Praca

Temperatura w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy

19 październik 2020

Zaczął się sezon grzewczy. Pracodawcy są odpowiedzialni za zapewnienie odpowiedniej temperatury w miejscu pracy.

źródło: Adobe Stock, www.rp.pl

Temperatura w miejscu pracy, a dokładnie jej wysokość zależy od rodzaju wykonywanej przez pracowników pracy. Zbyt niska temperatura może mieć negatywny wpływ na wydajność pracy pracownika, jego koncentrację, prowadzić do częstych przeziębień i w konsekwencji zwolnień lekarskich.

Jaka temperatura w miejscy pracy jest odpowiednia?

Wysokość temperatury w miejscu pracy określono w rozporządzeniu z 28 sierpnia 2003 r.  w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. Nr 169, poz. 1650).

W pomieszczeniach pracy temperatura nie może być niższa niż 14°C (np. w halach produkcyjnych), chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. W pomieszczeniach biurowych i w miejscach gdzie wykonywana jest lekka praca fizyczna temperatura nie może być niższa niż 18°C.

Jeżeli pracodawca, ze względów technologicznych nie może zapewnić przewidzianej przepisami BHP temperatury, powinien udostępnić pracownikom odpowiednią odzież, posiłki regeneracyjne i przerwy od pracy. Posiłki regeneracyjne przysługują m.in. pracownikom którzy wykonują pracę fizyczną powodującą w ciągu zmiany roboczej efektywny wydatek energetyczny organizmu powyżej 1 500 kcal u mężczyzn i powyżej 1 000 kcal u kobiet.

    wykonującym pracę w pomieszczeniach zamkniętych, w których ze względów technologicznych utrzymuje się stale temperatura poniżej  10°C,
    wykonującym pracę na otwartej przestrzeni w okresie zimowym (od 1 listopada do 31 marca).

Jaka temperatura w miejscu pracy na zewnątrz?

W przypadku pracy na zewnątrz obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikom pomieszczenia, które będzie pełnić dla nich funkcje schronienia przed opadami atmosferycznymi i miejsca gdzie będą mogli się ogrzać, zmienić odzież i zjeść ciepłe posiłki. W pomieszczeniu takim powinno być co najmniej 16°C.

Ponadto, pomieszczenia i stanowiska pracy powinny być zabezpieczone przed napływem chłodnego powietrza z zewnątrz. Jednocześnie w pomieszczeniach pracy powinna być zapewniona wymiana powietrza wynikająca z potrzeb użytkowych i funkcji tych pomieszczeń....

czytaj więcej: www.rp.pl


autor: Dorota Słowikowska

źródło: www.rp.pl