02 grudzień 2025
Najczęściej popełniane błędy podczas rozmowy kwalifikacyjnej
Wiele branż boryka się coraz częściej z zanikiem kultury rozmów kwalifikacyjnych. Zamiast przestrzegania zasad dobrego wychowania jest pośpiech, brak przygotowania i nie do końca profesjonalne zachowanie kandydatów. Jak dobrze wypaść na rozmowie kwalifikacyjnej? Podpowiadamy!
Rozmowa kwalifikacyjna to nie przesłuchanie, a raczej dialog, który powinien otworzyć kandydatowi ścieżkę nowych perspektyw kariery zawodowej. Niezależnie od tego, z jakich względów szukamy pracy, powinniśmy pamiętać, że rozmowa rekrutacyjna to spotkanie z drugim człowiekiem, w którym liczy się kultura, sposób, w jaki prowadzimy rozmowę oraz wrażenie, jakie po sobie pozostawimy.
Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjne dla wielu wydaje się czymś oczywistym, tyle teoria. Praktyka pokazuje jednak, że zdarzają się sytuacje, zaskakujące nawet najbardziej doświadczonych rekruterów.
CV to wizytówka kandydata
Typowe błędy w CV to literówki, błędy gramatyczne, nieodpowiedni format i zdjęcie. Działy HR odrzucają aplikacje z nieważnymi (pod względem rekrutacji) informacjami lub zbyt długimi opisami. Brak wypisanych umiejętności i konkretnych osiągnięć również osłabia CV kandydata. Warto więc, aby kandydat zadbał o tę bardziej „techniczną” stronę swoich dokumentów aplikacyjnych. Nie należy zapominać o umieszczeniu w CV profesjonalnego adresu mailowego, aktualnych danych kontaktowych oraz zawarcia wyjaśnienia przyczyny ewentualnych luk w zatrudnieniu. CV powinno być dostosowane do konkretnego stanowiska, im mniej szablonowe, tym lepiej. Dokumenty aplikacyjne to pierwsza rzecz, z którą stykają się rekruterzy w początkowych etapach rekrutacji. To właśnie te dokumenty mogą zaważyć o przejściu bądź nie kandydata do dalszych jej etapów.
List motywacyjny to nie przeżytek
Mogłoby się wydawać, że w dzisiejszych czasach list motywacyjny to zwykła, choć uciążliwa, formalność. Nic bardziej mylnego! Pierwsze zdanie listu musi przykuć uwagę rekrutera i wyróżnić aplikację spośród innych, często podobnych. Najlepiej dopasować jego treść do konkretnego stanowiska i firmy, unikając przy tym szablonowych sformułowań.
Warto pamiętać o zachowaniu przejrzystej struktury listu motywacyjnego: wstępu, rozwinięcia i zakończenia. W liście najlepiej opisać swoje doświadczenie zawodowe, kwalifikacje oraz umiejętności miękkie, które są ważne na danym stanowisku. Warto też odnosić się do wymagań z samego ogłoszenia. Podsumowanie powinno być profesjonalne i wyrażać gotowość kandydata do wzięcia udziału w rozmowie kwalifikacyjnej. Długość listu motywacyjnego (oraz CV) nie powinna przekraczać jednej strona formatu A4. Nie należy zapominać o sprawdzeniu błędów językowych i literówek. List motywacyjny powinien być spójny z CV kandydata.
Czego nie robić podczas rozmowy kwalifikacyjnej?
- Zamknięta postawa i brak zaangażowania. Rozmowa kwalifikacyjna to nie kara dla potencjalnego pracownika. Brak uprzejmości, zbyt poważny ton lub odczuwalne zniechęcenie utrudnią rozmowę i rodzą wątpliwości względem kandydata już na starcie.
- Brak kultury komunikacyjnej. Przechodnie na „ty” bez wyraźnej zgody drugiej strony, zbyt swobodne słownictwo już na początku rozmowy może sprawiać wrażenie braku profesjonalizmu. Uprzejmość i odpowiedni ton są często kluczowe na początku rozmowy i mogą znaczyć więcej niż najlepsze CV.
