Praca

Rola pracowników w kreowaniu wizerunku firmy

05 kwiecień 2024

Dziś już nikogo nie trzeba przekonywać do tego, że budowanie marki jest najlepszą reklamą firmy. Jednak pracodawcy wciąż nie doceniają własnych pracowników jako ambasadorów przedsiębiorstwa.


Postaw na employer branding

Prowadzenie firmy odbywa się obecnie na wielu płaszczyznach. To nie tylko produkowanie i sprzedawanie towarów bądź usług. Przedsiębiorstwo, budując swoją markę musi zwrócić się ku własnemu wnętrzu. A w tym wnętrzu największą wartością powinni być pracownicy. To oni mogą stać się filarem employer brandingu, czyli działania kreującego firmę jako atrakcyjnego pracodawcę, bo pozytywny wizerunek firmy to nie tylko dobre relacje z przedstawicielami grup docelowych.

Może to wymagać nie tylko przyciągnięcia wykwalifikowanych kandydatów do prowadzonych rekrutacji. Kluczowym zadaniem dla menadżerów będzie zatrzymanie obecnych, najlepszych pracowników i zmniejszenie rotacji.

W tym celu potrzebne będzie opracowanie szeroko zakrojonego employer brandingu, polegającego na budowaniu marki pracodawcy. Aby to uzyskać, należy przedsięwziąć szeroko zakrojone działania, których istotą jest kreowanie wizerunku atrakcyjnego pracodawcy.



Employer branding - doceń pracownika

Świadomi najnowszych trendów menadżerowie wiedzą, że budowanie pozytywnego wizerunku firmy powinno się zacząć od obecnego zespołu. Nic tak nie rezonuje na zewnątrz, jak właśnie pracownicy. To załoga może stać za pozytywnym wizerunkiem firmy, jeśli pracodawca o to zadba. Zaniedbanie relacji wewnętrznych może odbić się na złym odbiorze firmy. Jednym słowem, zadowoleni pracownicy stanowią najlepszą reklamę przedsiębiorstwa. Ich relacje i komentarze w mediach społecznościowych są czytane przez kandydatów starających się o pracę w organizacji, kontrahentów i klientów. Z tego wynika jasny przekaz, że warto utrzymywać dobre relacje tak z obecnymi, jak i byłymi członkami zespołu. W kontakcie z zatrudnionymi warto postawić na otwartość i szczerość, nawet, gdy nie zawsze przełożonym podoba się to, co słyszą.

Szefom powinno zależeć na tym, by wykonywana praca, przynosiła członkom zespołu satysfakcję. Warto zapytać, czy pracownicy są zadowoleni z warunków zatrudnienia. W przypadku negatywnych opinii trzeba postawić na elastyczność, by w jakiejś części spełnić oczekiwania pracowników.



Firma oczami pracowników


Poprawa wizerunku firmy w jej wnętrzu nie musi oznaczać dodatkowych kosztów. Pracodawca może położyć akcent na to, że jego pracownicy mają możliwości rozwoju, a ścieżki awansu są transparentne. Nie bez znaczenia jest również dostępność do szkoleń i kursów zwiększających kwalifikacje. Oczywiście tego typu działania wiążą się z kosztami, ale zwracają się one w postaci lepiej wykwalifikowanej i przez to bardziej produktywnej kadry. Pracownicy cenią elastyczne godziny pracy. Nie bez znaczenia jest też system wewnętrznej rekrutacji oraz wyznaczenie pracownikom nowych, bardziej satysfakcjonujących zadań (w tym możliwość przesunięć na inne stanowiska pracy). Każdy chce być doceniony za dobrze wykonaną pracę. Dlatego przy okazji promowania produktu czy usługi menadżer koniecznie musi pamiętać, by podziękować osobom, które przyczyniły się do jego powstania.

Przy tych działaniach przez cały czas trzeba być nakierowanym na komunikację wewnętrzną. Jej głównym celem jest informowanie pracowników o wydarzeniach mających miejsce w firmie: o zmianach personalnych, nowych koncepcjach, kolejnych projektach. Nie można też omijać spraw trudnych np. zwolnień czy cięć premii oraz wyższych wymagań.

Employer branding jest złożonym działaniem, wymagającym sporo czasu i energii, ale również pomysłu, w jaki sposób go opracować i wdrożyć w życie. Mimo wszystko, w końcowym rozrachunku, przynosi on firmie konkretne korzyści. Zadowoleni i zaangażowani pracownicy są najlepszą wizytówką przedsiębiorstwa, którą można się pochwalić na zewnątrz.




Autor: Monika Łysek, Redaktor WERBEO