20 luty 2023
źródło: obpon.pl
Ruch
i taniec osób z niepełnosprawnościami do drugiej połowy XX wieku traktowano
jako dodatek do procesu rehabilitacji oraz element integracji społeczności
dotkniętej różnego rodzaju chorobami. W drugiej połowie XX wieku popularność
zaczął zdobywać taniec integracyjny. Bazował on na tańcu towarzyskim, w którym
co najmniej jedna osoba w parze poruszała się na wózku inwalidzkim. Od 1977
roku zaczęto organizować turnieje w tej dziedzinie, rozważano również opcję
włączenia tej kategorii do dyscyplin paraolimpiady. "Równolegle rozwijał
się taniec modernistyczny wykonywany przez osoby niepełnosprawne. Czynił to
instruktor tańca Hilde Holger. W 1968 roku wystawił on pierwszy spektakl, w
którym udział wzięły osoby z niepełnosprawnością intelektualną, a pośród jego
uczniów był Wolfgang Stange, który założył pierwszy zespół zrzeszający tancerzy
z niepełnosprawnością - Amici Dance Theatre Company.
Kiedy
w przestrzeni teatru pojawili się tancerze niepełnosprawni, tworząc na scenie
spektakle taneczne z uznanymi w pełni sprawnymi tancerzami wśród ówczesnych
krytyków wzbudziło to mnóstwo emocji. Wielu z nich wyrażało mocno niepochlebne
recenzje, uważali że jest to „przegląd dziwolągów”, „sztuka ofiar”. Pisali o
widocznych u tancerzy niesprawnościach, takich jak amputowane kończyny czy
poruszanie się o kulach lub na wózku. Na szczęście nie zraziło to ani nie
skłoniło do zaprzestania twórczych działań tancerzy i współpracujących
choreografów.
Obecne
zespoły mające w swoich szeregach osoby z niepełnosprawnościami wystawiają
spektakle jeżdżąc z nimi po całym świecie.
Jednym
z zespołów działających właśnie w taki sposób jest AXIS Dance Company, którego
repertuar obejmuje ponad sześćdziesiąt spektakli. Zespół ten zdobył również
siedem nagród Isadora Duncan Dance Awards.
Tancerze
AXIS Dance Company są wykształceni w kierunku tańca, a ich spektakle zdobywają
zarówno uznanie publiczności jak i krytyków. Tworzony przez nich repertuar to
samo w sobie wniesienie dużej wartości artystycznej w taki sposób, aby
spektakle AXIS Dance Company traktowane były na równi z baletami i spektaklami
tanecznymi, które to tworzone są przez zespoły zatrudniające wyłącznie w pełni
sprawnych tancerzy.
Twórcom
AXIS Dance Company zależy na tym, aby odejść od pewnego - niestety, dość
powszechnego w niektórych kręgach ludzi - wizerunku twórczości osób
niepełnosprawnych jako tej twórczości, która jest mniej wartościowa i tworzona
przez „biedne ofiary” jak określali ją kiedyś krytycy. Trzeba wiedzieć, że
niepełnosprawni twórcy bardzo często nie tylko przeszli taką samą edukację jak
osoby zdrowe, ale posiadają przy tym również zbliżone umiejętności techniczne,
które poszerzone są o umiejętność pokonywania pewnych ograniczeń w celu
uzyskania zbliżonego efektu.
Nie
da się ukryć, że rozwój tańca osób niepełnosprawnych pozwolił na odejście od
pewnego postrzegania ich wyłącznie przez pryzmat medyczny. Coś, co początkowo
było hybrydą nauk medycznych, socjologii zdrowia, psychologii i tańca z biegiem
czasu sprawiło, ze wyodrębnił się zarówno taniec integracyjny, taniec służący
różnego rodzaju terapii, jak i taniec będący najwyższą jakością techniki i
artystyzmu w wykonaniu osób z niepełnosprawnościami. Ogromną rolę odegrały
tutaj przemiany w tańcu, które dokonały się w XX wieku za sprawą rozwoju tańca
modernistycznego i postmodernistycznego. Przesunięta została granica wśród
widzów, a dodatkowo wprowadzenie osób na wózkach na scenę pozwoliło wyjść poza
postrzeganie ich tańca wyłącznie jako formy terapii, pozwoliło na stanie się
tancerzami. A ten niezwykle wysoki poziom techniczny można zauważyć oglądając
spektakle współczesnych zespołów, takich jak, wspomniany już wyżej AXIS Dance Company, czy też na przykład
Candoco Dance Company.
Tancerze
z takich zespołów pojawiający się na scenie, bez względu na to czy są
tancerzami w pełni sprawnymi, czy niepełnosprawnymi, prezentują bardzo wysoki
poziom techniczny tańca, wykonują ewolucje, które są niedostępne dla wielu
zdrowych ludzi, którzy nie zajmują się tańcem. To sprawia, że widz obserwujący
spektakl przestaje skupiać swoją uwagę na osobach z niepełnosprawnościami
motorycznymi, ponieważ te niepełnosprawności w pewnym sensie przestają istnieć.
Autor: Piotr Świerżewski, Redaktor WERBEO
16 kwiecień 2025
01 kwiecień 2025
20 marzec 2025
19 marzec 2025