Praca
Jakich pracowników szukają obecnie pracodawcy?
02 styczeń 2024
Rynek pracy bywa kapryśny i zmienny. Pożądani dekadę temu specjaliści dziś muszą się przekwalifikowywać. Taki los spotkał na przykład stanowiska związane z tradycyjnym drukiem czy rynkiem fonograficznym. Z drugiej strony pojawiły się zawody, które nie istniały wcześniej np. w związku z zieloną transformacją energetyczną czy rozwojem Internetu. Jeszcze większa rewolucja przed nami, w związku z automatyzacją wielu stanowisk i rozwojem sztucznej inteligencji.
Zdobywanie nowych kompetencji (reskilling) i podnoszenie już posiadanych (upskilling), czyli słynna gotowość i otwartość na zmiany, tak często wymieniana w ogłoszeniach o pracę, to obecnie norma i jedne z bardziej pożądanych cech u kandydata na pracownika. Takie deklaracje składa aż 44% ankietowanych firm. Jakie inne cechy, kompetencje i umiejętności powinien obecnie posiadać pracownik, aby pracodawca był skłonnych zapewnić mu etat w swojej firmie?
Odpowiedzi na to pytanie poznamy analizując raport agencji zatrudnienia ManpowerGroup. Wynika z niego, że dla 41% ankietowanych firm przy wyborze kandydata najważniejsze są jego poczucie odpowiedzialności i rzetelność. Aż 37% pracodawców szuka osób z dobrze rozwiniętymi umiejętnościami komunikacji i współpracy. Również prawie co trzecia firma ceni sobie kreatywności i umiejętności rozwiązywania problemów. Tzw. umiejętności miękkie, interpersonalne, społeczne i osobiste – zgodnie z wcześniejszymi prognozami – zdobywają coraz większe znaczenia, a ich posiadacze, przewagę na rynku pracy. Bo choć trudno je zmierzyć obiektywnie, bywają kluczowe dla wzrostu efektywności biznesu.
W obliczu faktu, że rynek pracy otwiera się i staje się coraz bardziej różnorodny oraz że coraz sukces w coraz większej mierze zależy od działań grupowych, a nie od jednostki, od lat duże znaczenie przypisuje się także sprawnym umiejętnościom komunikacyjnym oraz zespołowym. Niezmiennie wśród kandydatów do pracy pożądane są także umiejętności związane z rozwiązywaniem problemów oraz odpornością na stres, które w dużym stopniu pozwalają odnaleźć się w dynamicznym świecie pracy.
Pracodawcy coraz częściej rozumieją także, że nie tyle liczy się wykształcenie 43%, ile doświadczenie pracownika 80%. Takie wnioski wynikają z październikowej analizy internetowych ofert pracy przygotowanej przez firmę Grant Thornton i Element. Tak więc twarde kompetencje nadal w cenie! Katarzyna Pączkowska, dyrektor rekrutacji stałej w Manpower podkreśla jednak, że coraz częściej pracodawcy poszukują u kandydatów połączenia kompetencji zawodowych i umiejętności interpersonalnych. Miks doświadczenia, wykształcenia i umiejętności miękkich to recepta na pozyskanie utalentowanego pracownika. Dlaczego tak wysoko pożądana jest rzetelność? Według Manpower, ponieważ gwarantuje lojalność pracownika oraz to, że powierzone zadania będą zrealizowane na czas, a dodatkowo najlepiej, jak to możliwe, a to dodatkowo pomaga menedżerom w zarządzaniu zespołem i projektami i ułatwia pracę wszystkim.
A jak kluczowe kompetencje na rynku pracy wyglądają z perspektywy pracownika? We wrześniu 2023 Pracu.pl przeprowadziło sondaż, w którym Polakom zadano pytania dotyczące tego, jak oceniają swoje kompetencje w kontekście rynku pracy. Ponad połowa z respondentów wysoko ceni swoja samodzielność oraz zdolność do zdobywania nowej wiedzy. Nieco mniej, lecz nadal całkiem dobrze ankietowani oceniają opanowanie przez siebie nowych technologii. Prawie trzech na czterech ankietowanych Polaków już teraz pozytywnie ocenia swoje kompetencje cyfrowe, w czym prym wiodą pracownicy biurowi, podwyższając tę skalę ponad ¾ (79%).
Ponad dwie piąte respondentów Pracuj.pl szczyci się także umiejętnością adaptacji do nowych warunków oraz pozytywnym nastawieniem do wyzwań i trudności w pracy. A aż czterech na dziesięciu Polaków dobrze ocenia swoją odporność na sytuacje stresowe w pracy.
Jesteśmy pewni swoich zalet i mało świadomi wad lub niechętnie o nich mówimy w kontekście pracy. Jakie słabe punkty wskazali u siebie badani? Aż 22% uczestników sondażu nie zaznaczyło żadnej z zestawu kilkunastu wad! Za największą słabość pracownicy uważają swoją niską przedsiębiorczość i trudności w staraniu o podwyżkę (27%). Nie do końca jesteśmy także zadowoleni z umiejętnej prezentacji podczas spotkań rekrutacyjnych (24%).
Krajobraz rynku pracy w dużej mierze kształtują potrzeby pracodawców. Do nich swoje umiejętności muszą dostosować kandydaci. Elastyczność, adaptacja, inwestowanie w naukę, specjalizację, profesjonalizm, to kompetencje przyszłości, nad którymi warto pracować już dziś.
Autor: Agnieszka Kopaczewska-Lisek Redaktor Werbeo