Praca

Pracownicy online są integralną częścią firmy

03 grudzień 2024

Do tego, by zespół pracowników online był zaangażowany i lojalny nie wystarczy uzbroić go w komputery, internet i rozdzielić zadania. Aby osoba wykonująca zadania zdalnie czuła się integralną częścią organizacji, potrzeba zbudować relacje oparte na wzajemnej otwartości i zaufaniu.




Praca online jak każda inna


Praca zdalna już na stałe weszła, nie tylko do prawa pracy, ale przede wszystkim stała się jedną z form świadczenia pracy, akceptowaną zarówno przez zatrudniających, jak i zatrudnianych. Jest ona relatywnie nowa, dlatego jeszcze nie ze wszystkimi problemami, które generuje, udało się pracodawcom i menadżerom uporać. To oni muszą sobie uświadomić, że kontakt z pracownikami online nie polega tylko na rozdawaniu zdań, wyznaczaniu zakresu obowiązków i sprawdzanie efektów pracy. Aby utrzymać odpowiednie zaangażowanie pracujących, trzeba świadomie budować silną kulturę organizacyjną. Kluczową rolę w tym procesie odgrywają liderzy, którzy muszą skutecznie zarządzać i wspierać rozproszonych pracowników.


Kultura organizacyjna


Budowanie kultury organizacyjnej jest zdaniem wielu ekspertów priorytetem. Jak wynika z badania Hays Polska, jest ona istotna dla 92 proc. specjalistów. Tworzenie kultury wewnątrz organizacji jest procesem ciągłym. Prawidłowe jej tworzenie, będące w korelacji z wartościami wyznawanymi przez pracowników, wpływa pozytywnie na ich zadowolenie i zaangażowanie.
Kultura organizacyjna obejmuje nie tylko normy i reguły współpracy, ale także styl komunikacji, atmosferę i promowane wartości. Komfortowa i przyjazna atmosfera oparta na zaufaniu, efektywna komunikacja, możliwość bycia sobą w pracy oraz przestrzeń do integracji mają duże znaczenie. 
Stworzenie takich warunków jest zdecydowanie prostsze w przypadku pracy stacjonarnej. Dużym wyzwaniem jest budowanie kultury organizacyjnej w zespołach pracujących zdalnie.


Kultura organizacyjna w zespołach zdalnych


W pracy zdalnej dużym wyzwaniem jest wprowadzenie do zespołu nowego pracownika. Pracownicy muszą mieć czas i przestrzeń, by nie tylko zapoznać się metodami pracy i zakresem własnych obowiązków. Bycie online w pracy praktycznie uniemożliwia uczenie się od bardziej doświadczonych osób. 

Podstawą w zdalnych zespołach jest jasna i komunikacja, oparta na regularnych  spotkaniach. To nie tylko narzędzie do efektywnej pracy, ale również sposób na utrzymanie przejrzystości. Pracodawcy poprzez menadżerów powinni budować kulturę zaufania, stwarzając przestrzeń do otwartej rozmowy, w której pracownicy wiedzą, czego się od nich oczekuje i mogą swobodnie zgłaszać swoje problemy czy potrzeby. Regularne spotkania online i inicjatywy stacjonarne są kluczowe dla budowania silnej kultury organizacyjnej. Bez takich form interakcji pracownicy mogą odczuwać brak przynależności i wsparcia, co prowadzi do frustracji i chęci zmiany miejsca pracy. Pomocne mogą stać się rozmowy 1:1, podczas których pracodawcy muszą wykazać się aktywnym słuchaniem i elastycznym podejściem. 

Przełożony powinien także doceniać dobrze wykonaną pracę, jaki też zgłaszać merytoryczne uwagi. Ważne, by dialog odbywał się w atmosferze wzajemnego szacunku i zrozumienia. 
W pracy zespołu online istotne są video spotkania. Istotne jest, by były one wcześniej zapowiedziane i nie przeciągały się ponad miarę.
Ostatnią rzeczą, o której nie wolno zapomnieć pracodawcy, mających rozproszonych pracowników, jest ich rozwój zawodowy. Praca zdalna nie powinna być ograniczeniem w dostępie do szkoleń, tym bardziej że zdalne środowisko pracy stwarza wiele możliwości, które mogą być wykorzystane do wspierania rozwoju kompetencji zespołu. Szkolenia online, warsztaty oraz kursy muszą być dostosowane do potrzeb pracowników, umożliwiając im rozwijanie umiejętności w wygodnym dla nich tempie. Dodatkowo sesje z mentorem, które mogą odbywać się w formie wirtualnych spotkań, stwarzają okazję do indywidualnego rozwoju i budowania relacji z bardziej doświadczonymi kolegami.

Jak widać, zarządzaniem zespołem ludzi pracujących online jest sporym wyzwaniem. Jednak zaspokojenie potrzeb osób pracujących w systemie home office, może przynieść relatywne korzyści całej organizacji, a pracownikom online pozwoli poczuć się integralną częścią zespołu.



Autor: Monika Łysek, Redaktor WERBEO