Home > Strefa wiedzy > Blog

09 wrzesień 2025

Reboarding, powrót do pracy po dłuższej nieobecności nie jest już taki straszny

Dla wielu osób powrót do pracy po urlopie nie jest rzeczą najłatwiejszą. Często od razu zastajemy zasypani masą maili, niezrealizowanych zadań czy pytań. Czy można, w jakiś sposób ułatwić pracownikom powrót do pracy po urlopie? Odpowiedzią może być ponowny onboarding, czyli reboarding.



Dobre samopoczucie pracownika to priorytet

SD Worx, wiodący dostawca usług HR w Europie, przeprowadził badanie, z którego wynika, że co czwarta polska firma (25,3%) uważa, że dobre samopoczucie pracownika to dla niej priorytet. Kwestia dobrego samopoczucia pracowników jest najpilniejszym wyzwaniem do rozwiązania przez HR-y wśród pracodawców w Europie (27,6%). Nie zmienia to jednak faktu, że ponad połowa Polek i Polaków (53,2%) oraz Europejek i Europejczyków (55,9%) postrzega swoją pracę jako męczącą psychicznie. Badanie zostało przeprowadzone w 16 europejskich krajach i objęło 5 625 menedżerów i 16 000 pracowników. 

Polak – ofiara pracowitości?

Statystyki Eurostatu wskazują, że Polacy są jednym z najbardziej zapracowanych narodów europejskich. W pracy spędzamy niemal średnio 39 godzin tygodniowo (średnia unijna to 36 godzin). Z kolei No Fluff Jobs podaje, że aż dwie trzecie pracowników nie wykorzystało (w całości lub części) urlopu przysługującego im w 2024 roku. Taki stan rzeczy może być związany m.in. z wewnętrzną ambicją i zaangażowaniem w pracę.
W literaturze popularnonaukowej, a nawet w publicystyce psychologicznej pojawia się termin „zespołu napięcia pourlopowego”. I choć Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) nie uznaje tego stanu za chorobę, to przejawia się on w bardzo konkretny sposób: apatią, bezsennością, lękiem czy brakiem energii. To problem związany z ponowną adaptacją do środowiska pracy – do obowiązków, kontaktów z przełożonym czy funkcjonowaniem w grupie współpracowników.

Jak uniknąć „zespołu napięcia pourlopowego”?

Aby uniknąć niedogodności związanych z powrotem po pracy po dłuższej nieobecności (np. po urlopie wypoczynkowym), należy podjąć działania jeszcze przed pójściem na upragniony urlop. Kiedy pracownik ma świadomość, że przekazał odpowiednim osobom wszystkie swoje obowiązki, a po powrocie nie zostanie zasypany wieloma zadaniami do wykonania, może znacznie zwiększyć swoje szanse na spokojny powrót do pracy.
Dobrą praktyką jest przyjęcie zasady, że powrót do pracy po dłuższej przerwie jest bardzo podobny do zaczynania pracy od nowa. W przypadku powrotu pracownika z urlopu niezbędny jest powtórny onboarding (czy też reboarding), który pozwoli na nowo wdrożyć się w obowiązki i rytm firmy. Może być to np. co najmniej jeden dzień, który pozwoli pracownikowi na przeczytanie zaległych maili, zaktualizowanie wiedzy o bieżących procesach, projektach, by móc spokojnie zacząć pracę.

Czym jest reboarding?

Reboarding to nic innego jak onebording powracającego do pracy (np. po urlopie macierzyńskim, wypoczynkowym, zwolnieniu lekarskim) pracownika. Pracownik taki musi być niejako ponownie przygotowany do pracy w organizacji. Jest to proces bardzo podobny do onboardingu, przy czym uwzględnia on przede wszystkim zmiany, które pojawiły się w firmie (na stanowisku pracy, w zakresie obowiązków, w zespole) podczas nieobecności pracownika.

Czy reboarding jest potrzebny?

