Praca

Jak napisać skuteczne ogłoszenie o pracę?

31 maj 2023

Treść oferty pracy ma olbrzymi wpływ na skuteczność rekrutacji pracownika. Od informacji podanych w ogłoszeniu zależy, czy kandydat odpowie na Twój anons. Dobrze napisane ogłoszenie rekrutacyjne przyspieszy zatrudnienie pracownika. Zaoszczędzi także Twój czas na etapie selekcji zgłoszeń i rozmów z kandydatami. Sprawdź, co powinno się znaleźć w treści ogłoszenia o poszukiwaniu pracownika.

źródło: Canva.pl

  • Podaj najważniejsze informacje o pracodawcy – zbuduj zaufanie do Twojej oferty pracy
  • Wylistuj codzienne zadania i obowiązki pracownika, aby kandydaci mogli sprawdzić, czy podołają oferowanej pracy
  • Wskaż wymagania od kandydata w podziale na niezbędne i mile widziane
  • Podaj miejsce prace
  • Opisz szczegółowo warunki zatrudnienia (wynagrodzenie, premie, rodzaj umowy, godziny pracy, benefity pozapłacowe)
  • Pisz konkretnie i używaj prostego języka. Zadbaj o kompletne informacje. Na koniec sprawdź poprawność językową.


Skuteczne ogłoszenie – co to oznacza?

Zanim zaczniesz pisać ogłoszenie o pracę, zastanów się, co dokładnie jest Twoim celem. Zależy Ci na dużej ilości odpowiedzi na ofertę pracy? A może wystarczy Ci kilku kandydatów precyzyjnie spełniających wymagane kryteria?

Jeżeli chcesz otrzymać wiele CV, podaj tylko naprawdę niezbędne wymagania. Chociaż duża ilość zgłoszeń może dać złudzenie większego wyboru, w praktyce wpłynie na czas, jaki poświęcisz na przeglądanie nietrafionych CV.

Treść ogłoszenia ma nie tylko pomóc Ci w znalezieniu kandydatów do pracy w Twojej firmie, ale też usprawnić kolejne kroki rekrutacji. Postaraj się zatem, aby Twoje ogłoszenie pełniło funkcję pierwszego filtra, który sprecyzuje, kogo dokładnie szukasz i tym samym „odsieje” osoby niespełniające wymagań na dane stanowisko.



Jak napisać ogłoszenie o pracę?

Co powinno się znaleźć w treści ogłoszenia o poszukiwaniu pracownika – krok po kroku.


a. Przedstaw swoją firmę

Czym wyróżnia się Twoja firma?

Podanie informacji o firmie buduje zaufanie do ogłoszenia o pracę oraz zwiększa szansę na pozyskanie właściwego pracownika. Napisz, jak długo firma istnieje na rynku oraz jakiego rodzaju usługi oferuje. Opisz również, co wyróżnia ją na tle innych pracodawców, jakie są jej osiągnięcia oraz jakie daje możliwości rozwoju swoim pracownikom. Dla kandydatów coraz częściej liczy się bowiem to, dla kogo pracują. Opis firmy buduje także jej wiarygodność. Coraz więcej osób nie chce przekazywać swoich danych osobowych, nie wiedząc kto i jak będzie z nich korzystał.

Gdzie zlokalizowana jest Twoja firma?

Z badań przeprowadzonych przez Pracuj.pl wynika, że kandydaci zdecydowanie częściej aplikują na ogłoszenia o pracę, w których podana jest lokalizacja firmy. Wynika to z potrzeby ograniczenia czasu poświęcanego na transport. Dlatego warto podać w ogłoszeniu nie tylko lokalizację, ale także podkreślić bliskość przystanków metra, autobusu czy wjazdu na drogę szybkiego ruchu.


b. Określ oczekiwania wobec przyszłego pracownika

Zacznij od krótkiej, ale szczegółowej informacji o wymaganiach w stosunku do kandydata. Weź pod uwagę:

  • wymagany stopień edukacji lub kierunek studiów,
  • umiejętności potwierdzone ukończeniem kursu lub certyfikatem,
  • znajomość języków obcych,
  • doświadczenie na podobnym stanowisku i oczekiwany staż pracy,
  • znajomość konkretnych programów komputerowych,
  • doświadczenie w określonej branży,
  • posiadanie prawa jazdy.

Te najważniejsze, bez których pracownik nie będzie w stanie prawidłowo realizować swoich obowiązków, wyszczególnij na początku. Z kolei kompetencje „mile widziane” oddziel wyraźnie od niezbędnych i podaj w drugiej kolejności. Możesz wspomnieć, jakiego typu osobowości szukasz oraz jakie cechy charakteru sprawdzą się w Twoim zespole.

Pamiętaj jednak, że zbyt rozbudowana lista wymagań w ogłoszeniu może odstraszyć część kandydatów. Dlatego wskaż tylko te oczekiwania, które będą przydatne w codziennej pracy.

Podaj także nazwę stanowiska, która pasuje do opisanych przez Ciebie wymagań. Na koniec opisz zakres obowiązków oraz specyfikę pracy na danym stanowisku. Dzięki temu kandydaci wyobrażą sobie, czym będą się zajmować i czy mają szansę sprawdzić się w powierzonych im zadaniach.


c. Przedstaw warunki zatrudnienia

Jakie obowiązki będzie mieć pracownik?

