21 sierpień 2025
Wymarzona praca Polek i Polaków – ranking 2025
Czy można mieć swoją wymarzoną pracę? Oczywiście, że tak. I choć tegoroczny ranking najlepszych branż przygotowany przez Randstad może nieco zaskakiwać, warto przyjrzeć się, w jakich sferach Polki i Polacy najbardziej chcieliby pracować.
Czy można mieć swoją wymarzoną pracę? Oczywiście, że tak. I choć tegoroczny ranking najlepszych branż przygotowany przez Randstad może nieco zaskakiwać, warto przyjrzeć się, w jakich sferach Polki i Polacy najbardziej chcieliby pracować.
W tegorocznej edycji badania Randstad Employer Brand Research Polki i Polacy po raz piętnasty wskazali branże i firmy, które uważają za najbardziej atrakcyjne na rynku pracy. W tegorocznym zestawieniu widać zmiany w porównaniu z 2024 rokiem. Tym razem obok przedsiębiorstw z branży motoryzacyjnej na podium znalazł się sektor AGD oraz produkcja komponentów motoryzacyjnych.
Liderzy badania
Według tegorocznego raportu przygotowanego przez Randstad wymarzonym miejscem pracy Polek i Polaków jest branża motoryzacyjna, która bije na głowę nawet IT. 53% respondentów uznało, że branża motoryzacyjna jest najbardziej atrakcyjnym środowiskiem pracy. Drugie miejsce zajmuje sektor AGD (51% wskazań), a podium zamyka produkcja komponentów motoryzacyjnych (również 51% wskazań).
Ranking najlepszych branż:
1. motoryzacja (53%);
2. sektor AGD (51%);
3. produkcja komponentów motoryzacyjnych (51%);
4. przemysł elektroniczny i elektrotechniczny (51%);
5. usługi dla biznesu (51%);
6. sektor farmaceutyczno-kosmetyczny (49%);
7. przemysł energetyczny (49%);
8. IT (49%);
Zestawienie 25 najbardziej atrakcyjnych branż zamyka sektor utrzymania czystości (36%), handlu detalicznego (35%) i sprzedaży hurtowej (33%).
Dlaczego branża motoryzacyjna?
Branża motoryzacyjna na szczycie rankingu atrakcyjności znalazła się nieprzypadkowo. Wyniki pokazują, że Polacy cenią sobie branże produkcyjne, szczególnie te związane z przemysłem nowoczesnym. W przypadku wszystkich pięciu najbardziej atrakcyjnych sektorów pracownicy wymienili pięć kluczowych dla nich czynników: dobrą sytuację finansową, bardzo dobrą reputację, możliwość rozwoju, stabilność zatrudnienia i równe szanse.
Dobra sytuacja finansowa panuje w sektorach: bankowości i ubezpieczeń, energetyki, farmaceutyczno-kosmetycznym, medycznym i e-commerce. Zdaniem respondentów najbardziej atrakcyjne wynagrodzenie oferują firmy z sektora energetycznego i usług dla biznesu. Branża energetyczna wyróżnia się stabilnością zatrudnienia w dłuższej perspektywie. Z tego względu pracownicy doceniają także branżę farmaceutyczno-kosmetyczną oraz medyczną. Natomiast szansę na rozwój kariery najczęściej zapewniają firmy świadczące usługi dla biznesu, przemysł elektroniczny i elektrotechniczny oraz bankowość i ubezpieczenia. A równowagę między życiem prywatnym a zawodowym zapewniają firmy z branży AGD.
Gdzie chce pracować pokolenie Z?
Atrakcyjność konkretnych branż zależna jest od wieku respondentów. Przedstawiciele pokolenia Z najbardziej chcieliby pracować w branży e-commerce, to właśnie ją wskazało 63% badanych. Drugim najbardziej atrakcyjnym sektorem zatrudnienia dla tej generacji jest sektor farmaceutyczno-kosmetyczny (49%), na trzecim miejscu uplasował się handel detaliczny z wynikiem 38% wskazań.
Gdzie chcą pracować millenialsi i pokolenie X?
Millenialsi w pierwszej kolejności wymieniają trzy branże: elektroniczną i elektrotechniczną, AGD oraz motoryzację – 51% wskazań. Respondenci z pokolenia X za najbardziej atrakcyjną uznali branżę energetyczną (57%), kolejne to branża motoryzacyjna, elektroniczna i elektrotechniczna z wynikiem 56%.
Gdzie chcą pracować kobiety a gdzie mężczyźni?
Badani mężczyźni najczęściej wskazywali branżę motoryzacyjną (57%), przemysł elektroniczny i elektrotechniczny (56%) oraz AGD (55%). Kobiety natomiast preferują sektor farmaceutyczno-kosmetyczny (54%), medyczny (51%) oraz motoryzacyjny (49%).
Kobiety częściej poszukują branż, które zapewniają równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, empatyczne środowisko pracy i wyraźne wartości społeczne. Mężczyźni zaś częściej w swoich wyborach zawodowych kierują się technologicznym zaawansowaniem firm.
Atrakcyjność pracodawcy w różnych rejonach Polski
Atrakcyjność pracodawców jest także zróżnicowana pod względem regionalnym. W południowej części Polski największym uznaniem cieszą się – branża elektroniczna i elektrotechniczna (58%) oraz motoryzacyjna (56%). W Polsce centralnej szczególnie wysoko ocenia się sektor budownictwa (59%) i HR (52%). Na wschodzie kraju liderami są firmy z branży chemicznej (59%) i energetycznej (58%). Na zachodzie zaś silny jest sektor e-commerce (53%) i farmaceutyczno-kosmetyczny (48%). Pracownicy z północnej Polski wskazują atrakcyjność sektora surowców i paliw (44%) oraz bankowości i ubezpieczeń (42%). Atrakcyjność branż w poszczególnych rejonach kraju jest silnie osadzona w strukturze gospodarczej regionu i obecności konkretnych inwestorów.
Czy firmy szukają pracowników?
W ostatnim półroczu liczba działań rekrutacyjnych spadła niemal o połowę z 73% w roku 2024 do 39% w tym półroczu. W tym czasie 25% firm obsadziło istniejące wakaty, a 21% prowadziło rekrutacje na nowe stanowiska, a 3% procent firm szukało zastępstw.
Najbardziej aktywne były duże przedsiębiorstwa, aż 75% z nich zatrudniało nowych pracowników. Szczególnie intensywnie rekrutował: przemysł (46%), handel (45%), logistyka (45%), budownictwo (44%). Obecnie 7 na 10 firm z łatwością pozyskuje nowych pracowników, rok temu było to 4 na 10 firm. 69% pracodawców znalazło odpowiednią liczbę kandydatów o właściwych kwalifikacjach. Jedynie 13% firm nie było w stanie w pełni zrealizować procesów rekrutacyjnych.
Randstad Employed Brand Research to reprezentatywne badanie marki pracodawcy opierające się na opiniach ogółu populacji. W tym roku wzięło w nim udział ponad 171 000 respondentów (w Polsce było ich 4 600), którzy ocenili atrakcyjność 6 400 firm na całym świecie i wskazywali czynniki, które wpływają na wybór miejsca zatrudnienia.
Autor: Sebastian Woroniak, Redaktor WERBEO