Czym jest microlearning?
Microlearning to jedna ze strategii uczenia się, która dostarcza nowych treści w formie krótkich i łatwo przyswajalnych informacji. Koncentruje się na osiągnieciu celu, przez podzielenie obszernego tematu na mniejsze moduły, które uczeń będzie mógł poznawać w wybranej przez siebie kolejności.
Czy microlearning ma sens?
Według danych International Journal of Advanced Research in Science, Communication and Technology (IJARSCT) 85% pracowników uznaje, krótkie formy nauki za bardziej angażujące, a 75% badanych deklaruje lepsze zapamiętywanie przekazywanych informacji w ten sposób.
Raport „Future of Jobs 2025” Światowego Forum Ekonomicznego (WEF) prognozuje, że do 2030 r. 39% kluczowych kompetencji będzie wymagało aktualizacji. Pracownicy również widzą potrzebę zmian, jak wynika z „Barometru Rynku Pracy”, 45% badanych chce podnosić swoje kwalifikacje. Według raportu również do 2030 r. 22% dzisiejszych zawodów znacząco się zmieni. Wiele z nich zniknie, powstaną nowe, a miliony ludzi będzie musiało nauczyć się pracować inaczej lub zdobyć nowe kwalifikacje.
Coraz więcej firm zauważa, potrzebę wsparcia pracowników w rozwoju zawodowym. Z „Barometru Rynku Pracy” Gi Group Holding, wynika, że obecnie ponad połowa (53,5%) organizacji prowadzi szkolenia wewnętrzne, a blisko 37% korzysta z zewnętrznych form kształcenia. Pracodawcy koncentrują się przede wszystkim na umiejętnościach niezbędnych do wykonywania zadań na określonych stanowiskach, ale nie zapominają też o doskonaleniu umiejętności miękkich, cyfrowych czy językowych swoich pracowników.
Microlearning może być odpowiedzią na coraz szybciej zmieniający się rynek pracy. Rynek, który wymaga od pracownika nabywania coraz to nowych kompetencji, w jak najkrótszym czasie. Uczenie się metodą małych kroków znane jest od dawna, jednak na co dzień niewiele osób zastanawia się nad jego efektywnością w szkoleniu pracowników.
Zastosowanie microlearningu w codziennej pracy
Skuteczne wdrażanie microlearningu opiera się nie tylko na dobraniu odpowiedniego formatu, w jakim zostanie przekazana wiedza z danego tematu, ale przede wszystkim na strategii. Wiele firm od dawna przygląda się tej metodzie nauczania i dostrzega jej potencjał oraz szeroki zakres zastosowań – od usprawnienia onboardingu i szkoleń produktowych, przez uporządkowanie wiedzy z zakresu prawa i obowiązujących procedur, kończąc na rozwoju kompetencji menedżerskich.
