Niepełnosprawni
Dwa orzeczenia jednego pracownika
22 wrzesień 2021
W firmie zatrudniliśmy osobę niepełnosprawną. Osoba ta posiada dwa orzeczenia o niepełnosprawności. Oba są ważne. Czy do wnioskowania o wypłatę dofinansowania wynagrodzenia tej osoby z PFRON powinniśmy brać pod uwagę to orzeczenie, które zostało wydane później, czy możemy wybrać to, które jest bardziej korzystne dla nas?
źródło: fot. Pixabay
Dopuszczalna jest sytuacja, że jedna osoba dysponuje dwoma ważnymi orzeczeniami o niepełnosprawności. W kwestii tego, czym powinien kierować się pracodawca w takiej sytuacji, wypowiedziało się Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, uznając, że pracodawca ma prawo sam wybrać dokument, który da mu więcej korzyści z tytułu zatrudnienia danej osoby. Ze stanowiska BON wynika, że Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej rekomenduje wybór wyższego stopnia. W opinii Biura takie postępowanie może mieć ogromne znaczenie w zakresie równego traktowania, jeżeli w zakładzie pracy pracują inne osoby zaliczone do tego samego, wyższego stopnia niepełnosprawności. Takie stanowisko jest niezmiernie korzystne dla pracodawców, bowiem w przypadku dofinansowania z PFRON różnica pomiędzy pomocą przewidzianą dla pracownika z umiarkowanym i znacznym stopniem niepełnosprawności wynosi aż 750 zł.
Poza tym BON wskazuje, że w przypadku, gdyby doszło do takiej sytuacji, że nowo wydane orzeczenie o niepełnosprawności nie uchyliło lub nie zmieniło poprzedniego orzeczenia, wówczas zawarte w nim zapisy należy uznać za ważne. Może to prowadzić do takiej sytuacji, że stopień niepełnosprawności będzie ustalony w jednym orzeczeniu, natomiast występowanie schorzenia szczególnego będzie wynikać z drugiego ważnego orzeczenia.
Warto przypomnieć, że miesięczne dofinansowanie nie przysługuje m.in.:
pracodawcy posiadającemu zaległości w zobowiązaniach wobec PFRON przekraczające ogółem kwotę 100 zł,
pracodawcy zatrudniającemu co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy i nieosiągającemu wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości co najmniej 6%,
do wynagrodzenia pracowników zaliczonych do umiarkowanego lub lekkiego stopnia niepełnosprawności, którzy mają ustalone prawo do emerytury,
jeżeli wynagrodzenie pracownika niepełnosprawnego nie zostało przekazane na jego rachunek bankowy lub rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej albo na adres zamieszkania tego pracownika, za pośrednictwem osób prawnych prowadzących działalność w zakresie doręczania kwot pieniężnych,
gdy wynagrodzenie zostało wypłacone po dniu złożenia wniosku o wypłatę miesięcznego dofinansowania,
jeśli miesięczne koszty płacy zostały poniesione przez pracodawcę z uchybieniem terminów, wynikających z odrębnych przepisów, przekraczającym 14 dni.
Przykład
W firmie został zatrudniony pracownik, który posiada dwa dokumenty potwierdzające jego niepełnosprawność (nie ma ustalonego prawa do emerytury).
Pierwszy z dokumentów to wydane w 2015 r. przez orzecznika ZUS orzeczenie o lekkim stopniu niepełnosprawności. Wydane ono zostało bezterminowo. Drugim dokumentem, którym dysponuje pracownik, jest orzeczenie, tym razem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, wydane w 2021 r.
W tym przypadku, o ile spełniony będzie m.in. efekt zachęty, pracodawca na potrzeby uzyskania dofinansowania z PFRON w dokumentach powinien zgłosić stopień umiarkowany, który da podstawę do otrzymania pomocy finansowej w wyższej kwocie....
autor: Kinga Romas