Opisz typowe zadania i obowiązki na oferowanym stanowisku pracy. W przypadku rekrutacji specjalisty lub eksperta określ także poziom samodzielności i obszar odpowiedzialności. Dzięki takim informacjom kandydaci łatwiej sobie wyobrażą, czy sprawdzą się w nowej pracy.

Jakie wynagrodzenie oferujesz?

Badania przeprowadzone przez Pracuj.pl pokazują, że informacja o wynagrodzeniu jest jedną z kluczowych informacji dla osób ubiegających się o pracę. Podanie wysokości wynagrodzenia w ogłoszeniu pełni dwie funkcje. Z jednej strony zachęca kandydatów do wysyłania zgłoszeń, a z drugiej odsiewa osoby, które mają wyraźnie większe oczekiwania. Jeżeli nie chcesz wskazać konkretnej kwoty, rozważ podanie wynagrodzenia w postaci „widełek” z wartościami: minimalną i maksymalną. Takie rozwiązanie sprawdza się, jeśli np. poziom zarobków uzależniasz od kompetencji kandydata.

Jaką formę zatrudnienia oraz wymiar pracy oferujesz?

Atrakcyjność wynagrodzenia jest powiązana z wymiarem czasu pracy oraz formą zatrudnienia. Dlatego podaj w ogłoszeniu, w jakich godzinach oferujesz pracę oraz jaką umowę planujesz podpisać z pracownikiem.

Co Cię wyróżnia?

Pamiętaj, że większość kandydatów, którzy przeglądają oferty pracy, jest obecnie zatrudniona. Aby chcieli zaryzykować zmianę posady, Twoje ogłoszenie musi przekonać ich, że nowa praca lepiej zrealizuje ich potrzeby. Wbrew pozorom nie tylko atrakcyjniejszy rodzaj umowy czy lepsza płaca mogą przekonać do zmiany pracodawcy. Motywatory zależą od wielu czynników np. wieku pracownika, osobowości, zawodu. Dlatego ważne jest, abyś dopasował argumentację do oferowanego stanowiska.

Benefity pozapłacowe, które mogą przekonać kandydata do wysłania zgłoszenia na Twoje ogłoszenie, to na przykład:

  • możliwość pracy zdalnej,
  • elastyczne godziny pracy,
  • dofinansowanie udziału w szkoleniach, kursach i konferencjach branżowych,
  • możliwość uczenia się od bardziej doświadczonych współpracowników,
  • możliwość awansu,
  • profesjonalne narzędzia pracy, np. laptop, telefon, samochód służbowy,
  • herbata, kawa, ekspres do kawy w firmowej kuchni,
  • dofinansowanie posiłków, stołówka firmowa,
  • prywatna opieka medyczna,
  • ubezpieczenie na życie,
  • dofinansowanie zajęć sportowych,
  • zniżki na firmowe produkty i usługi,
  • spotkania integracyjne,
  • służbowy telefon do użytku prywatnego,
  • służbowy samochód do użytku prywatnego,
  • brak dress code’u,
  • bezpłatna odzież ochronna,
  • zakwaterowanie,
  • transport do pracy, dofinansowanie dojazdów do pracy,
  • parking dla pracowników.

Możesz także skorzystać ze wzorów ogłoszeń o pracę na konkretne stanowiska. We wzorach ogłoszeń znajdziesz m.in. przykładowe zestawy opisów stanowisk, obowiązków oraz wymagań. Korzystając z przykładowego wzoru możesz pobrać go w formacie Word lub przekopiować i dostosować do własnych potrzeb poszczególne elementy oferty,  następnie w kilku krokach dodać ogłoszenie na Pracuj.pl



Sprawdź, czy w ogłoszeniu niczego nie brakuje

Zanim opublikujesz ofertę, spróbuj sobie wyobrazić, jaka byłaby Twoja reakcja na ogłoszenie o takiej treści.

  • Czy brakuje Ci odpowiedzi na istotne pytania?
  • Czy chętnie wysłałbyś zgłoszenie?
  • Czy wiedziałbyś, jak to zrobić – e-mailem, za pomocą formularza online czy telefonicznie?
  • Czy wiesz, jakich dokumentów oczekuje pracodawca – CV, list motywacyjny, samo zgłoszenie z danymi kontaktowymi?

Na koniec sprawdź poprawność językową i gramatyczną. Upewnij się, czy ogłoszenie jest napisane językiem zrozumiałym dla kandydata.



Podsumowanie – jak napisać ogłoszenie rekrutacyjne?

Dobrze napisane ogłoszenie o pracy ułatwi Ci znalezienie odpowiedniego kandydata w późniejszych etapach rekrutacji. W tym celu podaj najważniejsze informacje o firmie, opisz zakres obowiązków poszukiwanego pracownika, wskaż zakres wymagań od kandydatów i na koniec zaprezentuj warunki zatrudnienia. Postaraj się wyróżnić na tle innych anonsów, np. za pomocą benefitów pozapłacowych, które przedstawią Twoją firmę jako atrakcyjne miejsce do pracy. Zadbaj o kompletność informacji i prosty język.





Źródło informacji: poradydlafirm.pracuj.pl