Praca

Trudna sztuka zachowania równowagi

03 marzec 2023

Niemal na każdym placu zabaw jest huśtawka równoważna, zwana też konikiem. Bardzo trudno jest ją ustawić w stanie równoważnym, zawsze któryś z końców jest ciąży ku dołowi. W życiu również nie jest łatwo osiągnąć balans, ale zawsze warto próbować. Równowaga pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym sprawia, że jesteśmy bardziej efektywni i… szczęśliwsi.

źródło: Canva.pl

Do pracy rodacy!

Według Europejskiego Urzędu Statystycznego średni tygodniowy czas pracy przypadający na osoby pracujące na cały etat wynosi w Polsce 39,8 godzin tygodniowo. Z kolei średni tygodniowy czas pracy przypadający na osoby pracujące na część etatu wynosi 21,9 godzin. To rezultat, który sprawia, że mieszkańcy kraju nad Wisłą znajdują się w ścisłej europejskiej czołówce. Dodajmy do tego badania Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), z których wynika, że Polacy są 7. najbardziej zapracowanym narodem spośród 35 państw OECD. Jak widać Polacy, są pracowitym narodem, ale oczywiście nie można uogólniać. Wyciąganie wniosków jest tym bardziej nieadekwatne, że wiele zależy od indywidualnego  podejścia do pracy, a także od kultury panującej w konkretnej firmie. Trzeba też wziąć pod uwagę generację, do której należy pracownik. Osoba w wieku 40+ może zupełnie czegoś innego oczekiwać niż przedstawiciel tzw. milenialsi. Ci ostatni z kolei różnią się od pokolenia zet.


Praca – pasja

Bez względu na to, do jakiego pokolenia pracownik przynależy, szef oczekuje, by ze swoich obowiązków wywiązywał się szybko, bezbłędnie i z uśmiechem na ustach. Tyle teoria, a praktyka bywa różna. Oczywiste jest, że o wiele lepiej wykonuje się zadania, jeśli praca jest frajdą i sprawia satysfakcję. Jednak nie zawsze tak jest, co nie oznacza, że nie powinno się dążyć do zadowolenia z pracy.


Niełatwa sztuka balansowania

Work-life balance nie polega na sztywnym podziale doby na pracę i życie prywatne. Do osiągnięcia zamierzonej równowagi istotne jest samo nastawienie do wykonywanych obowiązków oraz świadomość, że nie mogą one przesłonić reszty życia. Niebagatelną rolę odgrywa tutaj również podejście pracodawcy. Z jego punktu widzenia osiągnięcie równowagi przez członków zespołu to zwiększenie produktywności oraz większy poziom satysfakcji z pracy. Pracodawca powinien być otwarty na sugestie członków ekipy i np. wprowadzić możliwość pracy zdalnej albo elastycznych godzin pracy. Spędzenie pełnych ośmiu godzin w biurze nie oznacza satysfakcjonujących wyników.


Życie po pracy

Jaka by praca nie była satysfakcjonująca, to dla zdrowia psychicznego i fizycznego nie powinna pochłaniać całkowicie. Bardzo ważne jest życie po pracy. Osoby mające hobby, któremu mogą poświęcić czas po pracy, są bardziej zadowoleni ze swojego życia zawodowego. Istotny jest też ruch na świeżym powietrzu, dzięki któremu można „przewietrzyć” głowę, nabrać dystansu do tego, co dzieje się w pracy, ale też można wpaść na świetny pomysł, który spodoba się szefowi. Przebywanie w najbardziej zgranym, ale jednak zamkniętym kręgu zawodowym, nie służy higienie psychicznej. Z tego powodu warto utrzymywać relację z przyjaciółmi i znajomymi, którzy nie są związani z firmą, w której pracujemy.

 

Równowaga nieidealna

Wiadomo, że w praktyce utrzymanie balansu pomiędzy pracą a życiem prywatnym, może być niezmiernie trudne. Nie chodzi o to, by dać się wepchnąć w kolejną pułapkę między tym, jak powinno być, a jak jest. Ważne, by mieć świadomość, że życie to balansowanie i to od nas w znacznej mierze zależy, czy utrzymamy jako taką równowagę, czy pozwolimy się zepchnąć w dół.  



Autorka: Monika Łysek, Redaktorka WERBEO