Home > Strefa wiedzy > Blog

26 wrzesień 2023

Zespół w pracy

źródło: Canva.pl

Każdy przełożony chce mieć dobrych i zaangażowanych pracowników, a każdy pracownik marzy o tym, by atmosfera w firmie była przyjazna, szef traktował podwładnych po partnersku, a zespół tworzyli zgrani i lubiący się nawzajem ludzie. Lecz nie zawsze rzeczywistość przystaje do ideału. Jednak wystarczy troszkę wiedzy i właściwego podejścia, by stworzyć świetny zespół.

W pracy spędzamy blisko połowę dnia, a czasem i więcej. Nawet jeśli mamy czas wolny to często o niej myślimy, bez względu na to, czy jest się szeregowym pracownikiem, kierownikiem, czy właścicielem firmy. Dlatego tak ważne jest zbudowanie dobrego i zaangażowanego zespołu, który będzie się utożsamiał z firmą. Nie jest odkrywcze stwierdzenie, że pracownik, który uważa, że pracuje w świetnej firmie, potrafi dać dużo więcej z siebie. Jak zatem stworzyć dobry, zaangażowany i zgrany zespół pracowników? Oto kilka wskazówek, dzięki którym przełożonym będzie mógł zbudować dobrą i wartościową ekipę.


Szczerość, autentyczność i uczciwość

Te trzy cechy powinny charakteryzować nie tylko podwładnych, ale również szefa. Autentyczność to jedna z cech, na której buduje się przywództwo. Autentyczność to przede wszystkim szczerość i otwartość. Komunikacja jest podstawą wszelkich stosunków międzyludzkich i dotyczy ona również miejsca pracy. W firmach, gdzie duży nacisk jest kładziony na komunikację wewnętrzną i transparentność, pracownicy bardziej utożsamiają się z firmą, jej misją i wizją. Istotne jest, by ta komunikacja opierała się na szczerości i uczciwości, ponieważ autentyczność zwiększa wiarygodność.

Możliwość wpływu na kształt i przebieg swojej pracy sprawia, że pracownik naprawdę utożsamia się ze swoją rolą. Szef powinien być otwarty na szczere refleksje, związane z działaniem i usprawnieniem codziennej pracy.


Misja i wizja

Te dwie cechy muszą być dobrze znane każdemu pracownikowi, a on sam powinien się z nimi identyfikować. Szef musi pamiętać o przekazaniu i wytłumaczeniu pracownikom, czym są te dwa filary, na których opiera się firma i, z którymi każdy pracownik powinien się utożsamiać. Dobra komunikacja ma ogromny wpływ na zespół oraz na każdego z pracowników, co przekłada się na osiągnięcia firmy, a co za tym idzie również na jego zysk. 

Te dwie wartości można wykorzystać do skutecznego przywództwa. Przywództwo oparte o porywającą dla pracowników misję i wizję firmy pomaga w zwiększaniu motywacji do działania i odpowiedzialności za firmę. Efekt będzie jeszcze lepszy, kiedy dodamy do tego przemyślaną strategię działania, którą pracownicy mogą z wiarą prowadzić w życie. Warto traktować strategiczne cele na poważnie i komunikować przy każdej sposobności, nie tylko na spotkaniu świąteczno-noworocznym. Jednakże pracownik nie będzie się utożsamiał ze strategią, jeśli nie będzie dopasowany do stanowiska, które zajmuje. 

Jednocześnie pracownikom należy przekazywać jasne, ambitne, ale zarazem realne do osiągnięcia cele, które są powiązane ze strategią firmy. Sam zespół warto zaangażować do opracowania celów, które będą możliwe do osiągnięcia. Nadmiernie wygórowane oczekiwania zabijają motywację.


Pracownik też człowiek

Szef powinien pamiętać, że każdy z jego pracowników jest inny. Posiada odmienny temperament i osobowość, a także ma inne doświadczenie życiowe i zawodowe. W miarę możliwości przełożony powinien starać się ich poznać. Rozmowy powinny dotyczyć nie tylko obszarów zawodowych, ale dobrze, by było, gdyby dotykały obszarów ważnych dla pracownika w sferze prywatnej. Oczywiście do tego ostatniego należy podchodzić ostrożnie i z wyczuciem, by nie przekroczyć granic, które są indywidualne dla każdego członka zespołu.


Dialog

Dialog jest priorytetem nie tylko w miejscu pracy, ale w każdym aspekcie życia społecznego. W miejscu pracy dialog powinien być postrzegany i odebrany, jako zaproszenie do dyskusji. Szef nie powinien ograniczać się tylko do wydawania poleceń, ale powinien też pytać pracowników o zdanie, zapraszając ich tym samym do dyskusji. Dobry przełożony powinien być ciekaw zdania podwładnych oraz otwarty na ich chęć dokonywania zmian, czy nawet na krytykę. Osoba będąca na wyższym stanowisku, nie zawsze dostrzega problemy, z którymi borykają się szeregowi pracownicy.  Szef powinien tak kierować zespołem, by zachęcać go do kreatywności i wyrażania swoich opinii.

Dialog łączy się z udzielaniem informacji zwrotnych, które jest niezmiernie istotne z punktu widzenia pracownika, tak w aspekcie motywacyjnym, jak i rozwojowym. Konstruktywnie udzielona informacja zwrotna prowadzi do pozytywnych zmian w działaniach podejmowanych przez pracowników. Brak lub niepełne informacje zwrotne prowadzą do zaburzenia komunikacji wewnątrz firmy.


Integracja 

Powyższe cechy dobrego przywództwa prowadzą do integracji. Zgrany i wspierający się wzajemnie zespół pracowników jest podstawą dobrze prosperującej firmy.  Integracja następuje każdego roboczego dnia, ale nie można zaniedbać również nieformalnych  imprez i spotkań, które dodatkowo wzmocnią więzy między pracownikami, bez względu na zajmowane stanowiska.

Budowanie zaangażowania pracowników jest procesem ciągłym, opartym na wzajemnym zaufaniu i wierze w pozytywne intencje obu zainteresowanych stron.  





Autor: Monika Łysek, Redaktor WERBEO