Biznes

Psychologia biznesu – realna potrzeba przedsiębiorców czy chwilowa moda

05 wrzesień 2024

Człowiek prowadzący swoją firmę musi zajmować się niemalże wszystkim i wiedzieć „co w trawie piszczy”. Ekonomia i nowinki technologiczne, marketing i rynek pracy – nic nie może być dla niego obce. Z niemalże każdą dziedziną powinien być w jakimś stopniu zaznajomiony. Dorzućmy jeszcze do tej bazy wiedzy psychologię biznesu. Już wiedzę te krzywe miny i retoryczne pytanie „po co to komu?” Ano po to, by zyski były lepsze i pracownicy oraz klienci zadowoleni.


Psychologia na usługach biznesu


Psychologia biznesu, co trafnie oddaje nazwa, przekłada i wdraża dostępną współcześnie wiedzę z tej dziedziny nauki, na grunt biznesowy. Tenże „grunt” jest polem dość rozległym, obejmującym otoczenie organizacji, pracowników, kadrę zarządzającą, akcjonariuszy firmy, producentów i klientów. W praktyce skupia się na analizowaniu zachowania, emocji i postaw ludzi związanych z przedsiębiorstwem.

Pewnie niektórym wydaje się to mało konkretne i nieprzekładające się na zysk, jednak właśnie narzędzia psychologii biznesu są wykorzystywane, by podwyższyć potencjał przedsiębiorstwa, a jednocześnie w taki sposób zadbać o pracowników, by odczuwali, jak największą satysfakcję z wykonywanej pracy.  Założenia teoretyczne psychologii biznesu są wykorzystywane do badań nad zachowaniami społecznymi (np. odnośnie finansów czy podejmowania decyzji ryzykownych), jak i samych procesów ekonomicznych (np. giełda). Wykorzystuje się je także w centrach badań rynkowych, firmach doradczych, bankach, organizacjach, firmach doradczo-inwestycyjnych, firmach konsultingowych, funduszach powierniczych, kancelariach adwokackich. W tych ostatnich wiedza z zakresu psychologii biznesu pomaga w przygotowywaniu psychologicznych ekspertyz, w sytuacji podejrzenia naruszenia prawa, znaku towarowego przez firmy konkurencyjne lub nieuczciwej reklamy.

Innymi słowy, psychologia biznesu jest praktyczną nauką, zajmującą się badaniem, jak zwiększyć efektywność ludzi i organizacji. W tym celu łączy nowoczesne praktyki biznesowe z badaniem ludzkiego zachowania, aby podnieść produktywność i kulturę w miejscach pracy. Korzysta z metod badawczych nauk społecznych do badania jednostek, miejsc pracy i organizacji tak, aby lepiej dopasować i odpowiedzieć na ich różnorodne i niekiedy sprzeczne potrzeby. Wszystkie te działania są po to, by budować zdrowe, produktywne i wzajemnie korzystne relacje między ludźmi a organizacjami.

Konstruowanie dobrze prosperującego środowiska zależy w końcu od pozytywnych interakcji, istnienia mocnych relacji oraz zrozumienia indywidualnych motywacji pracowników, klientów i kontrahentów.

Psycholog w miejscu pracy


Zanim pracodawca zlekceważy praktyczne narzędzia, jakie daje znajomość zasad psychologii w obszarze prowadzenia firmy, musi zdać sobie sprawę, że mogą być one kluczowe dla sukcesu lub porażki firmy.
Psychologowie biznesu odgrywają istotną rolę w tworzeniu bardziej efektywnego i pozytywnego środowiska pracy, choć ich codzienna praca nie jest widoczna, bo dzieje się na zapleczu organizacji i nie będzie zilustrowana rozbudowanymi tabelkami i wykresami. Jednakże ich działanie w znacznej mierze przyczynia się do zmniejszenia rotacji, przy jednoczesnym zwiększeniu identyfikacji pracowników z firmą. Ponadto psycholog biznesu ma kluczowe znaczenie w budowaniu ścieżek kariery i zarządzaniu talentami.

W zakresie kierowania talentami psycholog biznesu identyfikuje potencjał pracowników i wspiera ich w rozwoju własnych predyspozycji. Psycholog zatrudniony w organizacji znajduje pracowników posiadających naturalną umiejętność zarządzania indywidualnymi celami i motywuje do dalszego rozwijania tej cechy, by w przyszłości takie osoby doszły do poziomu lidera.

Opisana sytuacja jest jedną z wielu, z jaką ma do czynienia psycholog biznesu, który zajmuje się zarządzaniem talentami. Oprócz wspierania i rozwijania naturalnych predyspozycji pracowników, psycholog podejmuje wszelkie działania mające na celu budowanie kultury organizacyjnej oraz poczucia wspólnoty oraz integracji z organizacją i współpracownikami. Robi to udzielając wsparcia, które ma na celu podniesienie motywacji, efektywności i satysfakcji. Te i inne działania mają pomóc w stworzeniu dobrego miejsca pracy. Przyjazna organizacja promieniuje na zewnątrz, co bezpośrednio przekłada się na budowanie wizerunku firmy, w której osoby zatrudnione stają się ambasadorami marki pracodawcy. Mocniejsze przywiązanie pracowników do firmy pozwala na szybszy proces rekrutacji, który siłą rzeczy, jest o wiele tańszy i zabiera mniej cennego czasu, a nowi pracownicy szybciej i z większym angażowaniem przystępują do nowej pracy.

Wyzwania przyszłości


Psycholog biznesu to wciąż nowy zawód i ciągle jeszcze większość pracodawców nie czuje potrzeby współpracy z takimi specjalistami. Jednak świat się zmienia, również ten biznesowy. Obecnie psychologowie biznesu najczęściej pracują jako konsultanci, zatrudniani w celu poprawy efektywności pracowników i usprawnienia procesu komunikacji. Często współpracują z działem HR, pomagając opracowywać szkolenia i systemy rekrutacji pracowników. Ich aktywność widoczna jest również na polu public relations, gdzie pomagają w tworzeniu strategii marketingowej. Również coraz więcej uczelni wyższych oferuje studia na tym kierunku. W czasach, gdy coraz więcej firm chce dbać o dobrostan pracowników, psycholog obeznany ze środowiskiem biznesowym będzie miał co robić, zarówno teraz, jak i w przyszłości.

Autor: Monika Łysek, Redaktor WERBEO