Praca
Jak naprawić błąd w pracy
03 listopad 2023
Tylko ten się nie myli, kto nic nie robi. Mimo że wszyscy znają to powiedzenie, to i tak popełnienie błędu w pracy kosztuje sporo nerwów i wiąże się ze stresem. Nie chodzi, o to, by w ogóle wyeliminować pomyłki z życia zawodowego, bo wszyscy jesteśmy ludźmi i każdemu zdarza się wpadka (nawet szefowi), ale by wyciągnąć wnioski i wprowadzić w tzw. plan naprawczy.
Odwaga w przyznaniu się do pomyłki
Bez względu na to, w jakiej branży pracujesz i na jakim stanowisku, błąd może się przydarzyć zawsze. Może on wynikać z przemęczenia, niedokładności, pośpiechu albo być spowodowany zakłóceniami komunikacyjnymi wewnątrz firmy: ktoś coś źle zrozumie, niedokładnie przekaże i błąd gotowy. Nawet, jeśli błąd nie do końca został popełniony z winy pracownika, to warto wziąć to "na klatę". Człowiek, któremu przypisuje się zrobienie błędu w pracy odczuwa pewną frustrację lub zakłopotanie, ale nie należy tracić czasu na jego rozpamiętywanie. Lepiej wykorzystać energię na właściwą reakcję. Przyznanie się do błędu przed współpracownikami świadczy o profesjonalizmie. O błędzie najlepiej powiedzieć w bezpośredni sposób, nie owijając w bawełnę i nie starając się wybielić. Kolejnym kluczowym momentem są przeprosiny. Nie można chować głowy w piasek. Należy przeprosić osoby, na których pracę wpłynął błąd i starać się zadośćuczynić, nawet kosztem większej liczby obowiązków. W ten sposób osoba, która popełniła pomyłkę, stara się nie stracić zaufania szefa i najbliższych współpracowników.
Jak najmniej błędów
Po zażegnaniu "pożaru" wywołanym błędem własnym, przyszedł czas na refleksję i zastanowienie się, jak nie dopuścić w przyszłości do podobnej sytuacji kryzysowej.
Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić. Jednak przy odrobinie samodyscypliny i dobrej organizacji własnej pracy jest to możliwe.
Pierwszym krokiem powinno być poświęcenie pełnej uwagi wykonywanemu zadaniu. Aby to osiągnąć, należy zorganizować dzień pracy tak, aby wykonywać najważniejsze zadania, gdy ma się najświeższy umysł i energię.
Kluczem do sukcesu jest dokładne sprawdzanie efektów pracy: wysyłanych listów, dokumentów, czy prezentacji. Po zakończeniu zadania lub procesu, zwłaszcza o wysokim priorytecie, poszukaj błędów. Najlepiej spojrzeć na zakończone dzieło świeżym okiem, czyli po przerwie lub, jeśli jest to możliwe, następnego dnia. Wtedy najłatwiej wyłapać błędy.
Nie można zapominać o robieniu przerw. Najlepiej co 90–120 minut. Wtedy najlepiej jest odejść od stanowiska pracy, zrobić herbatę lub kawę. Doskonale robi wyjście na moment na świeże powietrze. To czas, by umysł na chwilkę odetchnął, oderwał się od rutyny.
W czasie pracy trzymaj się jak najdalej od tzw. rozpraszaczy. Wykonując zadania służbowe najlepiej, by telefon leżał poza zasięgiem wzroku i ręki. Najbezpieczniej jest zamknąć program pocztowy i przeglądarkę, a w służbowym komunikatorze ustawić status "nie przeszkadzać".
Kiedy podczas pracy masz wątpliwości, jak coś wykonać, nie należy obawiać się zadać pytania koleżance, kolegom lub szefowi. Gdy zaczynasz nową pracę lub nowy projekt, zadawaj tak dużo pytań, jak potrzebujesz, aby w pełni zrozumieć swój zakres obowiązków. Takie postępowanie w pozwoli na wyeliminowanie większości błędów.
Najlepiej się pracuje, mając opracowany plan. Z tego też powodu warto zrobić sobie swój prywatny harmonogram i systematycznie wykreślać z niego zrealizowane zadania.
Po rozwiązaniu problemu i zażegnaniu konsekwencji błędu zaprezentuj pozytywne zmiany w swoim stylu pracy. Trzymaj się opracowanych przez siebie nowych wytycznych i procedur, które mają zapobiec popełnieniu tego samego błędu. Jeśli okaże się, że metoda dobrze się sprawdza, powiedz o niej współpracownikom, którym też może się przydać. Dobra komunikacja w zespole sprzyja identyfikowaniu sposobów na ograniczenie występowania błędów w przyszłości.
Autor: Monika Łysek, Redaktor WERBEO