i zaawansowanych usług, świadczonych naszym klientom.
Czytaj więcej:
pulshr.plŹródło informacji:
pulshr.pl