Korzyści płynące z microlearningu
Stosowanie microlearningu niesie za sobą szereg korzyści, może więc okazać się lepszy niż niektóre bardziej tradycyjne techniki uczenia się. Najważniejsze zalety microlearningu to:
- nastawienie na ucznia – uczeń czuje się odpowiedzialny za proces uczenia się, ma większy wybór treści, z którymi chce się zapoznać, może szybciej poczuć się spełniony, uzyskując częściej mniejsze nagrody, widząc częściej swoje postępy, jest bardziej zmotywowany do dalszej nauki;
- krótka rozpiętość uwagi – nauczenie się jednego modułu zajmuje nie więcej niż 8-10 minut, dzięki czemu łatwiej jest uczącym się przetworzyć nowe informacje, a moduły dostosować do grafiku pracy;
- różnorodność treści – microlearning może przybierać równe formy, co pomaga wyeliminować monotonię w programach szkoleniowych i zwiększyć zainteresowanie uczniów przekazywanymi treściami;
- szybka aktualizacja, dostęp na urządzeniach mobilnych (laptopach, telefonach, tabletach) – najczęściej moduły microlearningowe zaprojektowane są tak, aby można było mieć do nich dostęp na dowolnym urządzeniu mobilnym, łatwiej i szybciej dzięki temu można aktualizować treści poszczególnych modułów;
- możliwość tworzenia treści przez uczniów – proces nauki staje się bardziej dostępny, kiedy uczniowie stają się twórca i mogą uczyć innych;
- jeden cel to jedna lekcja – działanie krok po kroku, aby zrozumieć wszystkie przekazane informacje przed przejściem do kolejnego etapu (modułu);
- określone, ukierunkowane informacje – skupienie się na nowych informacjach zaoszczędza czas i konkretyzuje przekazywane treści;
- ograniczenie kosztów – wiele technologii w tym media społecznościowe można wykorzystać do tworzenia lekcji/modułów, co wiąże się z minimalnymi kosztami;
- stanowią samodzielne treści lub część szkolenia – moduły mogą być autonomiczne, bez konieczności uzyskiwania odstępu do innych treści szkoleniowych, mogą też stanowić część bardziej rozbudowanych szkoleń;
- dostosowane do zachowań, nawyków uczniów – wykorzystanie zachowań pracowników (wpatrywanie się w ekrany urządzeń mobilnych) do uczenia się, rozwijania nowych nawyków;
- powtórzenia – dostarczenie pracownikom podobnych wiadomości, rozwijania najlepszych praktyk i badania możliwości uczniów w wielu sytuacjach, co w połączeniu z odpowiednimi odstępami czasu między powtórzeniami zapewni szybkie zrozumienie tematu i zapamiętanie go na dłużej.
Sekret microlearningu tkwi w regularności, dostosowaniu do odbiorcy i powiązaniu treści z jego codzienną pracą.
Sposoby na realizację microlearningu
Popularne metody i narzędzia microlearningowe:
- quizy lub ankiety;
- infografiki;
- powiadomienia o aktywnościach w mediach społecznościowych;
- kanały RSS – śledzenie na bieżąco interesujących treści;
- fiszki;
- krótkie gry;
- pojedyncze studium przypadku;
- nagrywanie krótkiej odpowiedzi audio lub wideo na pytanie.
Microlearning – zagrożenia i wyzwania
- Zastosowywanie microlearningu do przyswajania nowych treści niesie za sobą także wyzwania i ryzyka.
- Nauka bez zobowiązań. Krótkie spotkania mogą nie wystarczyć do przyswojenia w pełni przekazywanych treści.
- Bariery technologiczne. Szkolenia microlearningowe najlepiej przeprowadzać za pomocą internetu oraz urządzeń mobilnych. Należy upewnić się, że treści szkolenia są w pełni dostępne dla tych urządzań oraz że uczącym odpowiada taki sposób przekazywania treści.
- Niespójność, pobieżność informacji. Poczucie niepełnej wiedzy, brak wystarczającej liczby szczegółów, by zgłębić omawiany temat.
- Nadmierne skupienie się na szczegółach. Uczący się mogą nie dostrzec głównej istoty tematu, gdy zbyt wiele szczegółowych informacji zaburza jego całościowy obraz.
Pracownicy mają coraz mniej czasu, więcej obowiązków i odpowiedzialności, są nastawieni na wyniki i muszą nadążać za zmieniającą się rzeczywistością i potrzebami biznesowymi. Właśnie dla takich osób przeznaczony jest microlearning. Krótki czas trwania, ukierunkowane informacje, dostęp do nich na dowolnym urządzeniu, wydajność i płynność nauki w dowolnym miejscu, te cechy microlearningu sprawiają, że jest on świetnym rozwiązaniem szkoleniowym dla pracowników. Microlearning zapewnia dostęp do krótkich, powtarzalnych modułów, co sprzyja zapamiętywaniu informacji.
Autor: Sebastian Woroniak, Redaktor WERBEO