Niepełnosprawni

Efektywność i produktywność w pracy zdalnej

09 lipiec 2025

Praca zdalna coraz bardziej zyskuje na popularności i staje się powszechnym modelem zatrudnienia. Pracownicy zyskują dzięki niej większą elastyczność, a pracodawcy możliwość zatrudniania najlepszych specjalistów z całego świata, bez konieczności relokacji do siedziby firmy. To ogromna oszczędność i jednocześnie sposób na zwiększenie konkurencyjności.


Mimo wielu korzyści, jakie niesie praca zdalna, stawia ona przed pracodawcami również nowe wyzwania. Dotyczą one przede wszystkim organizacji pracy, monitorowania efektywności oraz utrzymania motywacji w zespole. Mimo, że w pracy zdalnej kluczową rolę odgrywa zaufanie, nie oznacza ono jednak całkowitej swobody. Potrzebne są jasne zasady i odpowiednie narzędzia, które wspierają samodzielność, ale też zapewniają przejrzystość działania.

Skuteczna praca zespołu zdalnego zaczyna się od jasnej i przejrzystej organizacji obowiązków. Pomoże w tym zasada SMART. Jest to metoda pomagająca w definiowaniu i osiąganiu celów. Akronim SMART oznacza Specyficzny (S), Mierzalny (M), Osiągalny (A), Realistyczny (R) oraz Ograniczony czasowo (T). Zaletą tej metody jest jej uniwersalność, ponieważ może być stosowana w różnych dziedzinach życia, od osobistych ambicji po cele zawodowe i biznesowe.

W pracy zdalnej - jak już wspomniano - niezbędne są również narzędzia do zarządzania projektami i zadaniami, które pomagają zespołom w organizacji, planowaniu i śledzeniu pracy, a przede wszystkim ułatwiają komunikacje w zespole. Takimi narzędziami są np. Asana, Trello i ClickUp.

Co więcej, odpowiednio dobrane narzędzia technologiczne to nie dodatek, lecz fundament sprawnego działania. Zastosowanie nowoczesnych rozwiązań może realnie zwiększyć produktywność zespołu. Odciążenie pracowników od ich rutynowych  zadań  pozwoli im skupić się  na zadaniach wymagających kreatywności i kompetencji analitycznych.

Brak bezpośredniego nadzoru może prowadzić do spadku motywacji. Pracownicy zdalni muszą polegać na wewnętrznej motywacji i wypracowanej rutynie. Tworzenie codziennego harmonogramu, ustalanie konkretnych godzin pracy oraz rozliczanie się z wykonanych zadań wspiera systematyczność.

Regularne spotkania np. przez platformę MS Teams to doskonała okazja do wymieniania się  informacjami. Dzięki temu, można reagować na bieżąco na ewentualne problemy, korygować priorytety i efektywnie zarządzać zadaniami.

Pracując zdalnie, jest o wiele trudniej zachować tzw. work-life balance. Rolą pracodawcy jest promowanie zdrowych nawyków (np. regularne przerwy, wyłączanie powiadomień po godzinach), edukowanie na temat przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu.

Bardzo ważną rzeczą jest również możliwość rozwoju pracownika. Pracownik, który rozwija swoje kompetencje, przynosi korzyści również pracodawcy. Gdy pracownik ma okazję się uczyć, nie stoi w miejscu, a to również przeciwdziała wypaleniu zawodowemu oraz rośnie jego satysfakcja z pracy. Popełnia mniej błędów, przez co jest bardziej produktywny.  Dlatego warto oferować pracownikom zdalnym dostęp do szkoleń online, webinarów czy programów rozwojowych.

Nie można również nie wspomnieć o tym, jak ważne jest komfortowe miejsce do pracy.  Odpowiednio dostosowane, pomaga  lepiej się skoncentrować, szybciej realizować zadania, a pracownik rzadziej doświadcza przeciążenia czy rozproszenia. Warto zadbać o to, by zdalni pracownicy mieli dostęp do ergonomicznego fotela i biurka (lub rekompensaty, np. w formie dofinansowania),wysokiej jakości sprzętu (monitor, laptop, słuchawki, kamera),stabilnego łącza internetowego oraz wsparcia IT w razie problemów.

Praca zdalna niesie ze sobą wiele korzyści, zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Zapewnia większą elastyczność, otwiera nowe możliwości rekrutacyjne i pozwala ograniczyć koszty. Aby była naprawdę efektywna, należy zadbać o kilka kluczowych obszarów: dobrą organizację pracy, odpowiednie narzędzia, sprawną komunikację, motywację zespołu oraz możliwość rozwoju. Równie istotne jest zachowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, a także stworzenie komfortowych warunków do pracy w domu. Wspierając te elementy, pracodawcy budują nie tylko sprawnie funkcjonujące zespoły, lecz także tworzą środowisko pracy, w którym ludzie chcą zostać na dłużej.

Autor: Katarzyna Kaźmierczak, Redaktor WERBEO