Praca

Zwalniasz pracownika - rób to z głową i zgodnie z zasadami

14 styczeń 2021

Z raportu "Employer branding w Polsce 2020" wynika, że jedynie 5 proc. polskich firm ma opracowane procesy offboardingu. Na świecie ten proces sformalizowała jedna na trzy firmy. A przecież pracownik może być nie tylko najlepszym adwokatem firmy. Może być także jej najgorszą reklamą...

źródło: fot. shutterstock, www.pulshr.pl

  • Kluczową rolę w kontekście procesu offboardingowego odgrywa oczywiście bezpośredni przełożony. Wiele problemów wynika z tego, że menedżerowie nie wiedzą, jak formułować wypowiedzenie lub przyjmować te składane przez pracownika - wyjaśnia Maja Gojtowska.
  • Zawodowe rozstanie można porównać do zarządzania sytuacją kryzysową. Niestety, wciąż wielu osobom trudno się w niej odnaleźć.
  • Jednym z elementów dobrze przeprowadzonego offboardingu jest exit interview - wywiad z pracownikiem odchodzącym z firmy. Choć wymaga wysiłku, czasu i zaangażowania, pozwala poznać słabe i mocne strony organizacji.

Rozstanie z pracownikiem (nie jest tu ważne, kto podejmuje taką decyzję) zawsze pozostaje momentem dla firmy krytycznym. W przedsiębiorstwie odejście pracownika spowodować może powstanie chaosu informacyjnego, spadek efektywności, a w najgorszym przypadku - kolejne odejścia. 

Sposobem na uniknięcie negatywnych skutków wypowiedzeń jest dobrze przeprowadzony proces offboardingu. W Polsce jednak, co pokazują dane, nie jest z tym najlepiej: z raportu HRM Institute "Employer branding w Polsce 2020" wynika, że jedynie 5 proc. przebadanych firm ma ów proces opracowany. 

 HRM Institute
HRM Institute

Jak wyjaśnia w rozmowie z PulsemHR Maja Gojtowska - ekspert PR i komunikacji wewnętrznej, autorka książki "Jeszcze kandydat, czy już klient?" - problemem w naszym kraju jest fakt, że firmy o offboardingu mówią niechętnie.

  - To temat nadal wstydliwy, a szkoda... Myślę, że dobre podejście do tego procesu i pokazanie, że potrafimy się nie tylko witać, ale także żegnać, pozwala szerzej zaprezentować kulturę organizacyjną - wyjaśnia. 

Światowe wyniki też nie są najlepsze.

  -  Z globalnych badań wynika, że tylko jedna na trzy firmy sformalizowała procesy offboardingu. Mówiąc pół żartem, pół serio: nie liczy się to, jak się z pracownikiem witamy. Ważne to, jak się żegnamy...- dodaje Gojtowska. 

Ważne jak kończysz...

czytaj więcej: www.pulshr.pl


autor: Karolina Markowska

źródło: www.pulshr.pl