Niepełnosprawni

Kim jest i jakie ma obowiązki nauczyciel wspomagający

01 kwiecień 2021

Nauczyciele wspomagający to wykwalifikowany personel, którego głównym zadaniem jest wspieranie procesu kształcenia dzieci z orzeczonym stopniem niepełnosprawności. Ich praca ma na celu ułatwienie dziecku funkcjonowania w placówce edukacyjnej, np. w przedszkolu czy szkole.

źródło: www.wykluczeni.pl

Zawód nauczyciela wspomagającego to zawód dla osób z poczuciem misji. Ze względu na różne rodzaje niepełnosprawności, profil nauczyciela powinien być każdorazowo wybierany pod kątem potrzeb i wyzwań rozwojowych danej grupy dzieci.

Nauczyciel wspomagający przysługuje dzieciom, które w wyniku procesu diagnozy w przychodni pedagogiczno-psychologicznej otrzymały orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Wsparcie nauczyciela wspomagającego przysługuje dzieciom m.in. z niepełnosprawnością ruchową, umysłową (np. spektrum autyzmu czy zespół Aspergera), jak również niewidomym, niedosłyszącym czy też z niepełnosprawnością sprzężoną. Diagnoza w kierunku potrzeby kształcenia specjalnego przeprowadzana jest na każdym etapie edukacji, tj. osobno do przedszkola, szkoły podstawowej czy ponadpodstawowej.

Zatrudnienie nauczyciela wspomagającego jest obowiązkowe w placówkach integracyjnych, do których dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością uczęszczają wspólnie ze zdrowymi. Rodzice dziecka z orzeczeniem mogą jednak podjąć decyzję o kształceniu dziecka w placówkach ogólnodostępnych. Każdorazowo w takiej sytuacji, dyrekcja zobowiązana jest zatrudnić i zapewnić opiekę nauczyciela wspomagającego.

Nauczyciel wspomagający spędza z podopiecznymi do 20 godzin tygodniowo. Szczegółowy grafik, w tym wymiar godzinowy, uzależniony jest od decyzji dyrekcji dostosowanej do potrzeb dzieci oraz programu edukacyjno-terapeutycznego. Nauczyciel wspomagający może wspierać grupę do 5 dzieci w klasie liczącej 20 osób.

Nauczyciel wspomagający ściśle współpracuje z pedagogiem prowadzącym zajęcia. Głównym zadaniem jest wsparcie dziecka z orzeczeniem na płaszczyźnie:

    edukacyjnej – opracowanie programu edukacyjno-terapeutycznego, prowadzenie zajęć indywidualnych, wspomaganie nauczyciela głównego podczas zajęć grupowych, ocena postępów rozwojowych, przekazywanie wskazówek do pracy w domu,
    integracyjnej – wspomaganie procesu adaptacji, włączania dziecka w grupę, zapobieganie wykluczeniu społecznemu.

Wszystkie te zadania są bardzo istotne. Kluczowe jest przy tym zapewnienie współpracy z innymi nauczycielami oraz rodzicami. W szczególności, wspieranie dziecka w procesach integracyjnych w grupie jest kluczowe dla prawidłowego przebiegu procesu edukacyjnego.

Nauczyciel wspomagający musi bezwzględnie posiadać przygotowanie w obszarze pedagogiki specjalnej (studia magisterskie lub podyplomowe). W zależności od grupy dzieci, z jakimi pracuje, powinien dbać o systematyczne rozwijanie odpowiednich kwalifikacji (np. w kierunku pracy z dziećmi ze spektrum autyzmu). Bardzo ważne są również miękkie kompetencje. Praca z dziećmi z orzeczeniem jest bardzo wymagająca, daleka od schematów czy rutyny. Osoby, które chciałyby rozwijać się w roli nauczyciela wspomagającego, powinny być bardzo cierpliwe, opanowane, empatyczne, kreatywne. Przydatna jest również wiedza i doświadczenie w zakresie fizjoterapii. Zarobki nauczyciela wspomagającego kształtują się na podobnym poziomie, co pedagogów ogólnych. W zależności od stażu pracy wahają się co do zasady w granicach 2 a 3,5 tysięcy złotych brutto....

źródło: www.wykluczeni.pl