Kariera

Firmy nie doceniają dojrzałych pracowników. Ale rynek je do tego zmusi

25 listopad 2021

Pracodawcy nadal nie nauczyli się cenić zalet starszych pracowników. Panuje stereotyp, że starszy pracownik idzie, a młodzi biegną, więc stawiamy na tych młodych – powiedziała przewodnicząca Polskiego Związku Emerytów Rencistów i Inwalidów dr Elżbieta Ostrowska.

źródło: fot. pixabay

    - Z danych Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej w 2020 r. osoby aktywne zawodowo w wieku 60 lat i starsze stanowiły 8 proc. ogółu aktywnych zawodowo. W tej grupie przeważali mężczyźni, którzy stanowili 67 proc.

    - "Poziom aktywności zawodowej wśród osób dojrzałych jest nadal zbyt niski. Wymagane są zmiany systemowe, które spowodują, że dojdzie do spotkania dwóch biegunów pracodawcy i dojrzałego pracownika" - powiedziała prezes zarządu Krajowego Instytutu Gospodarki Senioralnej (KIGS) Marzena Rudnicka.

    - W jej ocenie zmiany na rynku pracy wymusza demograficzna ręka rynku.


"Firmy dopiero zaczynają przyglądać się grupie dojrzałych pracowników, ponieważ coraz mniej młodych ludzi zasila organizacje. Problem w niedocenianiu i zbyt łatwym wypuszczaniu z rynku pracy starszych pracowników wynika przede wszystkim ze stereotypów. Przykładowo słyszymy, że starsi pracownicy częściej chorują, tymczasem dane pokazują odwrotne wyniki, gdzie to ci najmłodsi najczęściej korzystają z L-4" - podkreśliła Rudnicka.

"Zastanawiam się, czy statystyczny pracodawca ma wystarczającą świadomość znaczenia pracowników 50 plus. Przecież to oni gromadzą w sobie wiedzę, kontakty rynkowe, znajomość branży, procesów w firmie i relacji. Te osoby często nie są postrzegane przez pryzmat tych wartości, a jakby jedynie przez wiek" - dodała.

Rudnicka podkreśliła, że w Polsce pojawiły się już pierwsze przymiarki pracodawców do tego, jak w organizacji zarządzać wiekiem. Najbardziej widoczne zmiany w zakresie zarządzania wiekiem są widoczne w obszarze konsumenckim.

"Przez wiele lat firmy pomijały klienta 50 plus, grupa komercyjna kończyła się na 49. roku życia. W końcu zaczęto przyglądać się danym, które pokazały potencjał tej wielomilionowej grupy konsumentów. Pojawiły się szkolenia i warsztaty z klientem 50 plus. Świadomość rynku i potrzeba konsumenta spowodowały zmniejszenie wykluczenia konsumenckiego z uwagi na wiek" - powiedziała Rudnicka.

"Analogicznie można pokusić się o podobną rekomendację dla rynku pracy. Włączaj, nie wykluczaj. Warto podkreślić, że jeżeli osoba dojrzała wyjdzie z rynku pracy, straci pracę to mniej więcej po roku ma już bardzo duże problemy, aby na ten rynek wrócić" - dodała....


czytaj więcej: www.pulshr.pl


autor: PAP/JP

źródło: www.pulshr.pl