- Nieodpowiednie zdjęcie w CV. Zdjęcie dołączane do CV powinno być jak najbardziej profesjonalne. Zdjęcia z wakacji czy z imprezy lepiej zostawić w prywatnym albumie, a nie umieszczać w CV. Jeśli nie dysponujemy profesjonalnym zdjęciem, lepiej w CV nie umieszczać żadnego.
- Kontakt z rekruterem w nieodpowiednich porach. Dzwonienie do rekrutera w nietypowych porach np. w nocy lub w weekend nie jest najlepszym pomysłem. Jest to pokaz braku poszanowania zasad i organizacji pracy. Z rekruterem najlepiej kontaktować się w godzinach jego pracy.
- Podważanie reputacji byłych pracodawców. Narzekanie na byłego pracodawcę, zdradzanie szczegółów z poprzedniej pracy, opowiadanie o niewłaściwych sytuacjach z nią związanych działa na niekorzyść kandydata, od którego rekruterzy oczekują profesjonalizmu i dyskrecji.
- Niedbały ubiór i wygląd. Niezależnie od stanowiska, którego dotyczy rozmowa kwalifikacyjna, kandydat powinien ubrać się stosownie, tak, aby dodać sobie profesjonalizmu i powagi strojem. Jeśli jednak z powodu okoliczności strój kandydata nie może być bardziej odpowiedni, kandydat powinien zaznaczyć to na początku rozmowy. Dzięki czemu pokaże świadomość sytuacji i umiejętność odnalezienia się w równych okolicznościach.
- Pobieżne zapoznanie się z ofertą pracy. Uważne, nawet kilkukrotne, przeczytanie ogłoszenia o pracę pozwala uniknąć potencjalnych nieporozumień i świadczy o poważnym podejściu kandydata do procesu rekrutacyjnego.
- Aplikacja nieadekwatna do stanowiska. Zdarza się, że osoby o wysokich kwalifikacjach aplikują na mniej wymagające stanowiska i odwrotnie – osoby bez wymaganych kompetencji aplikują na stanowiska specjalistyczne. Jeśli chcemy w ten sposób zmienić branżę, warto odnotować to w CV, by nie zostać posądzonym o wysyłanie aplikacji gdziekolwiek.
- Podawanie nieprawdziwych informacji w CV. Kłamstwo ma krótkie nogi, dlatego nie warto ryzykować i zawyżać swoich kwalifikacji. Podawanie fałszywych informacji w dokumentach aplikacyjnych w skrajnych przypadkach może zostać uznane za wykroczenie bądź przestępstwo np. jeśli kandydat posługuje się fałszywymi certyfikatami lub dyplomami. Kandydat może jednak okłamać rekrutera zgodnie z prawem, gdy ten zada mu pytanie zakazane np. o stan zdrowia, poglądy polityczne czy orientację seksualną.
- Brak punktualności. Jeśli kandydat spóźnia się na rozmowę, a nie powiadomił o tym fakcie rekrutera, to w jego oczach może nie tylko być nieodpowiedzialny, ale mieć także problemy z planowaniem i organizacją pracy.
- Pojawienie się na rozmowie pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających. Nikogo chyba nie trzeba przekonywać, że kandydat pojawiający się na rozmowie o pracę pod wpływem jakichkolwiek substancji odurzających sam się dyskwalifikuje. Każda praca, stała, dorywcza czy tymczasowa wymaga od przyszłego pracownika odpowiedzialności.
Każda rozmowa kwalifikacyjna składa się z detali, które dla rekrutera mówią często więcej niż same słowa czy CV kandydata. Warto być szczerym i zakomunikować np. swój stres. Dla rekrutera będzie to oznaka, tego, że zależy nam na jak najlepszym zaprezentowaniu się. Warto także przygotować sobie pytania do rekrutera, to znak, że naprawdę zależy nam na danym stanowisku. Dodatkowe dokumenty, nawet te niewymagane, które potwierdzają nasze kwalifikacje, zawsze są mile widziane przez rekruterów. Nie należy też zbytnio denerwować się podczas problemów w czasie rozmowy kwalifikacyjnej online. Wystarczy, że wcześniej zadbamy o alternatywny telefoniczny kontakt z rekrutrem, dzięki czemu będzie można rozwiązać napotkane problemy, albo zwyczajnie kontynuować rozmowę rekrutacyjną.
Autor: Sebastian Woroniak, Redaktor WERBEO