Kariera

Przywództwo 5.0. Oto cechy, jakie powinien mieć dobry lider

21 wrzesień 2021

Lojalność, umiejętność pracy w zespole, umiejętność słuchania, szacunek do siebie nawzajem, to kompetencje i cechy, które powinien posiadać dobry "przywódca" firmy. W czasie pandemii ich rola jeszcze bardziej nabrała na znaczeniu.

źródło: fot. Pixabay

Kiedy objęłam stanowisko prezesa Anwilu, na jednym ze spotkań podeszła do mnie i zadała mi takie pytanie: „skoro kobieta została prezesem spółki chemicznej, to należy rozumieć, że kobiety będą częściej awansowały”. Odpowiedź na nie mogła być tylko jedna, kompetencje nie mają płci – opowiada Agnieszka Żyro, prezes Anwil.

Prezes spółki chemicznej podkreśla, że kompetencje i cechy, które są na wagę złota to lojalność, umiejętność pracy w zespole, umiejętność słuchania, szacunek do siebie nawzajem.


  - Niestety trzeba uczciwie powiedzieć, że brakuje nam tego. Dlatego powinniśmy budowa wizerunek lidera nastawionego na relacje, empatycznego i umiejącego słuchać swoich pracowników – podkreśla prezes Anwilu. – Bo każdy z nas jest inny, za każdym z nas stoi inna historia, nieraz problematyczna. Do mnie często przychodzą pracownicy i opowiadają o swoich problemach, dlatego powinniśmy dążyć do przywództwa opartego na szacunku - przyznaje.

Anna Rulkiewicz, prezes Lux Medu i prezes Pracodawców Medycyny Prywatnej mówiąc o kompetencjach, jakie dziś powinien mieć dobry "przywódca" firmy, również wskazuje na umiejętność pracy w zespole, ale rozumianą inaczej niż wymiana doświadczeń między kolegami z działu.

  - Praca w zespole rozumianym tradycyjnie to jedno, ale pandemia pokazała, że wychodzenie poza ten standardowy zespołu, sięganie po doświadczenie i wiedzę ludzi z innych działów przynosi bardzo pozytywne efekty - uważa prezes Lux Medu.

Zaznacza też, że dziś każdy powinien znać pojęcie "przywództwa empatycznego". - Pandemia spowodowała wiele problemów w życiu naszych pracowników. Zamknęliśmy się w domach, zamknęliśmy się w sobie, a to nasiliło problemy psychiczne. Musimy więc słuchać pracowników, słuchać tego, co mówią. Musimy pozwolić na popełnianie większej liczby błędów, bo na nich się uczymy. Musimy zaufać naszym pracownikom - zaznacza Agnieszka Żyro.

Materiał powstał podczas debaty "Przywództwo 5.0 - kluczowe kompetencje liderek przyszłości" zorganizowanej w ramach XIII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach....


autor: KDS

źródło: www.pulshr.pl