Biznes
Pełnomocnictwo w ZUS – jak wypełnić ZUS PEL?
21 luty 2022
Komunikacja z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych jest dla przedsiębiorców nieunikniona. Do kontaktów ze wspomnianą instytucją właściciel może jednak upoważnić wybraną osobę. W tym celu powinien złożyć odpowiedni wniosek w ZUS-ie. Jak wypełnić druk ZUS PEL? Jakie sprawy może załatwiać osoba, której udzielono pełnomocnictwa? Odpowiedź poniżej!
źródło: fot. Pixabay
Przedsiębiorca nie jest jedyną osobą, która może kontaktować się z ZUS-em w sprawach dotyczących jego firmy. Ma on prawo upoważnić do tego swojego pracownika lub opiekuna w biurze rachunkowym, jeśli korzysta z takich usług. W tym celu konieczne jest przesłanie do ZUS-u pełnomocnictwa na druku ZUS PEL. Upoważnienie może mieć charakter jednorazowy – do wykonania konkretnej czynności, bądź stały – do załatwiania spraw z ZUS-em przez portal PUE czy też za pomocą pozostałych środków komunikacji.
Druk ZUS PEL jest bardzo prosty do wypełnienia. Składa się z pięciu części wymienionych poniżej.
Dane osoby, która udziela pełnomocnictwa
Tu należy wpisać dane właściciela firmy udzielającego upoważnienia, czyli:
PESEL, a jeśli nie został nadany – rodzaj, serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość;
datę urodzenia;
imię i nazwisko;
adres do korespondencji;
nazwę państwa, jeśli jest inne niż Polska;
numer telefonu.
Jeśli spółka ma wieloosobowe przedstawicielstwo (należy wpisać dane więcej niż jednej osoby udzielającej pełnomocnictwa), wówczas konieczne jest wypełnienie dodatkowo załącznika PEL-Z i dołączenie go do formularza głównego.
Oświadczenie osoby, która udziela pełnomocnictwa
Jest to miejsce, gdzie określa się, czy osoba wskazana w poprzedniej części działa:
w imieniu własnym;
w imieniu reprezentowanej przez nią firmy, spółki czy instytucji.
Jeśli załączany jest druk PEL-Z, to tę opcję należy zaznaczyć. Oprócz NIP w przypadku udzielania pełnomocnictwa w imieniu innego podmiotu konieczne jest wpisanie również jego nazwy (płatnika składek), adresu siedziby, REGON...