Praca

Oko w oko z szefem

06 październik 2023

Każda osoba aktywna zawodowa jest zależna służbowo. Nawet jeśli jest się „szefem szefów”, to w większym lub mniejszym stopniu jest się z kimś powiązanym. Jak zatem ułożyć sobie relacje na linii szef-podwładny, podwładny-szef? Co zrobić, by zaproszenie na rozmowę przez zwierzchnika nie było odbierane z „pójściem na dywanik”? Jak zwierzchnik powinien zachowywać się w czasie spotkania? Odpowiedzi na te pytania nie są jednoznaczne, a wcielenie w życie konkretnych zasad nie jest proste, ale warto spróbować.



Wzajemny szacunek i zrozumienie

W miejscu pracy zazwyczaj wrze: każdy jest zajęty swoimi obowiązkami. Tych ostatnich zazwyczaj najwięcej mają osoby na stanowiskach kierowniczych, co wiąże się z permanentnym brakiem czasu. Jednak, chcąc być dobrym kierownikiem, należy znaleźć go na spokojną rozmowę z pracownikiem. Kierownik, który wzywa do siebie podwładnego, musi mieć świadomość, że zjawi się on poddenerwowany, nie wiedząc, w jakim celu został zaproszony na rozmowę. Nawet w przypadku, kiedy pracownik coś zawinił, zrobił błąd, nie warto zaczynać spotkania od ostrych słów. Najlepiej, by przekaz był jasny i merytoryczny. Wtedy łatwiej o wspólne zrozumienie, a przyjęcie krytyki ze strony przełożonego staje się mniej bolesne.


Ważny jest feedback
 
Przełożony zazwyczaj zleca i rozdziela zadania oraz nadzoruje ich realizację. Ogólnie przyjętą praktyką jest dawanie pracownikom informacji zwrotnej, czy polecenie zostało dobrze wykonane. Dzięki czemu szef wie, co dokładnie robią jego pracownicy: w czym są dobrzy, a jaka część pracy wymaga szczególnego nadzoru lub przeprowadzenia dodatkowego szkolenia. Natomiast pracownik otrzymując taką informację zwrotną wie, że jego praca zostaje zauważona i ewentualne błędy może natychmiast skorygować, co w dalszej perspektywie wpłynie na lepszą pracę całego zespołu.


Pytania i odpowiedzi

Szef musi być przygotowany na to, że pracownicy będą chcieli uzyskać od niego merytoryczne informacje. Może ich udzielać w różnoraki sposób: na zebraniach, podczas indywidualnych spotkań lub poprzez rozsyłany pocztą wewnętrzną newsletter. Brak informacji w firmie jest jednym z głównych czynników kryzysogennych. Dlatego warto wyprzedzać pewne zdarzenia, informując na bieżąco pracowników o istotnych dla firmy sprawach.
Oczywiście przełożony musi mieć czas, by odpowiedzieć na pytania i wątpliwości pracowników również podczas spotkań twarzą w twarz. Pozostawienie pracownika bez wyjaśnień ważnych dla niego kwestii, jest jedną z najgorszych rzeczy, jakie może zrobić zwierzchnik.    


Przygotuj się na krytykę

Jak już wyżej napisano, szef ma pełne prawo mieć zastrzeżenia do naszej pracy, o ile rzecz jasna mają one rzetelne potwierdzenie w rzeczywistości, a krytyka jest merytoryczna. Jednakowoż kierownik też jest tylko człowiekiem, popełniającym błędy i omylnym. Najlepiej, w przypadku pomyłki, stanąć z otwartą przyłbicą przed zespołem i przyznać się do błędu. Przyjmowanie słów krytyki nie jest proste, ale należy to robić ze spokojem. Na pewno nie można się obrażać i trzaskając drzwiami, wychodzić ze spotkania.


Opuszczam cię, szefie

Według badań DDI Frontline Leader Project 57% ankietowanych odeszło z pracy z powodu swojego managera. Oznacza to, że pracownik nie rezygnuje z pracy z powodu niekorzystnych warunków, ale z powodu złego kierownictwa. Dlatego warto mieć na uwadze budowanie pozytywnych relacji z pracownikami i wypracowanie standardów wzajemnej komunikacji. Takie postępowanie leży w interesie obu stron: menadżera i kierowanego przez niego zespołu.




Autor: Monika Łysek, Redaktor WERBEO