Kariera
Koordynator - zakres obowiązków, hierarchia w firmie
02 grudzień 2020
Koordynator to bardzo istotna funkcja, polegająca zazwyczaj na zarządzaniu pracą zespołu, spotkaniach z pracownikami, kluczowych negocjacjach z klientami. Czym różni się stanowisko koordynatora od kierownika? Co jeszcze należy do obowiązków koordynatora?
źródło: Pixabay, www.biznesinfo.pl
Koordynator. Główne obowiązki
Sama nazwa „koordynator” wskazuje, że do głównych obowiązków osoby zatrudnionej na tym stanowisku należy czuwanie nad prawidłową pracą zespołu. Koordynator jest odpowiedzialny za nadzór wykonywanych przez zespół prac. W przypadku wystąpienia uchybień to właśnie osoba pracująca jako koordynator powinna przedstawić uwagi i wskazówki. Koordynator powinien monitorować działanie zespołu, by osoby, których pracę sprawdza, wykonywały czynności jak najbardziej efektywnie. Koordynator to stanowisko specjalistyczne, a więc zatrudniona na nim osoba powinna cechować się niezbędnym doświadczeniem i zdolnościami komunikacyjnymi oraz interpersonalnymi. Niezbędne dla skutecznego monitorowania pracy jest również wysoko rozwinięte myślenie analityczne. Wśród podstawowych obowiązków koordynatora znajdują się:
- kompleksowa koordynacja projektów,
- planowanie codziennej pracy zespołu,
- troska o prawidłowy przepływ informacji,
- pilnowanie terminów,
- kooperacja z innymi działami,
- prowadzenie dokumentacji.
Koordynator często jest również odpowiedzialny za raportowanie przebiegu pracy zespołu przed przełożonymi, np. zarządem.
Koordynatorzy. Branże, stanowiska i sektory
Zgodnie z zapisem Kodeksu pracy, pracodawca ma obowiązek zatrudnienia koordynatora sprawującego nadzór nad bezpieczeństwem i higieną pracy wszystkich pracowników. Ponadto w wielu branżach obecność koordynatora okazuje się niezbędna. Przede wszystkim należy wspomnieć o koordynatorach działów sprzedaży, którzy odpowiedzialni są za skuteczne generowanie zysków przez zespół. Koordynatorzy potrzebni są obecnie niemal we wszystkich obszarach gospodarki. Osoby na tym stanowisku są zatrudnione w przedsiębiorstwach, w których zachodzi potrzeba ciągłego zarządzania zespołem i nadzorowania poszczególnych pracowników. Koordynatorzy pracują w firmach produkcyjnych, handlowych, usługowych, call center, a także firmach technologiczno-informatycznych.
Koordynator. Niezbędne wymagania, doświadczenie i cechy osobiste
Oczywistym jest, że do rzetelnego wykonywania obowiązków na stanowisku koordynatora potrzebne jest wcześniejsze doświadczenie, a także umiejętność zarządzania zespołem i wysoko rozwinięta zdolność myślenia analitycznego. Koordynator musi legitymować się też odpowiednim wykształceniem, zwykle z zakresu ekonomii lub zarządzania. Osoba koordynująca prace zespołu musi ponadto posiadać dogłębną wiedzę o branży, a w związku z częstymi kontaktami międzynarodowymi w wielu przedsiębiorstwach na stanowiskach koordynatora coraz częściej wymagana jest również znajomość języka angielskiego.
Bardzo ważna jest też odporność na stres i gotowość do pracy w wymiarze nadliczbowym. Dobry koordynator musi również wiedzieć, jak doskonale zorganizować swoją pracę i podległego mu zespołu, oraz liczyć się z wykonywaniem zadań pod presją czasu. Co oczywiste, koordynator musi liczyć się z różnymi charakterami członków koordynowanego przez niego zespołu, w związku z czym wiedza z zakresu psychologii i umiejętność rozwiązywania problemów jest dodatkowym atutem na tym stanowisku. Szczegółowy zakres obowiązków koordynatora różni się w zależności od branży, sektora czy przedsiębiorstwa....
autor: Tomasz Majta