Praca

Jak opisać siebie i swoje życie zawodowe?

04 lipiec 2023

CV jest dokumentem, który służy do prezentowania informacji o wykształceniu, doświadczeniu zawodowym, umiejętnościach i osiągnięciach kandydata. Można powiedzieć, że to krótki opis o sobie. Jest on niezwykle ważny podczas poszukiwania pracy, ponieważ umożliwia pracodawcy ocenę Twojego potencjału i odpowiedniego dopasowania do wymagań stanowiska. Zastanawiasz się, jak opisać siebie w CV? Koniecznie przeczytaj artykuł, w którym zwracamy uwagę na najważniejsze aspekty.

źródło: Canva.pl

Opisanie siebie w CV – najważniejsze elementy życiorysu zawodowego

Życiorys, czyli krótki opis siebie, powinien stanowić podsumowanie Twoich dotychczasowych osiągnięć. Najważniejsze elementy, które warto umieścić w swoim CV, to:


Dane osobowe

W CV musi znaleźć się imię i nazwisko kandydata, a także dane, które umożliwią skontaktowanie się z nim: numer telefonu oraz adres e-mail. Ważne, aby podać adres poczty elektronicznej, którą sprawdzasz regularnie. E-mail powinien składać się z imienia i nazwiska, aby brzmiał profesjonalnie.


Doświadczenie zawodowe

Życiorys powinien zawierać wykaz zajmowanych wcześniej stanowisk – szczególnie tych, które udowadniają znajomość branży. Warto krótko je opisać, wymieniając zakres obowiązków. Zajmowane stanowiska należy zaprezentować w kolejności odwrotnej do chronologicznej – zaczynając od ostatnio wykonywanej pracy.


Opis umiejętności

W tej części CV powinny znaleźć się informacje dotyczące m.in. znajomości języków obcych oraz specjalistycznych uprawnień. Warto również wspomnieć o posiadanych kompetencjach miękkich – zwłaszcza tych, które przydadzą się w potencjalnej pracy.


Wykaz ukończonych kursów i zdobytych certyfikatów

Jeżeli brałeś udział w dodatkowych kursach i szkoleniach – napisz o tym w swoim życiorysie. Skup się głównie na tych aktywnościach, które mogą okazać się przydatne w pracy na interesującym Cię stanowisku.


Cel zawodowy

Jeśli jesteś w trakcie tworzenia CV i zastanawiasz się, jak siebie opisać, możesz w kilku zdaniach przedstawić swój cel zawodowy. Napisz, jakie są Twoje plany dotyczące dalszego rozwoju. Określ, do czego dążysz. Dzięki temu pokażesz potencjalnemu pracodawcy, że masz pomysł na siebie i wiesz, co chcesz osiągnąć w przyszłości.


Charakterystyka samego siebie, czyli jak napisać dobre CV?

Zastanawiasz się, jak napisać CV? Kluczowe są trzy aspekty – konkretnie, zwięźle i na temat. Podczas tworzenia CV warto zwrócić uwagę na następujące aspekty:

  • Czytelność i przejrzystość – wykorzystuj odpowiednie sekcje, wypunktowania i odstępy, aby ułatwić odczytanie najważniejszych informacji.
  • Zwięzłość – dokonaj selekcji informacji i uwzględnij w CV tylko te, które są kluczowe w danym procesie rekrutacyjnym i odpowiadają na oczekiwania potencjalnego pracodawcy.
  • Spójne formatowanie – upewnij się, że formatowanie jest spójne i estetyczne. Używaj jednego stylu czcionki i unikaj nadmiernego stosowania efektów graficznych.
  • Odpowiedni układ – użyj szablonu, który uwzględnia sekcje, takie jak doświadczenie zawodowe, wykształcenie, umiejętności i zainteresowania.
  • Język i gramatyka – sprawdź CV pod kątem błędów językowych, ortograficznych i gramatycznych.
  • Aktualność informacji – upewnij się, że wszystkie informacje w CV, takie jak daty zatrudnienia czy informacje kontaktowe są aktualne. Regularnie aktualizuj swoje CV w miarę zdobywania nowych doświadczeń.

Pamiętaj, aby być szczerym! Stworzenie opisu swojej osoby nie jest łatwe, jednak w CV nie mogą znaleźć się informacje niezgodne z prawdą. Nie wyliczaj umiejętności, których nie posiadasz. Kłamstwo i tak wyjdzie na jaw, kiedy opisane przez Ciebie kompetencje zostaną poddane weryfikacji.




Źródło informacji: cv.pracuj.pl