Kariera

Bez umowy o pracę, zarabiają tylko, gdy pracują. Na urlop muszą odłożyć sami

29 wrzesień 2022

Dziś kurierzy, w Dniu Kuriera i Przewoźnika, mogą się spodziewać od swoich szefów podziękowań za pracę, życzeń, upominków. Jeśli brać pod uwagę skalę wzrostu rynku, który od dwóch lat bije rekordy, podziękowania powinny być szczególnie gorące, a życzenia wyjątkowo szczere.

źródło: Canva.pl

  • Jeżeli potwierdzą się prognozy wzrostu wartości polskiego rynku e-commerce, to wolumen przesyłek kurierskich w ciągu najbliższych kilku lat może wzrosnąć́ nawet do wartości rzędu 0,9-1 mld przesyłek.
  • - Uruchamiamy nowe lokalizacje, liczba przesyłek rośnie, więc liczba kurierów pracujących w naszych barwach i dostarczających paczki również - informuje Małgorzata Markowska, promotion & communication manager GLS Poland.
  • Kurierzy nie są pracownikami firm, pod szyldami których dostarczają paczki. W branży obowiązuje samozatrudnienie (formalnie w firmach, które są partnerami transportowymi marek kurierskich). Zarabia się wtedy, gdy się pracuje. Na urlop trzeba odłożyć z miesięcznych przychodów.

Według dorocznego raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej w 2021 roku segment przesyłek kurierskich zwiększył swoje przychody o niemal 1,4 mld zł, z 6,2 mld zł w roku 2020 do 8,2 mld zł, osiągając ponad 20-proc. tempo wzrostu, natomiast wolumen dostarczonych przesyłek wzrósł prawie o 141 mln sztuk w stosunku do 2020 roku (wzrost o 22,1 proc.), sięgając liczby 776 mln sztuk, co oznacza, że do rąk polskich adresatów każdego dnia trafiało w 2021 r. ponad 2 mln przesyłek kurierskich.

Przesyłki kurierskie stanowiły w 2021 roku aż 63,6 proc. wartości rynku pocztowego (12 mld 890,6 mln zł) oraz 40,1 proc. całego wolumenu usług pocztowych (1 mld 935,1 sztuk). Ale to właśnie ich przyrost sprawił, że ogólny wolumen usług pocztowych wzrósł o 3,2 proc. w 2021, rekompensując z nawiązką̨ niższe wolumeny pozostałych usług.

Rynek pompuje oczywiście wzrost obrotów e-commerce, które wystrzeliły w górę w czasie pandemii. Analitycy branży twierdzą, że tendencje wzrostowe, choć́ w skromniejszej dynamice niż̇ w latach 2020-2021, utrzymają̨ się także później, a polski rynek e-commerce przez najbliższe lata będzie rósł w tempie dwucyfrowym, co przekłada się także na adekwatne perspektywy wzrostu dla segmentu kurierskiego na rynku pocztowym.

Jeżeli potwierdzą się prognozy wzrostu wartości polskiego rynku e-commerce, to wolumen przesyłek kurierskich w ciągu najbliższych kilku lat może wzrosnąć́ nawet do wartości rzędu 0,9-1 mld przesyłek.




Czytaj więcej: pulshr.pl
Źródło informacji: pulshr.pl