Praca

Trudna sztuka asertywności

11 kwiecień 2023

„Asertywność” to chyba jeden z popularniejszych terminów psychologicznych, z którym każdy się zetknął. W obiegowej opinii asertywność rozumiana jest jako umiejętność kulturalnego mówienia „nie”. A czym jest ona w rzeczywistości i czy bywa przydatna w pracy?

źródło: Canva.pl

Asertywność, czyli co?

Asertywność definiowana jest jako posiadanie i wyrażanie własnego zdania oraz bezpośrednie wyrażanie emocji i postaw w granicach nienaruszających praw i psychicznego terytorium innych osób oraz własnych. Asertywność wyklucza zachowanie agresywne, przy jednoczesnej umiejętności obrony swoich racji. Umiejętności tej, jak najbardziej można się nauczyć.

Dzięki temu, że jasno określane są potrzeby i wyrażane indywidualne zdanie, zwiększana jest pewność siebie i wiara we własne możliwości, co przekłada się na pozytywne relacje z innymi.

Asertywność to nie tylko sztuka odmawiania, lecz również wyrażanie prośby i zadawanie pytań. Nie tylko w pracy należy pamiętać, że każdy ma prawo do własnego zdania i nie można narzucać własnego jako jedyne odpowiednie. Kluczem do sukcesu jest używanie w rozmowie merytorycznych argumentów, zamiast emocjonalnych sformułowań.

 

Asertywny pracownik

Asertywność pracownika jest wyznacznikiem jego profesjonalizmu i przez mądrego szefa jest odbierana jako cecha pozytywna. Nadmierna uległość i gotowość do wykonywania dodatkowych zleceń wbrew sobie, wcale nie oznacza, że taki pracownik jest wydajny i zaangażowany w realizowanie swoich obowiązków.

Uogólniając, można powiedzieć, że pracownik asertywny rzetelnie wykonuje powierzone zadania, przy jednoczesnym poszanowaniu własnych interesów. Odpowiednie wyrażanie swojego zdania pozytywnie wpływa na pracę i relację ze współpracownikami oraz szefostwem, co w konsekwencji pozwala niemal wyeliminować stres i frustrację.

 

Radzę sobie, bo jestem asertywny

W środowisku pracy zdarzają różne sytuacje. Można być niemal pewnym, że prędzej czy później dojdzie do zdarzenia, w które będzie testem na umiejętność zastosowania asertywności w praktyce. Niekonstruktywna krytyka, obciążanie zadaniami, należącymi do innych, notoryczne prośby o pracę w nadgodzinach, to tylko niektóre przykłady, w których potrzebne są wysokie kompetencje w byciu asertywnym.

Jak to już zostało zasugerowane bycie asertywnym w pracy, pozwala należycie wypełniać powierzone obowiązki, co pozytywnie wpływa na efektywność. Ponadto, co jest równie istotne, pozwala zachować profesjonalne, zdrowe i życzliwe relacje ze współpracownikami. Umiejętność odmawiania sprawia, że pracownik nie jest nadmiernie obciążony obowiązkami i osiąga zdrową równowagę pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym.

Asertywność jest przydatną umiejętnością, która przydaje się w kierowaniu własną karierą zawodową. Psychologowie są przeświadczeni, że osoby wykazujące się asertywnością są skuteczne w swoich działaniach, bardziej produktywne i efektywne niż inni. Charakteryzuje ich kreatywność i potrafią wpadać na nietuzinkowe pomysły.

 

Asertywność się opłaca

Asertywna osoba potrafi przyjmować krytykę oraz komplementy. Krytykę przyjmuje, a jeżeli się nie zgadza, potrafi spokojnie argumentować dlaczego. Dziękuje, kiedy jest chwalona, nie umniejszając swoich zasług. Można śmiało napisać, że asertywność to równowaga i postępowanie w zgodzie ze sobą i umiejętność wyrażania swojego zdania przy poszanowaniu odrębności innych.

 


Autorka: Monika Łysek, Redaktorka WERBEO