07 sierpień 2025
Trybunał Konstytucyjny wydał
przełomowy wyrok w sprawie prawa do świadczenia pielęgnacyjnego. Uznano, że
przepisy ograniczające dostęp do tej formy wsparcia dla osób faktycznie
opiekujących się niepełnosprawnym członkiem rodziny, tylko dlatego, że nie
spełniają sztywnych formalnych kryteriów, są niezgodne z Konstytucją. Wyrok ten
otwiera drogę do wsparcia dla wielu rodzin, które do tej pory pozostawały poza
systemem pomocy, mimo że zrezygnowały z pracy, by zapewnić bliskim opiekę.
Gdy sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego (TK), jako skarga konstytucyjna, RPO Marcin Wiącek zgłosił udział w tym postępowaniu i wniósł o stwierdzenie, że: art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 390 ze zm.) w zakresie, w jakim za jedyną przesłankę uprawniającą do świadczenia pielęgnacyjnego osoby wskazane w art. 17 ust. 1 pkt 4 uznaje legitymowanie się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności przez osoby spokrewnione w pierwszym stopniu z osobą wymagającą opieki, jest niezgodny z art. 69 i art. 71 ust. 1 zd. drugie Konstytucji. Artykuł Konstytucji, na który powołuje się Rzecznik, mówi, że: „Osobom niepełnosprawnym władze publiczne udzielają, zgodnie z ustawą, pomocy w zabezpieczaniu egzystencji, przysposobieniu do pracy oraz komunikacji społecznej”. Natomiast w art. 71 ust. 1 zdanie drugie Konstytucji RP czytamy, że, „rodziny znajdujące się w trudnej sytuacji materialnej i społecznej, zwłaszcza wielodzietne i niepełne, mają prawo do szczególnej pomocy ze strony władz publicznych”.
Wnuk mógłby otrzymać świadczenie
pielęgnacyjne tylko wtedy, gdy dzieci osoby wymagającej opieki (czyli osoby
spokrewnione w pierwszym stopniu) mają znaczny stopień niepełnosprawności i
spełnione są pozostałe warunki ustawowe.
Stanowisko to potwierdzają aktualne
orzeczenia sądowo-administracyjne (np. NSA: I OSK 1569/21, I OSK 1342/21, I OSK
1056/22). Wcześniej istniały rozbieżności, gdyż część orzeczeń dopuszczała
przyznanie świadczenia również wtedy, gdy osoby spokrewnione w pierwszym
stopniu z przyczyn obiektywnych nie mogły sprawować opieki. Jednak uchwała
powiększonego składu NSA z 14 listopada 2022 r. (I OPS 2/22) wyjaśniła, że
warunkiem przyznania świadczenia osobom niespokrewnionym w pierwszym stopniu
jest to, by rodzice osoby wymagającej opieki mieli orzeczenie o znacznym
stopniu niepełnosprawności.
Słuszna jest ocena, że przepisy
ograniczające dostęp wnuków do świadczenia pielęgnacyjnego, mimo sprawowania
faktycznej opieki i rezygnacji z pracy, naruszają normy konstytucyjne.
RPO podkreśla, że zarzut skargi
konstytucyjnej dotyczy naruszenia, wspomnianego już wyżej, art. 69 i art. 71
ust. 1 zd. 2 Konstytucji przez art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy o świadczeniach
rodzinnych, ponieważ przepis ten uzależnia prawo do świadczenia pielęgnacyjnego
wyłącznie od posiadania przez osoby spokrewnione w pierwszym stopniu orzeczenia
o znacznym stopniu niepełnosprawności.
Zgodnie z cytowanym wyżej art. 69
Konstytucji państwo ma obowiązek wspierać osoby z niepełnosprawnością, tworząc
odpowiednie ramy prawne i zapobiegając ich wykluczeniu społecznemu. Przepisy
powinny być interpretowane także w świetle ochrony godności, zakazu
dyskryminacji i zasad demokratycznego państwa prawa.
Obecne regulacje mogą powodować, że osoby
wymagające wsparcia pozostaną bez pomocy, jeśli ich bliscy krewni nie spełniają
formalnych kryteriów, mimo że faktyczną opiekę sprawuje dalszy krewny.
Prawo nie wymusza na osobach
spokrewnionych w bliższej kolejności sprawowania opieki ani ubiegania się o
orzeczenie o niepełnosprawności, co w praktyce uniemożliwia uzyskanie
świadczenia przez dalszych krewnych, nawet jeśli realnie opiekują się osobą
niepełnosprawną.
Świadczenie pielęgnacyjne jest
kluczowe dla zapewnienia opieki osobom z niepełnosprawnością, zwłaszcza przy
ograniczonej dostępności usług społecznych. Osoby mieszkające z rodziną mają
znacznie utrudniony dostęp do usług opiekuńczych, niezależnie od sytuacji
życiowej rodziny.
Podsumowując, art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy, w zakresie, w jakim uzależnia prawo do świadczenia pielęgnacyjnego wyłącznie od posiadania przez osoby spokrewnione w pierwszym stopniu orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności, jest niezgodny z art. 69 i art. 71 ust. 1 zd. 2 Konstytucji.
Trybunał uznał, że art. 71 ust. 1
Konstytucji gwarantuje rodzinom w trudnej sytuacji prawo do szczególnej pomocy
ze strony państwa. Świadczenie pielęgnacyjne stanowi realizację tego prawa. TK
podkreślił także, że zasada równości (art. 32 ust. 1 Konstytucji) wymaga, by
osoby znajdujące się w tej samej sytuacji, czyli faktycznie sprawujące opiekę i
rezygnujące z zatrudnienia, były traktowane jednakowo, niezależnie od innych
formalnych kryteriów, takich jak orzeczenie o częściowej niezdolności do pracy.
Trybunał umorzył postępowanie w
zakresie zarzutu niezgodności z art. 2 i art. 69 Konstytucji, uznając te wzorce
kontroli za nieadekwatne. Za właściwe uznał natomiast art. 71 ust. 1 w związku
z art. 32 ust. 1 Konstytucji.
Wyrok oznacza, że osoby, które do 31
grudnia 2023 r. jako jedyne sprawowały opiekę nad niepełnosprawnym członkiem
rodziny, rezygnowały z pracy i złożyły wniosek o świadczenie pielęgnacyjne,
niezależnie od wyniku rozpatrzenia tego wniosku, mają prawo ubiegać się o to
świadczenie według przepisów obowiązujących do końca 2023 r.
Autor: Monika Łysek, Redaktor WERBEO
Prawo
07 sierpień 2025
Prawo
31 lipiec 2025
Prawo
23 lipiec 2025
Prawo
17 lipiec 2025