Praca

Jak złagodzić skutki stresu w pracy?

23 styczeń 2023

Mówi się, że stres jest plagą XXI wieku. Dlatego tak ważne jest, by umieć sobie z nim radzić, a jeszcze lepiej, zapobiegać sytuacjom nadmiernie stresującym. Co może zrobić pracodawca, by złagodzić skutki stresu w miejscu pracy? Jest wiele sposobów. Oto kilka z nich.

źródło: Canva.pl

Praca to szczególnie stresujące środowisko. Pieniądze, obowiązki, wyzwania, naciski, relacje międzyludzkie, poczucie niesprawiedliwości. I chociaż stres w pracy może być pozytywny i mobilizujący, jeżeli utrzymuje się zbyt długo lub gdy jest intensywny prowadzi do szeregu chorób albo zaburzeń. Dlatego, chociaż każdy pracodawca chce mieć pracowników zmobilizowanych i wydajnych, warto znaleźć złoty środek, by zaangażowania pracowników nie budować wyłącznie na oczekiwaniach i zwiększających się wymaganiach. Tworzenie nerwowej motywującej atmosfery, może przynieść efekt, ale najczęściej jest to efekt krótkotrwały. Po nim przychodzi frustracja, rozczarowanie i chęć zmiany. Jak zatem radzić sobie ze stresem?

„Jeżeli doświadczamy stresu, czyli nadmiernego pobudzenia organizmu, istotne jest, żebyśmy dali sobie czas na odpoczynek i regenerację, aby nie kumulował się on w naszym organizmie. Pomocne są tu różnego rodzaju relaksacje oddechowe, medytacje, techniki uważności, które pozwalają obniżyć napięcie oraz eliminują uporczywe myślenie o doświadczonej sytuacji stresowej” – mówi Magdalena Kaźmierczak, psycholog.

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Lepiej zapobiegać niż leczyć – brzmi stara medyczna prawda. Dlatego zamiast walczyć z samym stresem lub skutkami, które wywołuje, lepiej go unikać i stworzyć w pracy warunki i zasady, które, o ile nie wyeliminują zupełnie napiętych sytuacji, to przynajmniej ograniczą ich ilość i zniwelują ich negatywne konsekwencje.

Państwowa Inspekcja Pracy w jednym z opracowań poświęconych stresowi w miejscu pracy, przedstawia 10 kroków w prewencji stresu. Oto one:

1. Na etapie poszukiwania pracownika postaraj się dokładnie opisać stanowisko pracy. Określ trudności, jakie może napotkać pracownik. Dokładnie opisz, jakie cechy i kompetencje powinien prezentować pracownik, aby być jak najlepiej dopasowanym do danej pracy. Postaraj się określić poziom minimalny oraz optymalny oczekiwanych kompetencji. Nie chodzi tu o pracownika idealnego. Pamiętaj, że aby pracownik został z Twoją firmą na dłużej, musi postrzegać swoją pracę jako rozwijającą.

2. Zatrudniając pracownika, zapoznaj go z regulaminem organizacyjnym, z opisem stanowiska oraz zakresem zadań. Omów również wszelkie nieformalne zasady, jakie panują w Twojej firmie.

3. Podejmuj działania mające na celu przeciwdziałanie negatywnym i niepożądanym zjawiskom związanym z pracą.

4. Opracuj zasady antydyskryminacyjne i zobowiąż kierowników każdego szczebla do ich przestrzegania. Zadbaj o aktualizowanie ich wiedzy z tego zakresu.

5. Opracuj kryteria oceny pracy na stanowiskach pracy w Twojej firmie i zapoznaj z nimi pracowników.

6. Prowadź politykę otwartych drzwi – słuchaj swoich pracowników, bądź otwarty na ich sugestie i uwagi. W miarę możliwości staraj się je uwzględniać przy organizowaniu procesu pracy oraz obsadzaniu stanowisk.

7. Nie bagatelizuj uwag swoich pracowników. Postaraj się im przyjrzeć obiektywnie, a następnie porozmawiaj z pracownikami o wnioskach, jakie wyciągnąłeś.

8. Zlecając pracownikom nowe zadania, dokładnie określ, na czym one polegają i czego oczekujesz od pracowników.

9. Przyglądaj się relacjom interpersonalnym panującym w Twojej firmie. Gdy coś Cię zaniepokoi, działaj od razu, nie udawaj, że nie widzisz lub że nie dotyczą Cię konflikty między Twoimi pracownikami, ponieważ może to nieść za sobą takie konsekwencje jak odejście wykwalifikowanego pracownika.

10. Podejmij działania mające na celu wdrożenie zarządzania ryzykiem psychospołecznym i przeprowadzaj jego ocenę cyklicznie.

Wojciech Napora (Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjne Służb Zatrudnienia)


Źródło informacji: kadry.infor.pl