10 lipiec 2024
Warto dodać, że pracownicy obsługi naziemnej oraz członkowie
załogi samolotu nie mają obowiązku pomagać np. w przyjmowaniu leków czy podczas
spożywania posiłków. Jeżeli ktoś potrzebuje wsparcia przy takich czynnościach,
powinien podróżować w asyście opiekuna.
Może się jednak zdarzyć, że osobie z niepełnosprawnością
odmówi się prawa do podróży samolotem, jednak tylko wtedy, gdy stoją za tym
kwestie bezpieczeństwa lub infrastruktury. Np. niektóre maszyny mogą być zbyt
małe, by zabrać na pokład wielkogabarytowy wózek inwalidzki.
WizAir, jedna z popularnych linii lotniczych, oferuje pomoc
specjalną dla osób, które takiej pomocy wymagają. Na stronie internetowej firmy
czytamy, że chęć skorzystania z pomocy można zgłosić online (podczas
dokonywania rezerwacji) lub telefonicznie - na co najmniej 48 godzin przed
odlotem - pod numerem +48 32 213 29 16. Warto też stawić się na 2 godziny przed
odlotem w specjalnym punkcie terminala, gdzie udzielane jest wsparcie dla osób
z niepełnosprawnościami.
Przewoźnik lub kierownik stacji może poprosić, by osoba
wymagająca asysty na dworcu stawiła się w wyznaczonym punkcie maksymalnie na
godzinę przed odjazdem pociągu. Zazwyczaj jednak jest to pół godziny. Jeśli
ktoś zgłosi potrzebę pomocy później niż na 24 godziny przed planowaną podróżą,
pracownicy kolei powinni dołożyć wszelkich starań, by udzielić odpowiedniej
pomocy.
W uzasadnionych przypadkach osoba z niepełnosprawnością może
zostać poproszona, by towarzyszył jej opiekun. Wówczas jednak (zgodnie z
europejskim prawem) opiekun podróżuje za darmo i powinien mieć miejsce w
bezpośrednim sąsiedztwie swojego podopiecznego. Oczywiście podróżującemu może
towarzyszyć pies asystujący.
Tutaj ważna uwaga dla wybierających się w zagraniczną podróż.
W niektórych krajach wymagany czas zgłoszenia potrzeby wsparcia to 36 godzin
przed terminem podróży, a nie 24.
Ale wróćmy jeszcze na nasze podwórko. Niestety nie wszystkie
polskie dworce dostosowane są do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Nie na
wszystkich też oferowana jest pomoc asystentów. Listę dworców oferujących takie
usługi znaleźć można na stronie https://www.pkp.pl/pl/bez-barier.
W przypadku kolei również jedynymi przyczynami, które mogą
uzasadnić odmowę prawa do podróży, są kwestie związane z bezpieczeństwem. To
sytuacje, w których skład pociągu lub infrastruktura dworca uniemożliwiają zapewnienie
bezpieczeństwa. Są to jednak skrajne przypadki. W praktyce np. pracownicy PKP
InterCity mogą pomóc w ustaleniu, które pociągi nadają się do podróży dla osób
na wózkach. Przewoźnik oferuje też specjalną wyszukiwarkę połączeń
dostosowanych do potrzeb osób z ograniczoną sprawnością ruchową. Pociągi
wyposażone w windy i platformy oraz miejsca dostosowane dla wózków (odpowiednio
szerokie) oznaczone są specjalnym symbolem na rozkładach jazdy.
Zgodnie z przepisami obowiązującymi w UE, osoba z niepełnosprawnością
ma prawo do bezpłatnej pomocy związanej z podróżą autobusem lub autokarem,
jeśli jest to dłuższa podróż, a więc na odcinku co najmniej 250 km. Pomoc taka
obejmuje wsiadanie i wysiadanie z pojazdu oraz wsparcie w poruszaniu się po
niektórych terminalach.
Potrzebę korzystania z pomocy należy zgłosić przewoźnikowi
(lub pracownikom terminalu) na co najmniej 36 godzin przed planowaną podróżą.
Osoba chcąca skorzystać z asysty może zostać poproszona, by stawić się w
wyznaczonym punkcie na godzinę przed odjazdem autobusu.
Osobie tej może jak najbardziej towarzyszyć pies asystujący.
Jeżeli przewoźnik uzna, że jedynie obecność opiekuna może zagwarantować osobie
z niepełnosprawnością bezpieczeństwo i komfort podróży – powinien zaoferować
bezpłatny przejazd opiekunowi tej osoby.
Ze względu na to, że w Polsce transport autobusowy obsługuje
wielu przewoźników, trudno byłoby tu omówić zasady obowiązujące u każdego z
nich. Weźmy więc dla przykładu FlixBus, która to firma chwali się, że jest od
dawna przyzwyczajona do podróżujących w asyście psów przewodników lub na
wózkach.
Jeżeli pasażer jest w stanie wsiąść do pojazdu i z niego
wysiąść – może korzystać ze wszystkich połączeń tego przewoźnika. Jeśli jest to
osoba korzystająca z wózka, wózek musi zostać złożony i umieszczony w
bagażniku. Jedynie część pojazdów używanych przez tę firmę jest dostosowana do
tego, by można było jechać z wózkiem na pokładzie. O tym, czy na danej linii
jeździ odpowiedni pojazd można się dowiedzieć, dzwoniąc na infolinię przewoźnika:
+48 22 307 93 34.
Generalnie rzecz biorąc, regulacje unijne określają pewne
ogólne ramy dotyczące uprawnień i udogodnień, z których mogą korzystać
podróżujące osoby z niepełnosprawnościami. Szczegóły mogą jednak różnić się i w
poszczególnych krajach i u poszczególnych przewoźników. Planując podróż, warto
więc sprawdzić, jak to wygląda w konkretnym przypadku. Jeżeli chcemy skorzystać
z pomocy, pamiętajmy o tym, by zgłosić ten fakt odpowiednio wcześnie. Na pewno
ułatwimy wówczas życie i sobie i ludziom, którzy tej pomocy będą nam udzielać.
Autor: Juliusz Koczaski, Redaktor WERBEO
Prawo
Renta szkoleniowa na okres wsteczny. Czy to możliwe?
Biznes
Słowa, słowa, a gdzie konkrety?
Kariera
Obopólne korzyści z racjonalnych udogodnień
22 styczeń 2025
21 styczeń 2025
14 styczeń 2025
10 styczeń 2025