Kariera
Kontroferta dla pracownika - co to jest?
27 wrzesień 2021
Kontroferta dla pracownika - co to jest i w jakim celu się ją stosuje? Czy warto przyjąć kontrofertę?
źródło: fot. pixabay
Kontroferta w pracy - co to jest?
Jak wynika z raportu firmy rekrutacyjnej ManpowerGroup, obecnie w Polsce mierzymy się z największym od 15 lat niedoborem talentów na rynku pracy. Ponad 80% pracodawców deklaruje, że ma trudności ze znalezieniem odpowiednio wykwalifikowanych pracowników. Akceptacja oferty pracy nie jest więc wcale jednoznaczna z finalnym jej przyjęciem oraz nie oznacza zakończenia procesu rekrutacji. Kandydaci coraz częściej mogą liczyć na otrzymanie kontroferty, czyli – zgodnie z definicją słownikową – oferty korzystniejszej pod jakimś względem od innej.
Kto może otrzymać kontrofertę?
W dobie postępującej rewolucji technologicznej na znaczeniu zyskują kompetencje cyfrowe. Coraz bardziej pożądani na rynku pracy są również kandydaci dysponujący rozwiniętymi umiejętnościami miękkimi. Przedsiębiorcy zauważają, że w Polsce brakuje pracowników wykazujących się odpowiedzialnością, rzetelnością, logicznym oraz krytycznym myśleniem, zdolnościami analitycznymi, a także odpornością i elastycznością. Osoby, które dysponują wymienionymi kompetencjami, są więc szczególnie cenne dla pracodawców.
Ważne jest również, jaką branżę reprezentują kandydaci. Zgodnie z analizą ManpowerGroup „Niedobór talentów”, w kraju nad Wisłą najtrudniejsze do obsadzenia są stanowiska z obszaru logistyki, produkcji przemysłowej, IT, obsługi klienta oraz administracji. Przedstawiciele tych deficytowych zawodów mają największe szanse na otrzymanie kontrpropozycji, złożonej przez pracodawcę w celu zatrzymania ich w obecnej firmie lub przyciągnięcia do innej organizacji w trakcie trwających procesów rekrutacyjnych.
Oczekiwania kandydatów do pracy.
Jak zachęcić najlepszego kandydata do wyboru właśnie naszej organizacji spośród wielu innych wartościowych pracodawców? Niezaprzeczalnym kluczem do sukcesu jest profesjonalne i rzetelne przeprowadzenie procesu rekrutacyjnego, dzięki któremu pracodawca i pracownik będą mieli pewność, że ich decyzja o podjęciu współpracy jest słuszna. Należy również zadbać o to, aby oferta w obliczu innej nie straciła na atrakcyjności. Jak to zrobić?
W pierwszej kolejności rekruter powinien zweryfikować podstawowe potrzeby oraz oczekiwania organizacji względem kandydata, a następnie, podczas prowadzenia tak zwanego screeningu, skupić się na zbadaniu motywacji oraz kompetencji potencjalnych pracowników, tak aby wyłonić tych, którzy będą najlepiej dopasowani do nowej roli. Ważny jest regularny kontakt z osobami aplikującymi na dane stanowisko, realizowany na każdym etapie rekrutacji. Pozwoli on wzmocnić relację na poziomie kandydat – rekruter. Z badania ManpowerGroup „Dodaj do koszyka – kandydaci to też klienci” wynika, że osoby ubiegające się o pracę oczekują od potencjalnych pracodawców spersonalizowanego podejścia oraz dbałości o jakość obsługi klienta, którym w tym przypadku jest kandydat. Taką potrzebę wyraziło 67% kandydatów w Polsce i 50% ankietowanych na świecie. Wynik dla kraju nad Wisłą jest powyżej średniej globalnej, dzięki czemu plasujemy się na drugim miejscu w rankingu krajów, w których kandydaci chcieliby, aby aplikowanie na oferty pracy było równie łatwe, jak kupowanie w sieci. Wyższy wynik uzyskano tylko w Malezji (68%). Z innych, ogólnodostępnych badań dotyczących candidate experience również jednoznacznie wynika, że kandydat najchętniej wybiera ofertę firmy, która zagwarantowała mu profesjonalny, ale też przyjazny proces rekrutacji i która w ten sposób stała się dla niego „pracodawcą z wyboru”....
autor: Marta Tylak