Praca

Najbardziej pożądany benefit

15 luty 2024

Nie będzie zaskoczeniem, gdy stwierdzimy, że benefity pozapłacowe zagościły na stałe w firmach jako standardowy dodatek do pensji, mający na celu pozyskanie utalentowanych specjalistów.


Ubezpieczenie i opieka medyczna, służbowe auto, dobry telefon i komputer,  ale także elastyczne godziny pracy czy nieco wyśmiewane owocowe czwartki, stały się kartą przetargową podczas rekrutacji, a także czynnikiem zmniejszającym rotację pracowników.

Z tego wabiki korzystają już nie tylko duże przedsiębiorstwa, ale także średnie, a nawet małe czy rodzinne firmy. Benefity są kluczowym narzędziem employer brandingu dla pracodawców, którzy nie mogą konkurować wysokością pensji lub częstymi podwyżkami. Pokochali je także polscy pracownicy.

A potwierdzają to badania, przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia, na zlecenie Enter The Code i przedstawione w raporcie: “Rola pracodawcy w czasach nieustannych zmian”. Zapytano Polaków o to, czy i w jakim stopniu, podczas poszukiwań pracy, zwracają uwagę na obecność benefitów. Aż 3 na 4 kandydatów przyznaje, że jest to dla nich kwestia istotna, a za kluczowy dodatek do wynagrodzenia uznaje je połowa ankietowanych.

Jakie profity skłaniają Polaków do przyjęcia posady? Najpopularniejszym, a zarazem najbardziej pożądanym benefitem jest opieka medyczna. Oferuje ją 35% pracodawców. Równie atrakcyjne są także elastyczne godziny pracy (32%) oraz ubezpieczenie na życie (28%). Dużym uznaniem pracowników cieszą się wszelkiego rodzaju przywileje z tak zwanego zakresu wellbeing, czyli dodatkowa pula dni płatnego urlopu wypoczynkowego, program ograniczania stresu w miejscu pracy, firmowa stołówka, darmowe przekąski (a jednak!).

Benefity związane ze zdrowiem – liczne korzyści dla obu stron

W obliczu kryzysu publicznej służby zdrowia i osławionych kolejek do specjalistów na NFZ, prywatna opieka medyczna idealnie wpisuje się w potrzeby polskiego pracownika. W przytaczanym badaniu 65% pracowników jasno deklaruje, iż zagwarantowany pakiet medyczny wpływa na ich zaangażowanie i motywację do pracy.

Nic dziwnego – NFZ podał ostatnio, że rekordzista w kolejce do okulisty czekał na wizytę aż 4047 dni, a oczekujących jest prawie 500 tys.!

Na popularność tego benefitu pozapłacowego składa się także narodowa przywara Polaków. Jesteśmy narodem, który często wręcz zamartwia się o zdrowie swoje i rodziny. Mimo to podstawowe badania wykonuje od 40 do 50% rodaków. Pakiet medyczny skłania więc do dbania o siebie bardziej.

W kontekście pracy szczególną rolę zaczyna odgrywać także profilaktyka zdrowia psychicznego. Choć obecnie nie ma obowiązku ujawniać powodu absencji, gdy prowadzono tego typu statystykę, na przestrzeni 2019 i 2020 roku, okazało się, że liczba zwolnień z tego tytułu wzrosła o 25%, a nieobecności wyniosły łącznie 27,7 mln dni! W interesie pracodawcy jest ograniczenie tej ilości, stąd w pakietach benefitów opieka psychologiczna (w tym on-line), ale i warsztaty i webinary mindfulness (techniki relaksacyjne, psychoedukacja na temat zarządzania stresem czy odwrotnie – efektywności w pracy).

Jednakże prywatna opieka medyczna gwarantowana w pracy przynosi także niekwestionowane profity pracodawcy, który – roztaczając nad pracownikami ochronny parasol profilaktyki i leczenia – może spodziewać się rzadszych absencji w pracy z powodu choroby. Ponadto przedsiębiorca finansujący część lub całość składki, może zaliczyć ten wydatek w koszty uzyskania przychodu.

Na pakiecie prywatnej opieki medycznej zyskują więc obie strony.

Idąc tym tropem, za równie idealny benefit Polacy uznają także prywatne ubezpieczenie na życie.  Według szacunków Polskiej Izby Ubezpieczeń, na koniec 1 kw. 2023 r. liczba osób posiadających prywatne ubezpieczenie zdrowotne wzrosła o 12,5 % do 4,3 mln. To iście imponujący wynik i, przypomnijmy,  tego typu benefit oferuje już 28% firm.

Agnieszka Kopaczewska-Lisek: Redaktor Werbeo