Kariera

8 elementów efektywnej pracy zespołowej. Zobacz, jak zarządzać zespołem online

11 wrzesień 2020

Jak zarządzać zespołem zdalnie? Co zrobić, żeby zmotywować pracowników do działania online? Swoim doświadczeniem dzieli się ekspertka w obszarze HR z Akademii Leona Koźmińskiego.

źródło: Pixabay.com, strefabiznesu.pl

Pandemia COVID-19 całkowicie zmieniła nasze podejście do pracy zespołowej. Pracodawcy stanęli przed koniecznością koordynowania działań ludzi, którzy znajdują się w różnych miejscach. Obecne czasy skłaniają także team leaderów do podnoszenia swoich kompetencji miękkich. Pojawia się pytanie, jak efektywnie zarządzać pracą zespołową online.

    - Wymóg zachowania dystansu społecznego, niepewność i zmienność rzeczywistości COVID-owej wymuszają nowe podejście do zarządzania zespołem. Jednocześnie, obecna sytuacja działa jak soczewka, eksponując wszelkie niedoskonałości warsztatu menedżerskiego, budząc u podwładnych silne emocje i zagrażając wynikowi operacyjnemu – mówi Karina Popieluch, ekspertka w obszarze HR z Akademii Leona Koźmińskiego.

Według twórczyni studiów podyplomowych HR Business Partner oraz Senior HR Business Partner, przy przejściu na pracę zdalną warto zatroszczyć się o odpowiednie środowisko pracy. Przede wszystkim narzędzia, z których korzystają pracownicy, powinny być jak najbardziej intuicyjne i przyjazne w obsłudze. Ich ilość należy ograniczyć do minimum. Ponadto dobrze jest opracować procedury, standardy i zasady używania dopuszczalnych w firmie kanałów komunikacji. Te same standardy powinny obowiązywać wszystkich pracowników.

Rolą pracodawcy jest także zadbanie o to, aby pracownicy rozwijali kompetencje przydatne podczas pracy zdalnej, zwłaszcza że nie są one tożsame z umiejętności wykorzystywanymi w biurze. Dobrą praktyką jest organizacja szkoleń z obsługi systemów i programów wykorzystywanych w firmie, w tym z organizacji pracy własnej. Obowiązujące w organizacji procedury powinny być dla wszystkich jasne.

Niezwykle pomocne dla pracowników mogą być materiały wideo z tutorialami i pomocami do obsługi narzędzi wykorzystywanych w pracy. Nagrania można przechowywać na dysku wspólnym lub platformie e-learningowej, tak aby zapewnić do nich dostęp w dowolnym momencie. Należy przy tym zadbać o przepływ informacji, który gwarantuje, że każdy będzie wiedział, gdzie szukać pomocy.

Jak wskazuje ekspertka z Akademii Leona Koźmińskiego, w czasach pandemii bardzo dużą rolę odgrywa zaangażowanie pracowników. Kluczową rolę odgrywa tutaj regularny kontakt członków zespołu z team leaderem bądź liderem projektu. Pracownicy powinni czuć, że mają realny wpływ na tworzone rozwiązania. Z pomocą przychodzą pracodawcy technologie do budowania społeczności. Korzystając z takich aplikacji jak Slack czy Microsoft Teams, członkowie zespołu mogą być ze sobą w stałym kontakcie, dzięki czemu dostają namiastkę bycia razem....

czytaj więcej: www.strefabiznesu.pl


autor: Anna Bartosiewicz

źródło: www.strefabiznesu.pl