Niepełnosprawni

Zmiany w deklaracjach składanych przez pracodawców do PFRON

04 listopad 2021

Z dniem 11 listopada br. zaczną obowiązywać przepisy określające nowe wzory formularzy składanych do PFRON. Specjalne rozporządzenie w tej sprawie zostało wydane przez Ministra Rodziny i Polityki Społecznej.

źródło: fot. pixabay

Rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 29 września 2021 r. w sprawie ustalenia wzorów deklaracji składanych Zarządowi Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych przez pracodawców zobowiązanych do wpłat na ten Fundusz – wprowadza nowe formularze deklaracji miesięcznych o wzorach: DEK-1-0, DEK-1-a oraz DEK-1-b. Ponadto niniejszym rozporządzeniem zostaną wprowadzone wzory deklaracji wpłat na PFRON: DEK-1-u   (dotyczącej korzystania z obniżenia wpłat), DEK-2-a, DEK-2-b, DEK-2-u, DEK-W, DEK-R (deklaracji rocznej) i DEK-Z (deklaracji ewidencyjnej).

W związku z wejściem w życie nowych regulacji, tracą moc przepisy dotychczas obowiązujące w tej kwestii, tj. zawarte w  analogicznym rozporządzeniu MRiPS z 30 grudnia 2020 r. (Dz.U. z 2021 r. poz. 49).
Stare formularze wciąż w użyciu

Przy czym z przepisów przejściowych nowego rozporządzenia wynika, że za okresy sprawozdawcze do stycznia 2021 roku włącznie, deklaracje DEK-1-0, DEK-1-a, DEK-1-b, DEK-1-u, DEK-2-a, DEK-2-b, DEK-2-u, DEK-W i DEK-Z składa się według wzorów określonych w przepisach dotychczasowych, tj. w ww. rozporządzeniu z 30 grudnia 2020 r. To samo dotyczy deklaracji rocznych DEK-R za okresy sprawozdawcze do 2020 roku (§ 2 rozporządzenia).
Treść nowych przepisów pozwala również na to, aby w okresie 4 miesięcy od dnia ich wejścia w życie (tj. do marca 2022 roku) deklaracje DEK-1-0, DEK-1-a, DEK-1-b, DEK-1-u, DEK-2-a, DEK-2-b, DEK-2-u, DEK-W, DEK-Z za okresy sprawozdawcze począwszy od lutego 2021 roku – były składane według wzorów określonych w przepisach dotychczasowych.

 Uzasadnienie zmian w przepisach

Jak wynika z uzasadnienia projektu omawianego rozporządzenia, konieczność wprowadzenia nowych regulacji wynika z wejścia w życie ustawy z 21 stycznia 2021 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 159). Ustawą zmieniającą m.in. zmodyfikowano zasady korzystania z tzw. ulgi dostępnościowej. Rozwiązanie polegające na zmianie umiejscowienia tej ulgi w przepisach, a także sposobu składania przez pracodawców zawiadomień do PFRON, spowodowało także konieczność modyfikacji używanych do tego celu formularzy. Wskazując na możliwość składania przez pracodawców przez pewien okres deklaracji na dotychczasowych formularzach, autorzy projektu wyjaśnili, że zostało to podyktowane koniecznością zapewnienia 3-miesięcznego okresu na wdrożenie zmian w systemie e-PFRON2....


autor: Mariusz Olech

źródło: www.portalfk.pl