Praca

Minister: same kompetencje cyfrowe nie gwarantują sukcesu na rynku pracy

19 styczeń 2021

Epidemia koronawirusa sprawiła, że szczególnego znaczenia nabrała kwestia kształcenia w kierunkach ścisłych – matematyka, informatyka, nauki biologiczne, inżynieria. To kierunki „wirusoodporne”, których nauka, czy studiowanie mogą dać stabilną sytuację na rynku pracy - mówi prof. Robert Tomanek, wiceminister w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii, były rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. Dodaje też, że same kompetencje cyfrowe, nie gwarantują sukcesu na rynku pracy.

źródło: fot. pixabay, www.pulshr.pl

  • Pandemia przyspieszyła transformację cyfrową w firmach. W jaki sposób wpłynie to na profil poszukiwanego pracownika?
  • Zdaniem wiceministra Tomanka epidemia koronawirusa sprawiła, że szczególnego znaczenia nabrała kwestia kształcenia w kierunkach ścisłych.
  • W Polsce istnieje duży potencjał wzmocnienia jakości zarządzania, lepszego wykorzystywania umiejętności w miejscach pracy, wzrostu produktywności oraz satysfakcji pracowników - mówi prof. Tomanek.

Wiceminister rozwoju, pracy i technologii - zapytany przez PulsHR,pl o to, jak transformacja cyfrowa wpłynie na sytuację pracowników na rynku pracy, podkreśla, że epidemia koronawirusa sprawiła, że szczególnego znaczenia nabrała kwestia kształcenia w kierunkach ścisłych - matematyka, informatyka, nauki biologiczne, inżynieria.

  - To kierunki „wirusoodporne”, których nauka, czy studiowanie mogą dać stabilną sytuację na rynku pracy. Niemniej, same kompetencje cyfrowe, nie gwarantują sukcesu na rynku pracy. Potrzebne są też kompetencje społeczne – umiejętność nawiązywania relacji międzyludzkich zarówno w procesie pracy, jak i otoczeniu. Zahamowane przez koronawirusa bezpośrednie relacje międzyludzkie trzeba będzie odbudowywać po pandemii, jeśli praca ma utrzymać swój charakter socjalizacji, wymiany myśli czy doświadczeń - podkreśla nasz rozmówca.

W jego opinii, w krótkiej perspektywie czasu trudno mówić, aby profil kompetencyjny dobrego pracownika znacząco się zmienił. Warto jednak pamiętać, że od dawna obserwujemy – oprócz zapotrzebowania na pewne umiejętności „twarde” - zawodowe (związane m. in. z wykształceniem kierunkowym, posiadaniem konkretnych uprawnień czy certyfikatów), rosnącą rolę umiejętności tzw. miękkich.

Prof. Robert Tomanek, wiceminister MRPiT (Fot. PTWP)
Prof. Robert Tomanek, wiceminister MRPiT (Fot. PTWP)

   - Pracodawcy oczekują też pewnych postaw – chęci do pracy, rzetelności, staranności, inicjatywy, czy kreatywności. W sytuacjach kryzysowych umiejętności miękkie, a także gotowość do zmian, uczenia się jest szczególnie ważna, bo pozwala na szybkie dostosowanie się do nowych warunków i wyzwań - podkreśla prof. Tomanek....


czytaj więcej: www.pulshr.pl


autor: Katarzyna Domagała-Szymonek

źródło: www.pulshr.pl