Home > Strefa wiedzy > Blog

30 czerwiec 2023

Rozwijaj kompetencje przyszłości

źródło: Canva.pl

Rynek pracy zmienia się ostatnio tak dynamicznie, że nie sposób przewidzieć, jakie zawody będą potrzebne za kilka lat. W takiej sytuacji trudno zaplanować edukację i karierę. Specjaliści doradzają więc, aby skupić się na rozwijaniu umiejętności miękkich, które można łatwo dostosować pod różne stanowiska, gdy dopadnie nas konieczność przekwalifikowania. To właśnie kompetencje miękkie zyskały miano kompetencji przyszłości. Sprawdź więc, jakie cechy będą pożądane na rynku pracy i jak możesz nad nimi pracować.

Dlaczego należy rozwijać umiejętności miękkie?

Umiejętności miękkie, czyli zestaw cech charakteru, które pociągają za sobą także kompetencje społeczne, w odróżnieniu od wiedzy i umiejętności twardych (np. obsługi maszyn czy programów) nie dezaktualizuje się tak szybko. Ich przewaga tkwi więc w ponadczasowości i uniwersalności, bowiem wachlarz zastosowań, w których okazują się przydatne, jest naprawdę szeroki. O jakich cechach mowa konkretnie?


Elastyczność

Zmiany wymagają… elastyczności. I to właśnie ta kompetencja jest najczęściej umieszczana na podium przez specjalistów zajmujących się prognozowaniem przyszłości. Otwartość na zmiany, chęć rozwoju i ciągłej nauki oraz gotowość do próbowania nowych rzeczy znacznie ułatwią dostosowanie się do zmian na rynku pracy, które wymusi automatyzacja i rozwój sztucznej inteligencji. Badania prognozują, że nowe pokolenia będą zmieniały zawód średnio 5 razy w ciągu życia, tym ważniejsza wydaje się wiec elastyczność i proaktywność.


Kreatywność

Te ostatnie zmiany sprawią także, że proste czynności dnia codziennego zrobią za nas maszyny, natomiast ludzie będą znajdować zatrudnienie w obszarach wymagających kreatywności. Dlatego w cenie pozostają:


myślenie wykraczające poza schematy, 
pomysłowość, szukanie innych rozwiązań, inicjatywa w burzy mózgów,
artystyczne umiejętności rzemieślnicze.

Trend ten zaznacza swoją obecność w coraz powszechniejszej modzie na budowanie zespołów opartych na różnorodności, czy to kulturowej, płciowej czy sprawnościowej.
 

Komunikatywność

Właściwe wydawanie poleceń i w drugą stronę; rozumienie komunikatów, a także odczytywanie ukrytych intencji z komunikacji niewerbalnej, to cenna umiejętność, ułatwiająca relacje z innymi. Nie mogą się bez niej obyć menedżerowie, szkoleniowcy, eksperci, handlowcy, osoby pracujące w usługach z klientami. Jak pracować nad komunikacją:


starać się wczuwać w punkt widzenia drugiej osoby, pracować nad empatią,
unikać niedomówień, a dążyć do precyzji w wypowiedziach,
warto znaleźć sobie hobby wymagające zajęć grupowych.


Praca zespołowa

A skoro mowa o zajęciach w grupie, to płynnie przechodzimy do kolejnej kompetencji przyszłości, czyli umiejętności pracy w zespole. Coraz większa specjalizacja naszej rzeczywistości sprawia, że jeden człowiek nie jest w stanie prowadzić całego procesu od początku do końca, dlatego zakłada się, że w przyszłości dużą rolę pełnić będzie praca zespołowa. W niej szczególnie przydatne są cechy takie jak ugodowość pozwalająca wypracować kompromisy, otwartość na różnorodność, szacunek do odmiennych punktów widzenia i umiejętność delegowania zadań. 

Przewidywane przydatne w przyszłości umiejętności miękkie nie są niczym odkrywczym. To pocieszające, bowiem stanowią pomost łączący teraźniejszość, z przyszłością. Dla nas to wskazówka, co możemy zrobić dziś, aby w przyszłości lepiej odnaleźć się na rynku pracy, zdecydowanie warto więc szukać sposobów, aby stać się coraz lepszym we wskazanych obszarach.




Autor: Agnieszka Kopaczewska – Lisek, Redaktor WERBEO