Biznes

Miejsce osób z niepełnosprawnością w zarządzaniu ESG

19 listopad 2024

ESG to akronim od angielskich słów Environmental (Środowisko), Social (Społeczeństwo) oraz Governance (Ład korporacyjny). Firmy wdrażające ESG, a jest ich coraz więcej, dbają o to, by kierować się zasadami zrównoważonego rozwoju i stosować odpowiedzialne praktyki biznesowe, z poszanowaniem szeroko rozumianych korzyści poszczególnych interesariuszy. W praktyce oznacza to, że firmy i organizacje, które wdrażają wymogi w zakresie ESG, biorą pod uwagę, mierzą, a na końcu raportują środowiskowe i społeczne aspekty dotyczące zarządzania.

Pracodawca mający na uwadze dobre relacje wewnątrz firmy i w jej otoczeniu, działa na rzecz budowania pozytywnej reputacji organizacji, co przenosi się na większe zaangażowanie pracowników oraz wzrost wyników finansowych przedsiębiorstwa. Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami stanowi jeden z elementów budowania wizerunku firmy społecznie odpowiedzialnej.

Twarda demografia wobec rynku pracy

Dane jednoznacznie pokazują, że w Polsce przybywa osób z niepełnosprawnościami. Z Narodowego Spisu Powszechnego Ludności i Mieszkań z 2021 r. wynika, że obecnie w naszym kraju żyje 5,4 mln osób z niepełnosprawnościami, co stanowi 14,3 proc. całkowitej liczby mieszkańców.
Jak podaje GUS w I kwartale 2024 roku 12 600 tys. osób w wieku produkcyjnym było biernych zawodowo. 24% z nich jako przyczynę bezrobocia wskazało niepełnosprawność. Wskaźnik zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami wynosi obecnie tylko 34 proc., co w porównaniu ze wskaźnikiem ogółu osób zatrudnionych (85 proc.) jest wciąż niewielki. Przedsiębiorstwa powinny mieć świadomość, że ponoszą odpowiedzialność za integrowanie osób z dysfunkcjami fizycznymi i psychicznymi z resztą społeczeństwa. Według powstałej w 2021 r. strategii na rzecz zatrudniania osób z niepełnosprawnościami na lata 2021–2030, w 2025 r. 35 proc. osób z niepełnosprawnościami powinno być aktywnych zawodowo, a w 2030 r. – już 45 proc.
Działania na rzecz włączenia osób z niepełnosprawnościami powinno być intensywniejsze i skuteczniejsze, zważywszy na dane demograficzne, z których jasno wynika, że polskie społeczeństwo się starzeje. Z tego powodu z rynku pracy co roku odchodzi 150–200 tys. osób, które nie są zastępowane. Z drugiej strony młodych Polaków nie przybywa, gdyż rodzi się coraz mniej dzieci.

ESG i zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami

Świat biznesu się zmienia i coraz więcej firm chce się zaliczać do grona podmiotów odpowiedzialnych społecznie. Chcąc uchodzić za organizacje otwarte, podejmują działania mające na celu zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami. To ważny element w strategii pracodawców. Tym ważniejszy, że przedsiębiorstwa wkładają wiele pracy i zaangażowania w tworzenie raportów wedle zasad ESG. Dlatego, zanim zacznie się rekrutować osoby z niepełnosprawnościami, trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie, czy firma jest na to gotowa?
Na początek może okazać się konieczne przeprowadzenie szczegółowego audytu polityki zatrudnienia. Dzięki niemu pracodawca dowie się, jak dalece jest ona inkluzywna i dostępna dla osób z niepełnosprawnościami oraz zidentyfikuje bariery utrudniające zatrudnienie i awans tych osób.
Zanim zacznie się włączać osoby z ograniczeniami fizycznymi i psychicznymi do zespołu, należy zadbać o odpowiednie przygotowanie jego członków. Może się okazać, że będą niezbędne szkolenia dla kadry zarządzającej i pracowników z zakresu różnorodności i budowania zdrowych relacji z osobami z niepełnosprawnościami. Kolejnym krokiem będzie opracowanie zasad przeprowadzenia rekrutacji w taki sposób, by aktywnie przyciągać osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Warunkiem koniecznym jest dostosowanie miejsca pracy w taki sposób, by zapewnić jego fizyczną dostępność.
Dla nikogo nie jest tajemnicą, że pracodawca zatrudniający osoby z niepełnosprawnościami może uzyskać z tego tytułu finansowe korzyści. Jednak perspektywa powinna być nieco szersza i długofalowa. Pracodawcy, inwestując w różnorodność i inkluzję, nie tylko zyskują lojalność swoich pracowników i klientów, lecz także lepiej radzą sobie w globalnej gospodarce nastawionej na innowacje.
Dzięki zatrudnianiu osób niepełnosprawnych firma może się szczycić mianem społecznie odpowiedzialnej, stawiającej na różnorodność. To wszystko w konsekwencji prowadzi do poprawy jej reputacji, ale też – co ważniejsze – taka firma może szczycić się różnorodnością myślenia, które prowadzi do nowatorskiego podejścia do rozwiązywania problemów. Firmy aktywnie promujące inkluzywność zyskują pozytywny wizerunek w oczach klientów, inwestorów i pracowników, co może przekładać się na ich sukces rynkowy. Środowisko pracy ceniące różnorodność i włączenie sprzyja większemu zaangażowaniu i oddaniu pracowników. Te działania promieniują również na zewnątrz, budując bardziej inkluzywne społeczeństwa, promując równość szans i przeciwdziałając dyskryminacji.