26 sierpień 2025
Revenge quitting – dlaczego ludzie nagle odchodzą z pracy?
Coraz częściej zdarza się, że młodzi ludzie odchodzą z pracy z dnia na dzień. To zjawisko ma nawet swoją nazwę – revenge quitting. Dlaczego pracownicy to robią? Czy pracodawcy mają się czego bać?
Nagłe odejście z pracy
Rynek pracy nieustanie się zmienia, a wraz z nim zmieniają się oczekiwania i postawy pracowników, szczególnie tych z pokolenia Z. Pracodawcy boją się jednego – nagłych odejść z pracy w proteście niezadowolenia, czyli revenge quittingu (ang. odejście z zemsty/ odwetowe odejście). Pokolenie Z to pracownicy z dużymi oczekiwaniami, cenią sobie nie tylko elastyczność i możliwość rozwoju, ale przede wszystkim szukają zrozumienia i autentycznego wsparcia pracodawcy. Pracodawcy powinni z uwagą przyjrzeć się tym potrzebom. Dlaczego? Raport McKinsey Health Institute ujawnia alarmujące liczby z rynku pracy. W Polsce 21% pracowników mówi o wypaleniu zawodowym, a 40% czuje zmęczenie psychiczne i fizyczne. Dane te wskazują nie tylko na rosnące niezadowolenie pracowników, ale pokazują także, jak ważne jest stworzenie w firmie zdrowego środowiska pracy.
Revenge quitting wywiera natychmiastowe i negatywne skutki na funkcjonowaniu firmy. Pracownik, który odchodzi w taki sposób, wybiera najczęściej moment wysokiej mobilizacji w pracy. Może też odejść w „najgorszych” godzinach pracy, wtedy, kiedy jest najbardziej potrzebny. Odejście pracownika z zemsty to zawsze cios dla firmy.
Pokolenie Z i młodsi milenialsi mają nieco inny system wartości zawodowych w porównaniu do starszych generacji. Priorytetowe jest dla nich utrzymanie równowagi między pracą a czasem wolnym, dobrostan psychiczny i fizyczny, a także zgodność zasad etycznych organizacji z ich własnymi. Pracownicy ci nie mają zamiaru przetrwać w pracy za wszelką cenę, z zaciśniętymi zębami, wbrew sobie. Tak, jak robi to wiele starszych pracowników. Jeśli firma nie oferuje im komfortowych warunków pracy, po prostu z niej odchodzą. I nie chodzi tu tylko o zemstę (jakby wskazywała na to angielska nazwa tego zjawiska), bo takie nagłe odejście, to przede wszystkim sygnał, że kultura organizacji, atmosfera w zespole i/lub warunki pracy pozostawiają wiele do życzenia.
Jak przeciwdziałać nagłym odejściom z pracy?
- Zrozumienie pracownika. Pracodawca musi być szczerze zainteresowany ty, co naprawdę motywuje pracowników i co może być źródłem ich frustracji.
- Sprawiedliwe traktowanie pracownika. W pracy nie ma miejsca na faworyzowanie. Każdy pracownik powinien czuć, że traktowany jest sprawiedliwie. Buduje to lepsze morale i przekłada się na lepsze wykonywanie obowiązków.
- Integracja. Regularne, dobrze zorganizowane eventy integracyjne opierają się na zrozumieniu potrzeb zespołu i stworzeniu przestrzeni, która sprzyja relaksowi, jak i budowaniu silnych, osobistych więzi między pracownikami.
- Indywidualna ścieżka kariery. Dostosowanie możliwości rozwoju i awansu do osobistych aspiracji pracowników może w znaczący sposób zwiększyć ich zaangażowanie i zadowolenie. Pracodawca, który skupia się na rozwoju talentów w swojej organizacji, zyskuje nie tylko bardziej kompetentnych pracowników, ale także buduje z nimi trwałe relacje oparte na wzajemnym zaufaniu i szacunku.
- Systematyczne badanie nastrojów w firmie. Przeprowadzanie ankiet satysfakcji, rozmowy oceniające, rozmowy jeden na jeden, powinny być standardowymi narzędziami pozyskiwania wiedzy o pracownikach, ich problemach i potrzebach. Rozumienie pracowników pozytywnie wpływa na innowacyjność i efektywność operacyjną firmy. Dzięki większej wiedzy o pracownikach pracodawca może szybciej reagować na potencjalne problemy oraz dostosowywać środowisko pracy do zmieniających się oczekiwań i potrzeb pracowników. Dbanie o zespół przekłada się na atrakcyjność firmy w oczach przyszłego pracownika. Atrakcyjny wizerunek organizacji przyciąga talenty i buduje pozytywny odbiór marki na rynku.
- Szkolenie kadry zarządzającej. Właściwe zarządzanie to mniej problemów w firmie. Szkolenia dla liderów i menadżerów z naciskiem na komunikację, zarządzanie konfliktami i budowanie zespołów, są niezbędne dla utrzymania zdrowej atmosfery w firmie. Dobry lider nie tylko efektywnie zarządza zespołem, ale potrafi także inspirować i motywować.
- Jasne decyzje. Aby budować zaufanie wewnątrz organizacji, decyzje w niej podejmowane muszą być transparentne. Kiedy pracownicy rozumieją, z jakich powodów podejmowane są decyzje, łatwiej jest się im z nimi identyfikować i je zaakceptować. Transparentność wskazuje na to, że firma jest uczciwa i otwarta.
Revenge quitting może szkodzić nie tylko pracodawcom
Jak się okazuje, nagłe odejście z pracy nie zawsze musi być dobrym pomysłem. Czasem lepszym pomysłem jest chłodna kalkulacja, która może uchronić przed przykrymi konsekwencjami takiego odejścia z pracy. Szczególnie negatywnie takie odejście mogą odczuć pracownicy, którzy nie mają uprzywilejowanej pozycji na rynku, np. nie posiadają rzadkich, poszukiwanych na rynku pracy umiejętności czy nie mają rozbudowanej sieci kontaktów. Dodatkowo nie będą mogli oni raczej liczyć na referencje od byłego szefa, a zła reputacja może utrudnić im dalszą karierę. Być może lepszym pomysłem będzie wtedy odejście z pracy w bardziej konwencjonalny, przyjazny dla obu stron sposób.
Autentyczna troska o pracownika, jego zrozumienie oraz sprawiedliwe traktowanie to nie tylko sposób na unikniecie zjawiska revenge quittingu, ale także strategia, która buduje silną markę pracodawcy, przyciąga talenty i zwiększa lojalność pracowników. Szczególnie pokolenie Z nie boi się zmian, dlatego powyższe działania są niezbędne dla każdej nowoczesnej firmy.
Pracodawcy, którzy stawiają na otwartość, równość i budowanie relacji z pracownikami, nie tylko przetrwają falę nagłych odejść z pracy, ale także przekształcą swoją organizację w miejsce pracy, gdzie ludzie chcą się angażować i rozwijać z korzyścią dla wszystkich.
Autor: Sebastian Woroniak, Redaktor WERBEO