Myślisz o własnej działalności? Znajdź swoją niszę
Pewne zasady pozostają niezmienne. Dobry pomysł na biznes to taki, który odpowiada na zapotrzebowanie konkretnej grupy odbiorców. Dzięki znalezieniu niszy charakteryzującej się dużym popytem, ale nikłą podażą, odniesienie sukcesu będzie zdecydowanie prostsze. Nie ma przy tym znaczenia, czy zamierzasz działać lokalnie i prowadzić np. handlowy czy usługowy punkt stacjonarny, czy wolisz skupić się na działaniu w Internecie i świadczyć usługi cyfrowo dla klientów z całego świata.
Od czego zacząć? Najlepszym pomysłem na biznes może okazać się monetyzacja Twoich pasji czy zainteresowań. Odpowiednio zestawiając je z posiadanymi zasobami i umiejętnościami, prowadzenie własnej firmy będzie zdecydowanie prostsze i tańsze, szybciej uda się również uzyskać rentowność.
10 pomysłów na biznes w Internecie
Dla wielu osób zainteresowanych otwarciem pierwszej działalności gospodarczej szczególnie kuszące okazuje się działanie w Internecie. Dzięki temu można docierać do klientów praktycznie bez jakichkolwiek ograniczeń, nawet jeśli znajdują się po drugiej stronie globu. Poza tym udaje się ograniczyć początkowe koszty. W wielu przypadkach wszystko, co będzie niezbędne do prowadzenia własnego biznesu, to dostęp do Internetu i komputer. Jeżeli szukasz pomysłu na działanie w sieci, poniżej znajdziesz kilka sprawdzonych inspiracji.
1. Wirtualna asystentka
Zacznijmy od profilu działalności, w którym możesz zacząć działać nawet bez konkretnych umiejętności czy wykształcenia. Zakres obowiązków wirtualnej asystentki jest bardzo szeroki i zależy od potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa. Może zajmować się np. dokonywaniem rezerwacji, sporządzaniem i przetwarzaniem różnego typu dokumentów, przygotowywaniem prostych tekstów, prezentacji czy plików wideo, nanoszeniem poprawek na materiały przygotowane przez innych pracowników, uzupełnianiem stron internetowych, firmowego bloga albo tworzeniem postów w mediach społecznościowych. Wszystko zależy od indywidualnych ustaleń z konkretnym klientem. To wobec tego doskonały pomysł na biznes w przypadku osób, które cenią sobie niezależność i elastyczność, a w pracy nie lubią narzekać na monotonię i nudę.
Własny sklep internetowy może zagwarantować wysokie zyski, a nie musi przy tym wiązać się z dużymi nakładami na start. Nie zawsze trzeba będzie dysponować chociażby powierzchnią magazynową czy środkami niezbędnymi do zakupu produktów. Dobrym pomysłem na samym początku może okazać się chociażby dropshipping. Co ważne: znaczną część pracy można wykonać samodzielnie, co da jeszcze większe oszczędności. Dysponując podstawowymi kompetencjami technicznymi, przygotujesz stronę internetową sklepu, zaistniejesz w świecie mediów społecznościowych i rozpoczniesz działalność marketingową. Nie musisz więc zatrudniać dodatkowych osób i generować wysokich kosztów, aby skonfigurować bardzo dochodowy biznes.
2. Własny sklep internetowy
Rynek e-commerce odnotowuje rekordowe zyski. Jako jeden z nielicznych znakomicie poradził sobie także w okresie pandemii. Wielu konsumentów, również reprezentujących grupy odbiorców do tej pory niezbyt chętnie korzystające z handlu zdalnego, postanowiło skorzystać z tej możliwości ze względu na ryzyko epidemiczne. Jak wynika z przygotowanego przez Gemius raportu „E-commerce w Polsce”, już 77% polskich internautów kupuje online. Eksperci oceniają równocześnie, że rodzimy rynek e-commerce będzie rozwijał się w intensywnym tempie przez najbliższe lata. To natomiast pozwala zrealizować zróżnicowane pomysły na biznes.
3. Copywriting
Świetnym pomysłem na biznes online dla osób, które mogą pochwalić się lekkim piórem, jest copywriting i content writing. Wielu specjalistów tej dziedziny postanawia założyć własną firmę i przyjmować zlecenia od wielu agencji reklamowych oraz bezpośrednio od firm potrzebujących różnego typu treści. Ich zakres jest przy tym bardzo rozbudowany – od krótkich formatów reklamowych po długie artykuły, raporty czy teksty dla stron internetowych i opisy produktów do sklepów internetowych. Sporą popularnością cieszy się także copywriting w językach obcych, który umożliwia uzyskanie zdecydowanie wyższych zarobków. Oczywiście wraz z rozwojem działalności rosną również perspektywy. Własna agencja content marketingowa może przynieść jeszcze wyższe zyski, a podjęcie współpracy z innymi copywriterami pozwoli na zwiększenie skali działania.
4. Digital marketing
W obecnych czasach własny biznes nieodwołalnie wiąże się z promocją w Internecie. Digital marketing to ogół działań promocyjnych w Internecie. Wymaga w związku z tym szerokich kompetencji – od content marketingu i SEO przez różne formaty reklamowe po marketing w mediach społecznościowych. Każda z tych dziedzin to doskonały pomysł na biznes dla specjalisty. Warto również pomyśleć o działalności w formie agencji marketingowej, która będzie w stanie kompleksowo zadbać o klientów. Wiąże się to oczywiście z koniecznością zapewnienia zdecydowanie szerszych kompetencji oraz współpracą z innymi ekspertami, jednak to bez wątpienia dobry pomysł na dochodowy biznes.