Wielu pracodawców, ale zapewne i pracowników, może zastanawiać się, czy powtórny onboarding jest w ogóle potrzebny? Przecież powracający pracownik, pracował już w firmie, zna ją, wie, jak działa, jakie wartości reprezentuje, jak wykonywać poszczególne zadania. W praktyce jednak w wielu organizacjach ciągle zachodzą jakieś zmiany. Uruchamiane są nowe procedury, wprowadzane nowe narzędzia, zmienia się lista klientów, kontrahentów, pojawiają się nowi pracownicy, a niektórzy odchodzą. Zakres tych zmian może także zależeć od tego, jak długo pracownik pozostawał poza firmą.

Kto powinien z niego skorzystać?

Reboarding najczęściej stosuje się w przypadku pracowników, którzy odeszli z firmy (lub zostali zwolnieni), a po jakimś czasie powrócili do organizacji. Ponowne wdrażanie można zastosować także dla pracowników, którzy oficjalnie nie odeszli z firmy, ale przez dłuższy czas nie byli aktywnymi pracownikami. Najczęściej dotyczy to powrotu:

  • z urlopu macierzyńskiego lub wychowawczego;
  • po długim zwolnieniu lekarskim;
  • po urlopie typu sabbatical (kilkumiesięczny urlop od pracy, nieuregulowany w Kodeksie pracy);
  • po przeniesieniu pracownika do innego oddziału/departamentu;
  • po istotnych zmianach organizacyjnych w firmie (np. fuzji, przejęciu);
  • z pracy zdalnej na pracę stacjonarną lub odwrotnie. 

Korzyści z reboardingu

Skutecznie przeprowadzony proces powtórnego wdrożenia przynosi korzyść pracownikowi oraz pracodawcy. Reboarding:

  • przyspiesza osiągniecie pełnej produktywności pracownika;
  • zmniejsza ryzyko odejścia pracownika w czasie tuż po powrocie;
  • poprawia zaangażowanie i motywację pracownika;
  • redukuje stres związany z powrotem do pracy;
  • zapewnia aktualizację wiedzy o zmianach w organizacji;
  • buduje poczucie bezpieczeństwa i przynależności (reintegracja z zespołem).

Jak planować ten proces?

Podstawą w planowaniu tego procesu jest identyfikacja ewentualnych luk oraz stworzenie planu wprowadzania nowych zagadnień. Reboarding jest procesem krótszym od boardingu, ale najczęściej rozłożony jest na 1 do 3 miesięcy. Po jego zakończeniu warto sprawdzić jego efektywność np. za pomocą ankiety. Plan ponownego wdrażania powinien uwzględniać specyfikę stanowiska oraz czas, kiedy pracownika nie było w organizacji i jakie zmiany zaszły w tym czasie. 
W procesie można pominąć wszystkie te elementy, które podczas nieobecności pracownika w firmie nie uległy zmianie (np. tryb pracy, miejsce pracy).
Ponowne wdrażenie pracownika wspierają obecnie nowoczesne systemy HR. Pomagają one zautomatyzować zadania administracyjne związane z powrotem. Technologia ułatwia zarządzanie dostępami i uprawnieniami, a także organizowanie szkoleń i spotkań. Zapewnia powracającemu pracownikowi dostęp do aktualnej bazy wiedzy, może także monitorować jego postępy w readaptacji. Nowe systemy HR mogą gromadzić informacje zwrotne od pracownika na temat procesu wdrażania. 

Najczęstsze błędy popełniane przy reboardingu?

1. Brak tego procesu w organizacji.
2. Pominięcie elementów związanych z kulturą organizacji (nawet przy niewielkich zmianach).
3. Pominięcie nowych systemów IT.
4. Pominięcie aspektu osobistego (niezapoznanie pracownika z nowymi osobami w organizacji), emocjonalnego i psychologicznego (stres związany z powrotem).
5. Brak wsparcia zespołu. 
6. Zbyt szybkie obciążanie pracownika pełnym zakresem obowiązków.
7.  Nieuwzględnienie indywidualnych potrzeb podczas ponownego wdrożenia.
8. Pominięcie etapu ewaluacji procesu. 



Autor: Sebastian Woroniak, Redaktor WERBEO