Home > Strefa wiedzy > Blog

16 październik 2025

Microlearning – chwilowa moda czy sposób nauczania przyszłości?

Microlearning to nie tylko edukacyjna ciekawostka, ale realna pomoc w rozwoju pracowników i organizacji. To dobra metoda zdobywania wiedzy, kiedy liczy się czas, efektywność i elastyczność operacyjna.


Czym jest microlearning?


Microlearning to jedna ze strategii uczenia się, która dostarcza nowych treści w formie krótkich i łatwo przyswajalnych informacji. Koncentruje się na osiągnieciu celu, przez podzielenie obszernego tematu na mniejsze moduły, które uczeń będzie mógł poznawać w wybranej przez siebie kolejności. 

Czy microlearning ma sens?


Według danych International Journal of Advanced Research in Science, Communication and Technology (IJARSCT) 85% pracowników uznaje, krótkie formy nauki za bardziej angażujące, a 75% badanych deklaruje lepsze zapamiętywanie przekazywanych informacji w ten sposób. 

Raport „Future of Jobs 2025” Światowego Forum Ekonomicznego (WEF) prognozuje, że do 2030 r. 39% kluczowych kompetencji będzie wymagało aktualizacji. Pracownicy również widzą potrzebę zmian, jak wynika z „Barometru Rynku Pracy”, 45% badanych chce podnosić swoje kwalifikacje. Według raportu również do 2030 r. 22% dzisiejszych zawodów znacząco się zmieni. Wiele z nich zniknie, powstaną nowe, a miliony ludzi będzie musiało nauczyć się pracować inaczej lub zdobyć nowe kwalifikacje. 

Coraz więcej firm zauważa, potrzebę wsparcia pracowników w rozwoju zawodowym. Z „Barometru Rynku Pracy” Gi Group Holding, wynika, że obecnie ponad połowa (53,5%) organizacji prowadzi szkolenia wewnętrzne, a blisko 37% korzysta z zewnętrznych form kształcenia. Pracodawcy koncentrują się przede wszystkim na umiejętnościach niezbędnych do wykonywania zadań na określonych stanowiskach, ale nie zapominają też o doskonaleniu umiejętności miękkich, cyfrowych czy językowych swoich pracowników.

Microlearning może być odpowiedzią na coraz szybciej zmieniający się rynek pracy. Rynek, który wymaga od pracownika nabywania coraz to nowych kompetencji, w jak najkrótszym czasie. Uczenie się metodą małych kroków znane jest od dawna, jednak na co dzień niewiele osób zastanawia się nad jego efektywnością w szkoleniu pracowników.

Zastosowanie microlearningu w codziennej pracy


Skuteczne wdrażanie microlearningu opiera się nie tylko na dobraniu odpowiedniego formatu, w jakim zostanie przekazana wiedza z danego tematu, ale przede wszystkim na strategii. Wiele firm od dawna przygląda się tej metodzie nauczania i dostrzega jej potencjał oraz szeroki zakres zastosowań – od usprawnienia onboardingu i szkoleń produktowych, przez uporządkowanie wiedzy z zakresu prawa i obowiązujących procedur, kończąc na rozwoju kompetencji menedżerskich.
Korzyści płynące z microlearningu

Stosowanie microlearningu niesie za sobą szereg korzyści, może więc okazać się lepszy niż niektóre bardziej tradycyjne techniki uczenia się. Najważniejsze zalety microlearningu to:

