11 lipiec 2024
Od 2012 r. w Polsce notujemy stałe spadki liczby ludności. W latach 2011-2022 populacja naszego kraju zmalała o 2%. To aż 772,1 tys. Kryzys przyspiesza, o czym świadczy fakt, że ponad 60% tej wartości stanowił ubytek odnotowany w latach 2020 r. (o 294,0 tys.) oraz w 2021 r. (o 180,9 tys.). Nasze społeczeństwo można określić mianem starzejącego się
Nasze społeczeństwo można określić mianem starzejącego. Prognozy GUS na lata 2025-2060 przewidują, że populacja Polski będzie stale się zmniejszać. Do 2040 r. liczba ludności spadnie do 35,3 mln, a do 2060 r. – 30,9 mln.
Od lat Polaków rodzi się mniej niż umiera. Jak wynika z danych Eurostatu za 2022 r., nasz kraj zajmuje niechlubne piąte miejsce w UE pod względem najniższego wskaźnika dzietności.
Rynek musi jakoś uzupełnić deficyt spadających rąk do pracy. Skoro maleje liczba młodych pracowników, musi wydłużyć się okres aktywności zawodowej osób starszych. A to skutkuje tym, że na rynku pracy zaczną przeważać zespoły multigeneracyjne. Będą ze sobą współpracować nawet 4 pokolenia. Milenialsi, X, Y i Baby Boomers. Jak wynika z badań Open GI Test zrealizowanych w ramach projektu Gen4Gen już obecnie 69% firm posiada 3 pokoleniowe zespoły. Wykrusza się także ilość firm, w których dominuje jedno pokolenie. Takie deklaracje złożyło około 20% respondentów.
Ci pracownicy, którzy już dziś pracują w międzypokoleniowych zespołach, próbują się odnaleźć w relacjach z ludźmi o innych doświadczeniach pokoleniowych, światopoglądzie i podejściu do pracy. Różnych kompetencjach i potrzebach. Choć firmy deklarują, że wiążą się z tym pewne wyzwania, zespoły multigeneracyjne mają pozytywny wpływ na poprawę wskaźników biznesowych.
Nie ma ucieczki przed wielopokoleniowymi zespołami. Należy więc zaplanować strategię uwalniającą ich potencjał, dla poprawy wyników operacyjnych, ale i dla wewnętrznych zysków organizacji, takich jak silniejszy wizerunek pracodawcy, poprawa relacji i wzrost zadowolenia pracowników z miejsca pracy.
Dobrym kierunkiem na rozwój biznesu dzięki różnorodnym wiekowo zespołom jest promowanie wymiany wiedzy między pracownikami na różnych szczeblach. Działania takie podejmuje 75% firm biorących udział w badaniu Gen4Gen. Dodatkowo taka aktywność rezonuje społecznie, bo dzięki niej firma jest postrzegana jako odpowiedzialna i realizująca tak promowaną obecnie politykę zrównoważonego rozwoju – zapewnia Waldemar Olbryk, inicjator projektu.
Kluczowe jest więc podkreślanie tego, co łączy, zamiast dzieli. W tym celu niezbędne jest zrozumienie i uwzględnienie systemów wartości i oczekiwań każdego z pokoleń. Promocja współpracy i wzajemnego zrozumienia, wymiany doświadczeń to klucz do innowacyjności. Firmy gotowe wdrażać odkrywcze pomysły stają się bardziej dynamicznymi, szybciej się rozwijają i zyskują przewagę nad konkurencją. Takie podejście wydaje się właściwe, aby zachować przewagę na rynku pracy przyszłości.
Prawo
Renta szkoleniowa na okres wsteczny. Czy to możliwe?
Biznes
Słowa, słowa, a gdzie konkrety?
Kariera
Obopólne korzyści z racjonalnych udogodnień
29 styczeń 2025
28 styczeń 2025
15 styczeń 2025
03 grudzień 2024