22 wrzesień 2021
Dwa orzeczenia jednego pracownika
W firmie zatrudniliśmy osobę niepełnosprawną. Osoba ta posiada dwa orzeczenia o niepełnosprawności. Oba są ważne. Czy do wnioskowania o wypłatę dofinansowania wynagrodzenia tej osoby z PFRON powinniśmy brać pod uwagę to orzeczenie, które zostało wydane później, czy możemy wybrać to, które jest bardziej korzystne dla nas?
Dopuszczalna jest sytuacja, że jedna osoba dysponuje dwoma ważnymi orzeczeniami o niepełnosprawności. W kwestii tego, czym powinien kierować się pracodawca w takiej sytuacji, wypowiedziało się Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, uznając, że pracodawca ma prawo sam wybrać dokument, który da mu więcej korzyści z tytułu zatrudnienia danej osoby. Ze stanowiska BON wynika, że Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej rekomenduje wybór wyższego stopnia. W opinii Biura takie postępowanie może mieć ogromne znaczenie w zakresie równego traktowania, jeżeli w zakładzie pracy pracują inne osoby zaliczone do tego samego, wyższego stopnia niepełnosprawności. Takie stanowisko jest niezmiernie korzystne dla pracodawców, bowiem w przypadku dofinansowania z PFRON różnica pomiędzy pomocą przewidzianą dla pracownika z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności wynosi aż 750 zł.
Poza tym BON wskazuje, że w przypadku, gdyby doszło do takiej sytuacji, że nowo wydane orzeczenie o niepełnosprawności nie uchyliło lub nie zmieniło poprzedniego orzeczenia, wówczas zawarte w nim zapisy należy uznać za ważne. Może to prowadzić do takiej sytuacji, że stopień niepełnosprawności będzie ustalony w jednym orzeczeniu, natomiast występowanie schorzenia szczególnego będzie wynikać z drugiego ważnego orzeczenia.
Warto przypomnieć, że miesięczne dofinansowanie nie przysługuje m.in.:
pracodawcy posiadającemu zaległości w zobowiązaniach wobec PFRON przekraczające ogółem kwotę 100 zł,
pracodawcy zatrudniającemu co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i nieosiągającemu wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 6%,
do wynagrodzenia pracowników zaliczonych do umiarkowanego lub lekkiego stopnia niepełnosprawności, którzy mają ustalone prawo do emerytury,
jeżeli wynagrodzenie pracownika niepełnosprawnego nie zostało przekazane na jego rachunek bankowy lub rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej albo na adres zamieszkania tego pracownika, za pośrednictwem osób prawnych prowadzących działalność w zakresie doręczania kwot pieniężnych,
gdy wynagrodzenie zostało wypłacone po dniu złożenia wniosku o wypłatę miesięcznego dofinansowania,
jeśli miesięczne koszty płacy zostały poniesione przez pracodawcę z uchybieniem terminów, wynikających z odrębnych przepisów, przekraczającym 14 dni.
Przykład
W firmie został zatrudniony pracownik, który posiada dwa dokumenty potwierdzające jego niepełnosprawność (nie ma ustalonego prawa do emerytury).
Pierwszy z dokumentów to wydane w 2015 r. przez orzecznika ZUS orzeczenie o lekkim stopniu niepełnosprawności. Wydane ono zostało bezterminowo. Drugim dokumentem, którym dysponuje pracownik, jest orzeczenie, tym razem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, wydane w 2021 r.
W tym przypadku, o ile spełniony będzie m.in. efekt zachęty, pracodawca na potrzeby uzyskania dofinansowania z PFRON w dokumentach powinien zgłosić stopień umiarkowany, który da podstawę do otrzymania pomocy finansowej w wyższej kwocie....
autor: Kinga Romas