Kariera
Wszędzie ta elastyczność – w domu, w pracy, w biurze, w rekrutacji
15 październik 2020
Niestety praca zdalna niesie ze sobą ryzyka, a całkowita wirtualizacja kontaktów służbowych nie jest dobrym pomysłem. Tracimy to, co trudno odtworzyć w przestrzeni wirtualnej – wymianę informacji ad hoc, iskrę kreatywności, która bierze się z tego, że ludzie razem w jednej przestrzeni nawiązują ze sobą relacje, buduje się więź - uważa Monika Rajska-Wolińska, partner zarządzająca Colliers International w Polsce.
źródło: fot. pixabay, www.pulshr.pl
- Kiedy w połowie marca w Polsce ogłoszono stan epidemii,
firmy musiały z dnia na dzień przenieść się z biur do domów. W wielu
przypadkach ten manewr pozwolił uniknąć najgorszego.
- Praca zdalna stała się dominującym modelem funkcjonowania w
większości przedsiębiorstw w naszym kraju i na świecie. Eksperci są
zgodni, że pozostanie stałym elementem w zarządzaniu i na rynku pracy.
- Wiele organizacji funkcjonuje w tym modelu z powodzeniem.
Pojawiają się jednak wątpliwości, czy home office jest dobrym
rozwiązaniem na stałe. Obok blasków widać już rozległe cienie.
- Kiedy w połowie marca w Polsce ogłoszono stan epidemii,
firmy musiały z dnia na dzień przenieść się z biur do domów. W wielu
przypadkach ten manewr pozwolił uniknąć najgorszego.
- Praca zdalna stała się dominującym modelem funkcjonowania w
większości przedsiębiorstw w naszym kraju i na świecie. Eksperci są
zgodni, że pozostanie stałym elementem w zarządzaniu i na rynku pracy.
- Wiele organizacji funkcjonuje w tym modelu z powodzeniem.
Pojawiają się jednak wątpliwości, czy home office jest dobrym
rozwiązaniem na stałe. Obok blasków widać już rozległe cienie.
Jak wynika z raportu Devire, blisko 7 na 10 firm, które dotychczas nie oferowały możliwości pracy zdalnej, zdecydowało się na taki krok po wybuchu pandemii COVID-19 (deklaruje w badaniu 67 proc. przedsiębiorców). Oznacza to, że trzykrotnie zwiększyła się liczba firm, które przeszły na pracę zdalną.
Wśród branż najbardziej dostosowanych do obecnej sytuacji znalazły się nieruchomości oraz IT i telekomunikacja. Tutaj blisko 9 na 10 firm deklaruje, że dało możliwość pracy zdalnej swoim pracownikom. W najgorszej sytuacji są handel, administracja publiczna, transport, spedycja i logistyka, a także motoryzacja i lotnictwo, gdzie w sposób oczywisty w wielu przypadkach praca z domu jest niemożliwa.
Praca zdalna na taką skalę, jak w ostatnich miesiącach sprawiła, że zaczęliśmy zadawać sobie pytania o sens przestrzeni biurowej. Technologie powodują, że pracownicy nie są już związani z jedną lokalizacją, a lockdown nauczył wszystkich nowego trybu działania.
Z pewnością nie ma już powrotu do typowej pracy biurowej od 9 do 17 pięć dni w tygodniu, jednak wpływ całkowitej wirtualizacji pracy i kontaktów służbowych na kreatywność i morale zespołu jest dyskusyjny. Home office oferuje zdecydowanie mniej możliwości interakcji i nawiązywania kontaktów z koleżankami i kolegami.
Ciemne strony pracy zdalnej
Już kilka lat temu profesor Timothy Golden, psycholog i koordynator obszaru zarządzania przedsiębiorstwem i organizacją w Rensselaer Polytechnic Institute w Troy w stanie Nowy Jork, w swoich badaniach przekonywał, że praca zdalna powoduje izolację społeczną i zawodową, mniejsze możliwości wymiany informacji oraz zacieranie się granic między życiem zawodowym a osobistym....
autor: Katarzyna Domagała-Szymonek