5. Tworzenie stron internetowych
Nie tylko każda firma, ale również niezależny ekspert musi posiadać własną stronę internetową. To natomiast oznacza sporo pracy dla specjalistów zajmujących się projektowaniem stron internetowych, w tym programistów i grafików. Oczywiście serwisy coraz częściej odpowiadają na potrzeby rynku e-commerce, więc poszukiwane na rynku kompetencje dotyczą również tworzenia i zarządzania sklepami internetowymi. Ciekawe zlecenia znajdą również osoby skupiające się na popularnych systemach CMS, takich jak WordPress.
Umiesz obsługiwać programy do projektowania i edycji grafiki i chcesz założyć firmę? To bardzo poszukiwane usługi przez szerokie grono podmiotów – od wydawnictw przez agencje marketingowe i kreatywne po zróżnicowane firmy reprezentujące zasadniczo wszystkie branże. Graficy, często pracujący jako wolni strzelcy, przygotowują grafiki do mediów społecznościowych, projekty stron internetowych i materiały przeznaczone do druku.
6. Działalność edukacyjna: kursy, szkolenia, korepetycje
e-Learning, czyli nauczanie wykorzystujące kanały zdalne, odmienił oblicze branży edukacyjnej nie do poznania. Obecnie coraz więcej osób chce uczyć się online. Dobrym pomysłem dla ekspertów chcących dzielić się wiedzą – od korepetytorów i nauczycieli języków po specjalistów niemal wszystkich dziedzin – jest więc tworzenie autorskich kursów i szkoleń oraz przeniesienie zajęć, odbywających się zwykle w formie stacjonarnej, do przestrzeni wirtualnej. To doskonały pomysł na biznes online i sposób na jeszcze efektywniejsze docieranie do uczniów bez względu na miejsce, w którym się znajdują. Nowoczesne platformy pozwalają także na zautomatyzowanie całego procesu i tworzenie materiałów dostępnych w formule na żądanie, wobec czego można prowadzić działalność gospodarczą na zdecydowanie szerszą skalę.
7. Usługi doradcze
Dobrym pomysłem na biznes dla osób posiadających ekspercką wiedzę jest bez wątpienia działalność o charakterze doradczym. Może obejmować różne zagadnienia i grupy odbiorców. W okresie rekordowych wyników odnotowywanych przez rynek nieruchomości sporym zainteresowaniem cieszy się doradztwo w tym zakresie. W każdej sytuacji – także w kontekście zbliżającej się recesji – poszukiwane przez konsumentów będzie wsparcie w zakresie zarządzania finansami osobistymi. Przedsiębiorcy poszukują natomiast ekspertów zajmujących się doradztwem biznesowym i usprawnianiem procesów zachodzących w firmach.
8. Prowadzenie bloga
Swego czasu pisanie bloga było interesującą pasją. To jednak nie tylko szansa na samorealizację, ale również pomysł na biznes. Do dyspozycji pozostaje kilka sposobów zarabiania. Poza publikacją sponsorowanych postów zawierających materiały reklamowe ciekawym rozwiązaniem jest np. umieszczanie linków odsyłających do innych domen w zamian za odpowiednią opłatę. Dodatkowo ułatwiają to platformy pośredniczące w zakupie linków. Oczywiście do reklamodawców można także docierać na własną rękę. Odpowiedni plan sprawi, że własny blog przerodzi się w pełnoprawny biznes. Serwis tego typu może również wspomóc inne działania. Warto więc pomyśleć o jego prowadzeniu np. w ramach firmowej strony internetowej albo potraktować go jako świetny sposób na budowanie eksperckiego wizerunku.
9. Prowadzenie profili w mediach społecznościowych
Interesujący profil w mediach społecznościowych to doskonały pomysł na biznes. Zarabianie może przyjąć kilka postaci. Najpopularniejsza to oczywiście umieszczanie materiałów reklamowych pochodzących od zewnętrznych partnerów. Zwłaszcza na początku drogi dobrym wsparciem okażą się programy partnerskie pozwalające na nawiązanie pierwszych współprac. Jakie kanały sprawdzają się najlepiej? Tradycyjnie wysokimi zarobkami mogą pochwalić się instagramerzy, jednak bez wątpienia coraz większą popularnością i znakomitymi perspektywami cieszy się TikTok. Własne konto na tej platformie to wobec tego interesujący pomysł na biznes, zwłaszcza jeżeli będą towarzyszyć mu jeszcze inne działania.
10. Zarabianie na YouTube i Twitch
Z biegiem czasu zmieniają się również kanały komunikacji preferowane przez odbiorców. Bez wątpienia przyszłość należy do wideo. Doskonały pomysł na biznes to prowadzenie własnego kanału YouTube. W ten sposób możesz zacząć zarabiać na prezentowaniu np. swojej pasji albo informacji dotyczących tematu, który Cię najbardziej interesuje. Platforma należąca do Google przygotowała kilka różnych sposobów monetyzacji. Poza wyświetlanymi w trakcie filmów reklamami możesz czerpać również zyski poprzez system wsparcia twórców i uzyskiwać dochody od użytkowników, którzy posiadają w serwisie konto premium.
Dobry pomysł na biznes w przypadku zapalonych graczy to nadawanie rozgrywki na platformie Twitch, która została zaprojektowana specjalnie z myślą o nich. W tym przypadku również do dyspozycji pozostają różnorodne metody wsparcia twórców, wobec czego pasję można zamienić w pełnoprawną działalność gospodarczą uwzględniającą m.in. merchandising. Oczywiście w obu przypadkach trzeba zadbać o obecność w mediach społecznościowych i silną markę osobistą.
Źródło informacji:
mambiznes.pl