  • nastawienie na ucznia – uczeń czuje się odpowiedzialny za proces uczenia się, ma większy wybór treści, z którymi chce się zapoznać, może szybciej poczuć się spełniony, uzyskując częściej mniejsze nagrody, widząc częściej swoje postępy, jest bardziej zmotywowany do dalszej nauki;
  • krótka rozpiętość uwagi – nauczenie się jednego modułu zajmuje nie więcej niż 8-10 minut, dzięki czemu łatwiej jest uczącym się przetworzyć nowe informacje, a moduły dostosować do grafiku pracy;
  • różnorodność treści – microlearning może przybierać równe formy, co pomaga wyeliminować monotonię w programach szkoleniowych i zwiększyć zainteresowanie uczniów przekazywanymi treściami;
  • szybka aktualizacja, dostęp na urządzeniach mobilnych (laptopach, telefonach, tabletach) – najczęściej moduły microlearningowe zaprojektowane są tak, aby można było mieć do nich dostęp na dowolnym urządzeniu mobilnym, łatwiej i szybciej dzięki temu można aktualizować treści poszczególnych modułów;
  • możliwość tworzenia treści przez uczniów – proces nauki staje się bardziej dostępny, kiedy uczniowie stają się twórca i mogą uczyć innych;
  • jeden cel to jedna lekcja – działanie krok po kroku, aby zrozumieć wszystkie przekazane informacje przed przejściem do kolejnego etapu (modułu);
  • określone, ukierunkowane informacje – skupienie się na nowych informacjach zaoszczędza czas i konkretyzuje przekazywane treści;
  • ograniczenie kosztów – wiele technologii w tym media społecznościowe można wykorzystać do tworzenia lekcji/modułów, co wiąże się z minimalnymi kosztami;
  • stanowią samodzielne treści lub część szkolenia – moduły mogą być autonomiczne, bez konieczności uzyskiwania odstępu do innych treści szkoleniowych, mogą też stanowić część bardziej rozbudowanych szkoleń;
  • dostosowane do zachowań, nawyków uczniów – wykorzystanie zachowań pracowników (wpatrywanie się w ekrany urządzeń mobilnych) do uczenia się, rozwijania nowych nawyków;
  • powtórzenia – dostarczenie pracownikom podobnych wiadomości, rozwijania najlepszych praktyk i badania możliwości uczniów w wielu sytuacjach, co w połączeniu z odpowiednimi odstępami czasu między powtórzeniami zapewni szybkie zrozumienie tematu i zapamiętanie go na dłużej. 

Sekret microlearningu tkwi w regularności, dostosowaniu do odbiorcy i powiązaniu treści z jego codzienną pracą.

Sposoby na realizację microlearningu 


Popularne metody i narzędzia microlearningowe:

  • quizy lub ankiety;
  • infografiki;
  • powiadomienia o aktywnościach w mediach społecznościowych;
  • kanały RSS – śledzenie na bieżąco interesujących treści;
  • fiszki;
  • krótkie gry;
  • pojedyncze studium przypadku;
  • nagrywanie krótkiej odpowiedzi audio lub wideo na pytanie.

Microlearning – zagrożenia i wyzwania 


  1. Zastosowywanie microlearningu do przyswajania nowych treści niesie za sobą także wyzwania i ryzyka.
  2. Nauka bez zobowiązań. Krótkie spotkania mogą nie wystarczyć do przyswojenia w pełni przekazywanych treści.
  3. Bariery technologiczne. Szkolenia microlearningowe najlepiej przeprowadzać za pomocą internetu oraz urządzeń mobilnych. Należy upewnić się, że treści szkolenia są w pełni dostępne dla tych urządzań oraz że uczącym odpowiada taki sposób przekazywania treści.
  4. Niespójność, pobieżność informacji. Poczucie niepełnej wiedzy, brak wystarczającej liczby szczegółów, by zgłębić omawiany temat. 
  5. Nadmierne skupienie się na szczegółach. Uczący się mogą nie dostrzec głównej istoty tematu, gdy zbyt wiele szczegółowych informacji zaburza jego całościowy obraz. 

Pracownicy mają coraz mniej czasu, więcej obowiązków i odpowiedzialności, są nastawieni na wyniki i muszą nadążać za zmieniającą się rzeczywistością i potrzebami biznesowymi. Właśnie dla takich osób przeznaczony jest microlearning. Krótki czas trwania, ukierunkowane informacje, dostęp do nich  na dowolnym urządzeniu, wydajność i płynność nauki w dowolnym miejscu, te cechy microlearningu sprawiają, że jest on świetnym rozwiązaniem szkoleniowym dla pracowników. Microlearning zapewnia dostęp do krótkich, powtarzalnych modułów, co sprzyja zapamiętywaniu informacji. 

Autor: Sebastian Woroniak, Redaktor WERBEO