14 sierpień 2024
Jak wynika z raportu Światowego Forum Ekonomicznego „Future of Jobs 2023”, zalew nowych technologii zaowocował efektem odwrotnym od spodziewanego. Rynek pracy ceni to, co ludzkie i jeszcze bardziej niż kilka lat temu, kładzie nacisk na kompetencje miękkie. Co pracodawcy tłumaczą tym, że dzięki nim można szybciej i efektywniej reagować na zmiany oraz osiągać lepsze wyniki przy skomplikowanych projektach, które wymagają pracy zespołowej.
Wiedzę techniczną łatwo zweryfikować w praktyce. Wystarczy przydzielić kandydatowi zadanie i jak na dłoni widać, czy sobie z nim radzi. W przeciwieństwie do kompetencji twardych, umiejętności miękkie trudniej sprawdzić, a przez to porównać kandydatów. Co jednak nie znaczy, że nie jest to możliwe w ogóle. Rekruterzy mają swoje sposoby – zdradza ekspert ds. umiejętności językowych i międzykulturowych w Preply Sylvia Johnson. W tym celu specjaliści z Preply stworzyli listę najbardziej pożądanych przez pracodawców kompetencji miękkich. Jakie wnioski można wysnuć na jej podstawie?
Przedsiębiorcy aktualnie najwyżej cenią kompetencje komunikacyjne, zdolność do adaptacji, elastyczność i otwartość na różne sposoby myślenia. Polscy pracodawcy na tym polu nie odstają od swoich zagranicznych kolegów.
Znajomość języków obcych to już nie atut, to konieczność, zwłaszcza w międzynarodowych firmach. Ale wraz z jego znajomością w parze powinna iść świadomość kulturowa, czyli zrozumienie i stosowanie zasad komunikacji pozawerbalnej. Taki swoisty savoir w danym środowisku biznesowym, opierający się na zrozumieniu różnorodności. Pracownik powinien intuicyjnie wyczuwać, co jest dobrze odbierane przez przedstawicieli różnych nacji, a co będzie potraktowane jako faux pas. Dzięki świadomości kulturowej udaje się budować dobrą atmosferę w zespole. A ta, jak potwierdzają liczne badania, jest jednym z głównych czynników zapobiegających pracowniczej rotacji. I nie chodzi wyłącznie o osoby innych nacji. Wliczyć tu możemy także np. społeczności osób z niepełnosprawnościami, jak chociażby Głuchych czy atypowych.
Wysoko na liście pracowników Preply znajdują się także zdolności adaptacyjne i pozytywne myślenie. To czynniki w dużej mierze odpowiedzialne za sukcesy osobiste i zespołowe, ponieważ jak żadne inne wpływają niwelująco na poziom stresu. Mniejszy stres często oznacza większe zadowolenie z warunków panujących w firmie, a to skutkuje zarazem większą motywacją do pracy.
Na podium listy Preply znalazły się umiejętności analitycznego i krytycznego myślenia. Pracodawcy cenią zdolności do rozpoznawania i definiowania problemów oraz ich rozwiązywania. Pracownik myślący krytycznie wychodzi z inicjatywą i jest nie do przecenienia dla pracodawców. Rekruterzy badają więc również poziom inicjatywy pracowników i zdecydowanie polecają podnoszenie kompetencji w tym obszarze. Podczas rozmowy kwalifikacyjnej możemy więc spodziewać się pytań-case’ów, wymagających od nas zaprezentowania, jak poradziliśmy sobie w obliczu trudnej sytuacją w pracy, jak radzimy sobie ze stresem, presją czasu i w relacjach z niełatwymi współpracownikami.
23 kwiecień 2025
27 marzec 2025
26 marzec 2025
25 marzec 2025